تبیان، دستیار زندگی
« وقتی داشتم به مقاطع بالای تحصیلی فكر می‌كردم و مدارج تحصیلی را با موفقیت پشت سر می‌گذاشتم ناگهان چشمان جادوگر یك دختر دلم را برد و هوش از سرم پراند. دیگر تمركز نداشتم و هرچه می‌خواستم كه درس بخوانم، نمی‌شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ازدواج و خداحافظی با تحصیل!


حالا كه دارید از وقت طلایی تاهل خود استفاده می‌كنید كه درس بخوانید و همه‌ توقعاتشان را پایین آورده‌اند باید حتما پیروز شوید. بنابراین باید بهترین روش را انتخاب كنید.

ازدواج و خداحافظی با تحصیل!

« وقتی داشتم به مقاطع بالای تحصیلی فكر می‌كردم و مدارج تحصیلی را با موفقیت پشت سر می‌گذاشتم ناگهان چشمان جادوگر یك دختر دلم را برد و هوش از سرم پراند. دیگر تمركز نداشتم و هرچه می‌خواستم كه درس بخوانم، نمی‌شد. ناچار به دیپلم بسنده كردم و همین كه در یك آزمون استخدامی‌قبول شدم رفتم سراغ پدر دختر. آن زمان در كنكور كارشناسی هم قبول شده بود، اما پدر دختر گفت: مرد زندگی باید دستش توی جیب خودش باشد و بتواند خرج زن و بچه‌اش را بدهد.

حالا چند سال از آن روزگار می‌گذرد. با آن دختر استثنایی ازدواج كرده‌ام و 2 فرزند فوق‌العاده دارم، ولی این دیپلم لعنتی جلوی ارتقای شغلی مرا گرفته است. می‌خواهم ادامه تحصیل دهم و دوباره به دانشگاه برگردم، اما انگار‌ این زندگی چند‌ ساله پشتم را سنگین كرده است. نمی‌دانم از كجا شروع كنم و چگونه به مقصد برسم.»

این بخشی از درد دل‌های حسین ـ الف است كه در 35 سالگی قصد ادامه تحصیل دارد.

هیچوقت دیر نیست

اگر می‌خواهید دوباره درس خواندن را آغاز كنید و ساعت‌های متمادی كتابی را در دست بگیرید و مطالعه كنید، قبل از آن باید با خودتان یكدل شوید كه می‌خواهید درس بخوانید یا فقط می‌خواهید خودتان را محك بزنید. در وهله اول باید انگیزه و اراده كافی داشته باشید و از ادامه دادن نترسید.

كار جدید‌، برنامه جدید

حالا كه قرار است درگیر این كار جدید شوید باید وقتی برای آن خالی كنید.پیش از هر چیز زمان مطالعه را برای خود مشخص كنید.چند ساعت در روز درس خواهید خواند و این ساعتها را چطور خالی می‌كنید؟ از وقت نگهداری بچه و خانواده كم می‌كنید ، از مادر یا خانواده‌تان ‌، پرستار بچه و خدمتكار كمك می‌گیرید؟

می‌بینید كه پیش از هر چیز برای این برنامه جدید باید یك برنامه ریزی دقیق داشته باشید.

با خانواده هماهنگ باشید

شما قرار است از وقت همسر و فرزندانتان كم بگذارید و كمتر با خانواده سر كنید، بنابراین اول از همه باید موافقت آنها را جلب كنید.

حسین ـ ز كارمند 38 ساله‌ای كه در مقطع كارشناسی ارشد ادامه تحصیل می‌دهد در مورد تجربه خود چنین می‌گوید: ‌من اگر در زمان تجرد درس می‌خواندم دینم را به خودم و والدینم ادا می‌كردم، اما الان كه درس می‌خوانم از حق زن و بچه ام قرض می‌گیرم و هرچه می‌گیرم باید پس بدهم. این كار را به این ترتیب انجام می‌دهم كه در ازای زمانی كه با آنان نیستم، وقت كمی كه با آنان می‌‌گذرانم را كیفی می‌كنم. یعنی بی‌حوصلگی نمی‌كنم، بداخلاقی‌های روزمره را حتی‌الامكان كنار می‌گذارم و اگر كاری از من خواستند و واقعا قادر به انجام آن نبودم، می‌گویم: الان خیلی خسته‌ام، اما اگر شما این كار را ضروری می‌دانی چشم.اغلب همسر مهربانم هم كوتاه می‌آید و می‌گوید: تا حالا كه طول كشیده یك روز دیگر هم می‌شود صبر كرد.

قبل از این‌كه شروع به تحصیل مجدد كنید، جوانب شغلی خود را بررسی كنید.در چه رشته‌ای بیشتر امكان ارتقای شغلی دارید و آیا مدیر و مجموعه سازمانی كه در آن كار می‌كنید ممانعتی برای تحصیل شما به حساب نمی‌آید؟

او می‌گوید: وقتی بیكار هستم دیگر‌تلویزیون نگاه نمی‌كنم، ‌ با پسرم پارك می‌روم و با او بازی می‌كنم یا در خانه به تكالیفش رسیدگی می‌كنم.

اگر قبلا فقط ظاهری در خانه بودم، الان با كیفیت و توجه بیشتر در خانه هستم و سعی می‌كنم كسانی را كه به خاطر رشد و ترقی من از خودگذشتگی می‌كنند را راضی نگه می‌دارم، چون وقتی ما در زمان تاهل ادامه تحصیل می‌دهیم از همسر و فرزند خود طلبكار نیستیم، آنها محبت می‌كنند كه اعتراض نمی‌كنند، صدای تلویزیون را كم می‌كنند و رفت و آمدها را كاهش می‌دهند و توجه و مصاحبت كمتری به دست می‌آورند، پس باید قدر‌شناس بود نه طلبكار.

اگر خانواده با شما در ادامه تحصیل همراهی نكند و رضایت آنان را جلب نكنید، گرچه كار بسیار شخصی به نظر می‌رسد خواهید دید كه این درس خواندن با آن درس خواندنی كه در كتابخانه یا اتاق شخصی خودتان نزد والدین می‌گذشت فرق دارد. اینجا همه از شما توقعاتی دارند كه ممكن است به تعویق بیفتد یا خلاصه شود، ولی تعطیلی برنمی‌دارد.

بنابر این برای این كار باید همكاری و رقابت خانواده را نیز جلب كنید.

مذاكره با مدیر

قبل از این‌كه شروع به تحصیل مجدد كنید، جوانب شغلی خود را بررسی كنید.در چه رشته‌ای بیشتر امكان ارتقای شغلی دارید و آیا مدیر و مجموعه سازمانی كه در آن كار می‌كنید ممانعتی برای تحصیل شما به حساب نمی‌آید؟

اگر مدیرتان با ادامه تحصیل شما موافق باشد‌ به شما اجازه خواهد داد كه از وقت بیكاری خود برای مطالعه استفاده كنید.

او را توجیه كنید كه برای ارتقای وضع شغلی و كارآمدی بیشتر به این ادامه تحصیل نیاز دارید.

بهترین شیوه‌ها را بیاموزید

حالا كه دارید از وقت طلایی تاهل خود استفاده می‌كنید كه درس بخوانید و همه‌ توقعاتشان را پایین آورده‌اند باید حتما پیروز شوید. بنابراین باید بهترین روش را انتخاب كنید.

اول از همه فكر و خیال را كنار بگذارید و با آرامش درس بخوانید. مشغله ذهنی بسیاری از شركت‌كنندگان آزمون‌های كنكور بویژه كارشناسی ارشد، برخورداری از آمادگی روانشناختی است.

مهم نیست كه شما از وادی درس خواندن دور افتاده‌اید، مهم این است كه تلاش كنید تا دوباره به روز شوید. می‌توانید از كلاس‌های كنكور استفاده كنید یا درس خواندن به تنهایی را تجربه كنید، اما به هر حال برای مشخص شدن پیشرفت خود تست زدن را فراموش نكنید.

اعتماد به نفس داوطلب كنكور در اكثر مواقع به خاطر فاصله داوطلبان از فضای دانشگاهی كاهش می‌یابد و موفقیت او در آزمون كنكور سخت تر می‌شود. اگر شما هم با چنین مشكلی دست به گریبانید، بهتر است تا دیر نشده تمرین‌های هدفمند افزایش اعتماد به نفس را آغاز كنید و در راه تقویت تمركز گام بردارید. اضطراب و عملكرد رابطه معكوس دارند؛ به این معنی كه هر چه اضطراب افزایش یابد، عملكرد علمی ‌داوطلبان بویژه در مقاطع بالاتر از كارشناسی كاهش می‌یابد.

آمادگی ذهنی، فكری، روانشناختی و معنوی چیزی است كه در جلسه امتحان به آن نیاز دارید.

هر روز به صورت فشرده و كوتاه مدت مطالبی را كه به صورت نكات مهم یادداشت كرده‌اید، دوباره خوانی و مرور كنید.

برای جزوات و مطالب درسی كه قبلاً یاد گرفته اند كمتر وقت بگذارید و راه‌حل‌های سریعی را كه برای حل مسائل یاد گرفته‌اید، در اولویت اول درس خواندن قرار دهید، چرا كه فرصت برای یادگیری مطالب جدید بسیار كوتاه است و این كار علاوه بر افزایش اضطراب، هیچ نتیجه دیگری در بر نخواهد داشت. حتی اگر فقط 10 دقیقه برای درس خواندن فرصت دارید، آن را به فواصل زمانی كوتاهتر تقسیم كنید. همچنین بهتر است پس از هر ده دقیقه درس خواندن به خودتان استراحت بدهید.

اگر زمان شما اجازه می‌دهد به منظور تجدید قوا، یك روز كامل را به استراحت بگذرانید. در حالت استرس، مغز اطلاعات جدید را جذب نمی‌كند. یك روز را به فراغت بگذرانید و احساس بدی از درس نخواندن خود نداشته باشید. فقط سعی كنید در این یك روز بیشتر به فعالیتهای مورد علاقه و خانواده خود بپردازید.

مهم نیست كه شما از وادی درس خواندن دور افتاده‌اید، مهم این است كه تلاش كنید تا دوباره به روز شوید. می‌توانید از كلاس‌های كنكور استفاده كنید یا درس خواندن به تنهایی را تجربه كنید، اما به هر حال برای مشخص شدن پیشرفت خود تست زدن را فراموش نكنید

زمانی كه مطلب جدیدی یاد می‌گیرید، سعی كنید در همان روز نكات مهمش را دوره كنید.

در زمان درس خواندن ابتدا سعی كنید یك درك كلی از مطلب داشته باشید، سپس وارد جزئیات شوید، با این روش امكان موفقیت شما بیشتر می‌شود.

برای مطالعه مفید داشتن جایی مخصوص این كار ضروریست. بهترین مكان برای مطالعه، میز شخصی و اتاقی جداست. اگر در خانه فرزندان كوچك دارید ساعاتی را در اداره یا در كتابخانه به این كار اختصاص دهید.

مطالب قدیمی ‌را گاهی مرور كنید تا مغزتان بهتر آن را بازیابی كند.

هدفمند و سر ساعت خاص درس بخوانید.

خود را سرزنش نكنید و به خود اعتماد كنید.

پس از گذشت حداقل 48 ساعت و حداكثر 130 ساعت به سراغ تست‌ها بروید.

حتما تست‌ها را با نمونه سوالات كنكور‌های سراسری سال‌های گذشته شروع كنید و بعد به سراغ نمونه سوالات آزاد بروید.

حتما از همان ابتدا تست‌ها را در زمان معین بزنید و برای هر تست عمومی‌به طور متوسط 30 ثانیه زمان در نظر بگیرید.اگر زیر 50 درصد صحیح داشتید دوباره مرور كنید.

بخش خانواده ایرانی تبیان

منبع : جام جم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.