تبیان، دستیار زندگی
اگر قصد سفر با خودروی شخصی خود را دارید و كودك یا نوزادتان را نیز همراه می‌برید، باید قبل از سفر به مواردی دقت كنید. مسلما تنها بستن كمربند ایمنی سرنشینان خودرو كافی نیست و ما به عنوان والدین، باید از ایمنی سرنشینان خودرو بخصوص كودكان مطمئن شویم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شرط و شروط سفر با نوزادان


اگر قصد سفر با خودروی شخصی خود را دارید و كودك یا نوزادتان را نیز همراه می‌برید، باید قبل از سفر به مواردی دقت كنید. مسلما تنها بستن كمربند ایمنی سرنشینان خودرو كافی نیست و ما به عنوان والدین، باید از ایمنی سرنشینان خودرو بخصوص كودكان مطمئن شویم. نكات این مطلب شامل بخشی از موارد ایمنی در سفر با خودرو و صرفا به منزله راهنمایی است.

سفر با نوزادان

اندازه و نوع صندلی كودكان

اول این‌كه اگر نوزادتان را در صندلی مخصوص كودكان می‌نشانید، دقت كنید اندازه و نوع صندلی مناسب سن و وزن كودك باشد. در حال حاضر، صندلی‌های كودك را به صورت زیر دسته‌بندی می‌كنند.

• نوع اول، صندلی مخصوص نوزادان از لحظه تولد تا زمانی است كه وزن آنها به 10 كیلوگرم می‌رسد و سن‌شان زیر یك سال است.

• نوع دوم، صندلی با قابلیت تغییر اندازه است كه این نوع صندلی برای نوپا با وزن بین 10 تا 18 كیلوگرم و تا 4 سالگی مناسب است.

• نوع سوم، صندلی بالابرنده است؛ این صندلی برای بچه‌هایی استفاده می‌شود كه دیگر نمی‌توان از صندلی‌های نوع اول و دوم برای‌شان استفاده كرد و هنوز قدشان هم به اندازه‌ای نیست كه بتوانند از كمربند ایمنی ماشین استفاده كنند. وقتی بچه‌ها بین سنین 4 و 8 سالگی هستند، این نوع صندلی‌ها بهترین وسیله برای سفر است؛ چون قدشان با این صندلی‌ها تنظیم شده و براحتی می‌توان كمربند ایمنی را برایشان بست. وزن این بچه‌ها معمولا بین 18 تا 27 كیلوگرم است.

وقتی از این نوع صندلی‌ها استفاده می‌كنید به این دو مورد هم دقت كنید:

1. همیشه كمربند ایمنی را به دور ران‌های كودك ببندید نه به دور شكم او؛ بستن كمربند به دور شكم باعث صدمات شدیدی‌ هنگام تصادف می‌شود.

2. هرگز بند مخصوص روی شانه‌ها را از پشت یا زیر بازوی كودك رد نكنید.

از ایمنی صندلی كودك خود در خودرو اطمینان حاصل كنید، متخصصان می‌گویند حدود 80 درصد از صندلی‌های مخصوص كودكان به طور درست و تضمین شده در خودرو تعبیه نمی‌شوند

نكاتی در مورد كمربند ایمنی

همان‌طور كه می‌دانید، كمربند ایمنی برای بچه‌هایی كه به قدر كافی بزرگ شده باشند استفاده می‌شود، طوری كه كمربند به صورت محكم روی پای آنها قرار گیرد و كمربند شانه‌ای از روی شانه‌ها و سینه عبور كند. برخی خودروها ممكن است وسایل امنیتی بیشتری برای كودكان داشته باشند، پس می‌توانید از كتابچه راهنمای ماشین برای سن و محدودیت‌های وزنی كودك كمك بگیرید. اما به این موارد هم دقت كنید.

• از ایمنی صندلی كودك خود در خودرو اطمینان حاصل كنید، متخصصان می‌گویند حدود 80 درصد از صندلی‌های مخصوص كودكان به طور درست و تضمین شده در خودرو تعبیه نمی‌شوند.

• قبل از قرار دادن صندلی و محكم كردن جای آن، راهنمای صندلی‌های ایمنی و نیز راهنمای خودرو را مطالعه كنید.

• اگر با خودروی خود قصد سفر به كشور خارجی را دارید، باید مطمئن باشید كه ایمنی خودروی شما از لحاظ استانداردهای جهانی قابل تایید است.

• مطمئن شوید كه سر كودك توسط صندلی یا قسمت پشت سر او محفاظت می‌شود، اگر تا نیمه گوش كودك بالاتر از صندلی خودرو قرار می‌گیرد از صندلی بالابرنده استفاده نكنید.

• توصیه می‌شود برای هر یك از كودكانتان یك صندلی ایمنی مجزا تهیه كنید و هرگز از صندلی‌هایی كه عمرشان بیش از 10 سال است، استفاده نكنید.

همیشه كمربند ایمنی را به دور ران‌های كودك ببندید نه به دور شكم او؛ بستن كمربند به دور شكم باعث صدمات شدیدی‌ هنگام تصادف می‌شود

• صندلی‌ای كه در تصادف خودرو دچار آسیب شده ، باید دور انداخته شود.

• نشستن درست در خودرو را به كودك خود آموزش دهید و در سفرها از نشستن درست او روی صندلی اطمینان حاصل كنید.

• كمربند شانه‌ای نوزادان باید محكم باشد و برای اطمینان از محكم بودن آن باید با فاصله 2 انگشت بین سینه و كمربند جای بگیرد.

• كمربند صندلی باید به طور مناسب و محكم روی ران كودك قرار گیرد و بسته شود.

• بچه‌ها همیشه باید روی صندلی عقب قرار بگیرند، پس هرگز صندلی آنها را روی صندلی جلوی خودرو نگذارید.

• كودكان زیر 12 سال هرگز نباید روی صندلی جلو كه دارای كیسه هوا‌ست، بنشینند.

• هیچ وقت از صندلی‌هایی كه دارای سطح خیلی نرم یا تخت هستند، برای نوزادان استفاده نكنید چون خطر جابه‌جا شدن و غلت خوردن و حتی خفه شدن نوزاد در آن وجود دارد.

• هرگز در حین سفر، بادكنك، اسباب بازی كوچك یا آبنبات و غذا به دست كودك یا نوزاد ندهید‌ چون ممكن است باعث خفگی او شود. اگر هم برای كودكان اسباب بازی برمی‌دارید، دقت كنید اجزای ریز و برنده نداشته باشد.

• هیچ‌گاه كودك را در ماشین تنها نگذارید.

• همیشه یك جعبه كمك‌های اولیه و همچنین چراغ قوه، پتو و... در خودرو داشته باشید.

یادتان نرود...

داروهای مورد نیاز را فراموش نکنید: آسپرین بچه، دندان گیر و دیگر وسایلی که ممکن است کودک در زمان سینه خیز و چهار دست و پا رفتن به آنها نیاز داشته باشد. خوراکی هایی برای میان وعده های غذایی و کرم ضد آفتاب از وسایل ضروری برای نوزاد است که می تواند مورد استفاده مادران نیز قرار گیرد.

فهرستی از تلفن های ضروری را برای مواقع مورد نیاز همراه داشته باشید. هر چیز را جداگانه در کیسه های پلاستیکی بسته بندی کنید تا هم وسایل شما مرتب باشد و هم بتوانید از آنها برای قرار دادن پوشک های کثیف و لباس های خیس شده استفاده کنید.

اگر مسافرت شما هوایی است با پزشک کودک خود مشورت کنید و مطمئن شوید پرواز برای او مضر نیست. بیشتر کودکان سالم مشکلی برای مسافرت های هوایی ندارند، اما بهتر و عاقلانه تر است که برای اطمینان بیشتر با پزشک کودک خود مشورت کنید.

برای جلوگیری از گوش درد های کودک که در نتیجه تغییرات فشار هوا ایجاد می شود، نوزادان باید در زمان نشست و برخاست هواپیما در حال مکیدن باشند بنابراین سعی کنید برنامه تغذیه او را بر این اساس زمان بندی کنید یا در هنگام برخاستن یا فرود آمدن هواپیما به او پستانک یا خوراکی های دیگر بدهید.

فراوری: الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان