تبیان، دستیار زندگی
پنیر داراى اثر قوى‌اى است و در نفس‌تان باقى مى‌ماند و از بین نمى‌رود. دیگر محصولات شیرى نیز مى‌توانند همین اثر را داشته باشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

16 روش رهایى از بوى بد دهان


پنیر داراى اثر قوى‌اى است و در نفس‌تان باقى مى‌ماند و از بین نمى‌رود. دیگر محصولات شیرى نیز مى‌توانند همین اثر را داشته باشند.


بوی بد دهان

بلافاصله بعد از ناهار مشغول یك مصاحبه هستید. مصاحبه كننده اخم مى كند و شما متوجه مى شوید كه یك جاى كار اشتباه بوده است؛ وى از بوى بد دهان شما ناراحت و عصبانى شده است. شما مى خواهید هر چه زودتر محل را ترك كنید.

آیا به خاطر ناهارتان بوده؟ شاید و یا به خاطر غذاى دیروز بوده است؟ براى پیدا كردن علت و جلوگیرى از قرار گرفتن در چنین لحظات دست‌و‌پاچه‌كننده‌اى توصیه‌هاى زیر را بخوانید:

1. از خانواده "سیر" در ناهار استفاده نكنید

غذاهاى ادویه دار، در دهان مى مانند و به روغن هاى پایه تبدیل مى شوند كه بوى آنها بسته به میزان مصرف غذا تا 24 ساعت در دهان خواهد ماند. هر چه مسواك بزنید، هیچ فایده اى ندارد، از پیاز، فلفل داغ و سیر پرهیز كنید.

2. از گوشت‌هاى آماده استفاده نكنید

گوشت هاى آماده نیز روغن هایى بر جاى مى گذارند كه در دهان براى مدت زیادى باقى مى مانند. اگر براى یك برنامه یا مراسمى، به بوى خوش دهان نیاز دارید، بهترین كار این است كه از 24 ساعت قبل، از خوردن این گوشت ها بپرهیزید تا بوى آنها از طرف شما سخن نگویند.

3. به پنیر بگویید: "نه، ممنون"!

پنیر داراى اثر قوى اى است و در نفس تان باقى مى ماند و از بین نمى رود. دیگر محصولات شیرى نیز مى توانند همین اثر را داشته باشند.

4. ماهى نگیرید

بعضى ماهى ها نظیر آن چه كه روى پیتزا مى گذارند و یا حتى تن ماهى كه شما با اشتها آن را مى خورید، مى توانند اثرات طولانى داشته باشند.

5. به آشامیدن آب ادامه دهید

قهوه و چای از مایعات بودار هستند و هر كدام باقی‌مانده‌هایى دارند كه به پلاك دندان مى چسبند و به سیستم گوارش نیز نفوذ مى‌كنند. هر نفسى كه مى‌كشید، تراوشاتى را از آنها به هوا وارد مى‌كنید.

6. مسواك‌تان را همراه داشته باشید

اگر بلافاصله بعد از غذا مسواك بزنید، بعضى بوها از بین مى روند. علت اصلى بوى بد دهان، نوار چسبناكى از باكترى هاى مرده و زنده است كه به لثه و دندان ها چسبیده است؛ این لایه ى نازك، پلاك نام دارد. همیشه پنجاه میلیون میكروب در دهان‌تان وجود دارد.

7. دهان‌تان را به طور كامل بشویید

زمانى كه نمى توانید مسواك بزنید، دهان‌تان را بشویید.

8. در روز، سه وعده غذا بخورید

بوى بد دهان مى تواند به علت غذا نخوردن باشد. از اثرات جانبى روزه گرفتن و رژیم غذایى ضعیف، بوى بد دهان است.

9. غرغره كنید و قورت دهید

شما در یك رستوران نشسته اید و نخ دندان و مسواك در خانه جا مانده است؛ شما نمى توانید از خوردن غذاهاى روى میز صرف نظر كنید. بنابراین پس از پایان غذا یك جرعه از آب لیوان بخورید و به دقت آب را در اطراف دندان‌هایتان غرغره كنید و سپس تكه‌هاى غذاى جدا شده را قورت دهید.

10. با دهان‌شویه نعنایى غرغره كنید

اگر مى خواهید كه طى 20 دقیقه از بوى بد دهان خلاص شوید، از دهان شویه استفاده كنید. اما باید بدانید كه اینها هم مدت اثر محدودى دارند و بعد از پایان اثرشان، مجبورید با گذاشتن دست روى دهان تان حرف بزنید.

دهان‌شویه را با توجه به مزه و رنگ انتخاب كنید، دهان‌شویه كهربایى و پزشكى كه شامل روغن هاى مورد نیاز مى باشد و دهان شویه هاى قرمز و ادویه دار كه شامل تركیبات روى است، هر دو نوع، بوى حاصل از تجزیه باقى مانده هاى غذا به وسیله باكترى ها را خنثى مى كنند.

11. آدامس نعنا بجوید

آدامس نعنا هم، همانند دهان شویه براى زمان محدودى مى تواند بوى بد دهان را خنثى كند.

12. سبزى جعفرى بخورید

جعفرى از نظر غذایى از سبزى هاى معمولى بهتر است. همچنین مى تواند نفس شما را به طور طبیعى تازه كند، بنابراین یك شاخه از آن بردارید و به طور كامل بجوید.

13. زبان‌تان را مسواك بزنید

اغلب مردم، از زبان شان غفلت مى كنند، همانطور كه مى دانید زبان از زواید مو مانند ریزى پوشیده شده است كه زیر میكروسكوپ شبیه به جنگل قارچ هاست. زیر كلاهك قارچ ها فضاهایى براى تجمع پلاك و بعضى غذاهایى كه مى خوریم، وجود دارد كه باعث بوى بد دهان مى شود. پس هنگام مسواك زدن به آرامى مسواك را روى زبان تان بكشید.

14. برخى از ادویه‌ها مفید هستند

بعضى از گیاهان و چاشنى هایى كه شما در آشپزخانه نگه مى دارید تازه كننده هواى تنفسى شما هستند. یك كیسه ى پلاستیكى حاوى دانه هاى میخك و رازیانه همراه خود داشته باشید تا بعد از مصرف غذاهاى بودار از آن مصرف كنید.

چگونه نفس‌تان را امتحان كنید

بوى دهان تان چقدر بد است؟ اگر شما دوستى ندارید كه حقیقت را به شما بگوید، یكى از این دو راه را انتخاب كنید:

دست‌هایتان را به شكل فنجان درآورید؛ با یك آه عمیق و شدید به داخل این فنجان بدمید، سپس بو بكشید. اگر فكر مى كنید كه بوى بد مى دهد، واى به حال كسانى كه براى صحبت، نزد شما مى آیند.

15. نخ دندان

دندان هاى تان را تمیز نكنید. نخ دندان را بین دندان هاى تان بكشید و مقدارى از باقى مانده هاى چسبناكى كه از دندان تان كنده شد را بو كنید.

هشدار پزشكى

16. بوى بد دهان شاید به علت مشكل جدى‌تر باشد

به گفته ى برخى از دندان پزشكان، بوى بد پایدار دهان نمى تواند به علت خوردن پیاز باشد، بلكه ممكن است نشانه اى براى بیمارى هاى لثه باشد. حتى مى تواند به علت گازها و بوهایى باشد كه به دلیل اختلال سیستم معده اى - روده اى شما به بالا مى آید. اگر بوى بد دهان شما، بدون علت واضحى، بیش از 24 ساعت ادامه داشت باید به پزشك و یا دندانپزشك خود مراجعه كنید.

بعضى بیمارى ها مانند سرطان، سیفلیس، دهیدراتاسیون (كم بودن آب بدن) و كمبود روى و بعضى داروها مانند پنى سیلامین و لیتیوم مى توانند باعث بوى بد دهان شوند.

منبع: دایرة المعارف پزشك خانواده ،گروه مولفان انستیتوسلامتی آمریکا ،مترجمان : دکتر حسن کریمی یزدی و دکتر پدرام مصطفایی ،انتشارات سپهر اندیشه – 1387


باشگاه كاربران تبیان ـ ارسالی از: hasantaleb