تبیان، دستیار زندگی
جمعه شب نخستین دوره‌ی رقابت‌های جام باشگاه‌های فوتسال آسیا در شهر اصفهان، پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی به پایان رسید .........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تلخ و شیرین از جام باشگاه های آسیا

فولاد ماهان سپاهان بر بام آسیا

جمعه شب نخستین دوره‌ی رقابت‌های جام باشگاه‌های فوتسال آسیا در شهر اصفهان، پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی به پایان رسید.

تابستان سال جاری بود که برخی مسئولین کمیته ی فوتسال کنفدراسیون فوتبال آسیا بنا بر دلایلی که بعدا شرایط حاکم بر ایران نامیده شد، برگزاری نخستین دوره‌ی جام باشگاه های فوتسال آسیا را به حالت تعلیق در آوردند و از برپایی این تورنمنت در ایران جلوگیری کردند. با اینکه در همان زمان نیز جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون فوتبال و ستاد اجرایی این مسابقات بر توانایی و پتانسیل موجود برای برگزاری مطلوب و هرچه بهتر این رقابتها در همان زمان قبلی اعلام شده، تاکید داشتند به هر ترتیب این تورنمنت با پا فشاری کنفدراسیون فوتبال آسیا به اسفند ماه 1388 موکول شد.

اواخر بهمن ماه و همزمان با برگزاری رقابت های هندبال سومین دوره‌ی مسابقات المپیاد ورزشی ایرانیان در سالن پیروزی اصفهان، کف پوش استاندارد این سالن بدلیل استفاده از چسب‌های نامرغوب برای چسباندن کفپوش هندبال بر روی کفپوش استاندارد فوتسال با آسیب‌هایی جدی مواجه شد. این مهم بدلیل نزدیکی با برگزاری جام باشگاه های فوتسال آسیا در اصفهان نگرانی هایی را در اهالی فوتسال ایجاد کرد، تا آنجا که عباس ترابیان از احتمال لغو میزبانی اصفهان در صورت رفع نکردن مشکل کفپوش سالن پیروزی خبر داد. پس از هشدار‌های جدی مسئولین فدراسیون فوتبال، تصمیم گیران ورزش اصفهان و شخص مهندس غلامرضا شیران، مدیر کل تربیت بدنی استان اصفهان، برای برگزاری مناسب تر مسابقات فوتسال پیش رو دستور به تعویض کلی کفپوش آسیب دیده دادند. این موضوع به قدری سریع در دستور کار مدیران ورزشی استان قرار گرفت، که فولاد ماهان سپاهان اصفهان جشن قهرمانی خود در مسابقات لیگ برتر را بر روی کف پوش جدید برپا کرد.

دیدار فولاد ماهان سپاهان - السد قطر

بدون شک برگزاری تورنمنت های بین المللی و رقابت‌های قهرمانی آسیا می تواند به جز شرایط مثبت میزبانی برای تیم های ایرانی شرکت کننده در تورنمنت، امتیازات متعدد دیگری را برای نظام جمهوری اسلامی، سازمان تربیت بدنی، فدراسیون ها و هیات های ورزشی مختلف در پی داشته باشد. یکی از مهمترین دستاورد های برگزاری رقابت‌های بین‌المللی، آماده و نو سازی سالن های میزبان بازی هاست. اکنون به لطف میزبانی از مسابقات همبستگی کشور‌های اسلامی (که امتیاز میزبانی آن از کشورمان سلب شد)، سی امین دوره ی رقابت های بین المللی کشتی جام جهان پهلوان غلامرضا تختی و نخستین دوره ی بازی های جام باشگاه های فوتسال آسیا، اصفهان از وجود سالنی با استاندارد های جهانی سود می برد در حالی که پیش از این، پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2006، از فقدان سالنی مجهز و حتی نزدیک به استاندارد های کشوری رنج می برد.

نخستین دوره ی مسابقات جام باشگاه های فوتسال آسیا در حالی 13 اسفند ماه سال جاری در اصفهان کلید خورد که تمام اهالی ورزش می دانستند برگزاری شایسته ی این رقابت ها می‌تواند شانس میزبانی از مسابقات جام جهانی 2012 را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. بدون شک آماده کردن این سالن برای برپایی چنین بازی‌های معتبری که تمام آسیایی ها چشم به آن دوخته‌اند تا نخستین قهرمان باشگاهی فوتسال قاره ی کهن را بشناسند، کاری بس دشوار بود. از تغییر موقعیت دوربین‌های پخش زنده تا تعویض کف پوش و بازسازی نمای خارجی و محوطه‌ی بیرونی سالن، تماما فعالیت‌هایی است که به منظور دستیابی به استاندارد های مورد نظر مسئولین اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا در سالن پیروزی اصفهان انجام شد. در طول برگزاری این بازی ها نیز، مربیان، بازیکنان و کادر سرپرستی تیم های مختلف از شرایط برگزاری و میزبانی به شدت ابراز رضایت می کردند. زیبایی شهر اصفهان و اسکان در هتل های بین المللی این شهر باعث شده بود اقامت در ایران برای فرد فرد تیم های حاضر در این تورنمنت مبدل به سفری خاطره انگیز و به یاد ماندنی شود.

جام باشگاه های فوتسال آسیا

اما در کنار برقراری این شرایط خوب، باز هم کاستی‌هایی در برگزاری این میزبانی بسیار به چشم آمد. نخستین مشکلی که با اطمینان می توان گفت تنها در دو روز پایانی بازی ها مرتفع گردیده بود، دسترسی به شبکه اینترنت بود. به نحوی که در روز‌های ابتدایی این مهم که از ابزار غیر قابل چشم پوشی خبرنگاران و عکاسان برای پوشش بهتر مسابقات است، غیر قابل استفاده بود. این اختلال به قدری ادامه یافت که اهالی رسانه برای انجام وظایف خود مجبور به استفاده از کافی نت های اطراف سالن بودند. بدون شک اگر میزبانی مسابقات مهمی چون جام جهانی فوتسال به ایران محول گردید، ارتکاب چنین خطاهایی نمی تواند قابل اغماض باشد.

از دیگر نکات تاریک برگزاری این مسابقات، تهویه ی بسیار بد هوای داخل سالن بود. این مهم در بازی های فولاد ماهان سپاهان که با استقبال پرشور هواداران همراه بود بیشتر حس می شد. به عنوان مثال در آخرین دیدار نماینده ی کشورمان در مرحله ی گروهی برابر ناگویا اوشن ژاپن، در پایان دیدار کمتر کسی وجود داشت که بدلیل کمبود اکسیژن در سالن سرگیجه نداشته باشد. با اطمینان می توان گفت دستگاه هایی که برای تهویه ی هوای این سالن تعبیه شده اند، تنها در دیدار نهایی این جام مورد استفاده قرار گرفتند، چرا که در این مسابقه کمتر با کمبود هوا و گرمی آن مواجه بودیم. در حاشیه‌ی دیدار پایانی، خبرنگار ایسنا از "اسدی" مسئول سالن پیروزی وضعیت هوا کش ها و سیستم های تهویه ی مطبوع سالن را جویا شد که وی از روشن کردن دو دستگاه از سه دستگاه موجود خبر داد. وی از به کارگیری سیستم سوم اجتناب و دلیل این کار را احتمال خاموش شدن چراغ های سالن و پریدن فیوز مربوطه عنوان کرد!

هواداران فولاد ماهان سپاهان

نحوه ی بلیت فورشی این بازی ها دیگر موضوعی است که می توان انتقاداتی به آن وارد کرد. به دلیل استقبال شدید، پرشور و البته قابل احترام و تقدیر فوتسال دوستان اصفهانی از بازی های قهرمان لیگ برتر در نخستین دوره مسابقات جام باشگاههای فوتسال آسیا، همواره چندین هزار از تماشاگران نمی توانستند به دلیل تکمیل ظرفیت سالن پیروزی وارد ورزشگاه شوند و اجبارا به خانه های خود باز می گشتند. در دیدار نهایی، تعداد هوادارانی که پشت درب های بسته ی استادیوم ایستاده بودند به بیش از 5 هزار نفر رسید که تعداد قابل توجهی از آنها حتی اقدام به تهیه‌ی بلیت نیز کرده بودند. در سراسر دنیا و به منظور پر کردن سالن ها ی خود اجبارا با ارائه ی امتیازات تشویقی ، ورزش دوستان را مجاب می کنند تا با حضور در سالن، مسابقات را از نزدیک پی گیری کنند. اما روز جمعه بسیاری از مشتاقان فوتسال با وجود در دست داشتن بلیت نتوانستند وارد سالن شوند. این مهم که بدون شک به سوء مدیریتی افراد مسئول باز می‌گردد چیزی جز سرخوردگی هواداران ورزش را در پی ندارد. هوادارانی که همواره از آنها به عنوان سرمایه های اصلی ورزش کشور نام برده‌ایم. میزبانی از مسابقات جام جهانی می‌طلبد با شماره گذاری تک تک صندلی های ورزشگاه، به صورت حرفه ای اقدام به فروش بلیت کنیم نه به نحو سنتی و قدیمی.

در طول این مسابقات و به دلیل ناهماهنگی هایی که بین مسئولین اجرایی و مسئولین کنفدراسیون فوتال آسیا وجود داشت، همواره بیش از هشت نفر از آنالیزورهای AFC با حضور در جایگاه خبرنگاران به کار خود مشغول می شدند که این مهم مشکلاتی را برای اهالی رسانه بوجود آورده بود.

برگزاری شایسته ی نخستین دوره ی مسابقات جام باشگاه های فوتسال آسیا با وجود برخی کاستی ها که می توان از آنها چشم پوشی کرد، بدون شک برگ زرین دیگری در تاریخ پرهیاهوی ورزش ایران اسلامی خواهد بود. اکنون مسئولین کمیته ی فوتسال کنفدراسیون فوتبال آسیا و بالاخص "اوگورا" رئیس این کمیته، با ابراز رضایت کامل از میزبانی قابل قبول اصفهان، از درخواست ایران برای دراختیار گرفتن امتیاز میزبانی مسابقات جام جهانی 2012 حمایت خواهند کرد. برگزاری قانونمند چنین رقابت هایی می تواند در هرچه بهتر برگزار کردن مسابقات داخلی و لیگ برتر، به مسئولین ذی‌ربط نیز کمک کند.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری