تبیان، دستیار زندگی
مسعود جعفری جوزانی، کارگردان برجسته کشورمان گفت: سریال در چشم باد و همه آثارم بعد از فیلمجاده‌های سرد را تحت تاثیر مرحوم استاد سید عباس معارف است و هرچه که ساختم نوری از او در آنها هست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقش مرحوم سید عباس معارف در سریال "در چشم باد"


مسعود جعفری جوزانی، کارگردان برجسته کشورمان گفت: سریال "در چشم باد" و همه آثارم بعد از فیلم"جاده‌های سرد" را تحت تاثیر مرحوم استاد سید عباس معارف است و هرچه که ساختم نوری از او در آنها هست.


مسعود جعفری جوزانی

مسعود جعفری جوزانی کارگردان کشورمان درباره ارتباط و شاگردی‌اش نزد زنده یاد استاد سید عباس معارف به رجانیوز گفت: استاد معارف دوست و استاد خوب من بود.

کارگردان مجموعه "در چشم باد" افزود:‌ معارف برای من مانند شمس بود، زمانی که نزدش می رفتم، دوتارش را برمی داشت و با صفای خود می نواخت و گپ و گفت های طولانی تا صبح به همراه او داشتم.

کارگردان فیلم "شیر سنگی" درباره نقش مشاوره ای و هدایتمند عباس معارف در ساخت این اثر سینمایی خود گفت: او نه تنها در این فیلم بلکه در همه آثار من بعد از فیلم "جاده های سرد" راهنمایم بود.

جوزانی در ادامه افزود: زمانی کسانی شما را راهنمایی و هدایت می کنند که خودتان هم نمی دانید، آنها به شما چنان انگیزه فیلم سازی، نوشتن و حرکت کردن می دهند که نیرویی را در درون خود احساس می‌کنید و مرحوم معارف این چنین بود.

این کارگردان سینمای کشورمان گفت:‌ یک مسئول فرهنگی زمانی اعلام کرد، ما مشکلی با عناصر فیلم فارسی ساز و پیش پا افتاده نداریم بلکه مشکلمان با فیلم سازان اهل فکر پس از انقلاب است زیرا آنها هستند که مارا به چالش می کشند.

وی افزود: این ها را زمانی در این مملکت مسولان فرهنگی به طور رسمی در مصاحبه با روزنامه ها گفتند، حال شما فکر کنید وقتی مسئول فرهنگی که باید جهت هنری و فرهنگی بدهد چه طرز فکری دارد و مرحوم معارف از مسائل ناراحت می شد و دلخور بود.

کارگردان در چشم باد گفت:‌ معارف به ما می گفت که تلاش کنیم و این طرز فکر ها را به هم بزنیم و شرایط فرهنگی و هنری را عوض کنیم و بر هم بزنیم زیرا او حس انقلابی و روحیه بسیار قوی داشت.

جوزانی گفت: بر هم زدن شرایط فرهنگی از نظر معارف به این معنی بود که با منطق و درک از هنر به مصاف این تفکرات برویم اما متاسفانه می دیدیم که به قول حضرت امام(ره) همه اسیر حب و بغض هستیم.

وی افزود: وقتی جهل در کسی حاکم شود، سرش مانند سنگ می شود و نفوذ کردن در او غیر ممکن است. زیرا او فکر می کند که داناست اما نمی داند که نمی داند، متاسفانه برخی از مسولین ما نمی‌دانند که نمی‌دانند و این مشکلات فرهنگی در طول این سالها در کشورمان بوجود آمده است.

این کارگردان کشورمان گفت:‌ همه مشکلات فرهنگی که در کشورمان وجود دارد سنگینی آن بر دوش آن مسوولان است زیرا فرمان و جهت فرهنگی دست آنها بوده که به درخت ودیوار زده اند، یا از سر جهل یا از روی غرض ورزی.

کارگردان در چشم باد گفت:‌ معارف به ما می گفت که تلاش کنیم و این طرز فکر ها را به هم بزنیم و شرایط فرهنگی و هنری را عوض کنیم و بر هم بزنیم زیرا او حس انقلابی و روحیه بسیار قوی داشت.

کارگردان در مسیر تند باد در ادامه افزود: مرحوم معارف کسی بود که و قتی با او صحبت می کردی به قدری در شما خلاقیت بوجود می آورد که خواب را از چشمانتان می ربود و فکر می کردید گناه بزرگی مرتکب شده اید. نه تنها به خودتان و نه به ایران بلکه به کل جهان بشریت، زیرا از وجودتان استفاده نمی کنید.

وی افزود: یک انسان‌هایی با دیگران فرق دارند، آنها دنیا را طلاق داده اند و معارف اینگونه بود زیرا از وقتی او را دیدم انگار که از دوران کودکی او را می شناسم، البته این مسائل را به راحتی نمی توان بیان کرد.

کارگردان فیلم بلوغ گفت: من امام(ره) را نیز در قم، منزل آقای پسندیده دیدم، و خواه نا خواه تاثیر گرفتم، می خواهم بگویم که انسان هایی هستند که خواسته یا ناخواسته روی شما تاثیر می گذارند، چون وجود بزرگی هستند و این را به وضوح احساس می کنیم.

این کارگردان سینما در حالی که بسیار متاثر از یاد استاد خود شده بود، در ادامه افزود:‌ شما با پرسش از مرحوم معارف به قلبم زدید، او فیلم شیر سنگی را بسیار می پسندید و همیشه یک نسخه از آن را داشت .

جوزانی در پایان گفت: نه تنها شیر سنگی بلکه همه آثارم پس از"جاده های سرد"، حتی "در چشم باد" نیز با هدایت و راهنمایی های مرحوم معارف ساخته شد و باید تاکید کنم من هر آنچه که ساختم نوری از مرحوم معارف در آن هست.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع: رجانیوز