تبیان، دستیار زندگی
سخنگوی وزارت نفت از توقف صادرات نفت‌خام ایران به شرکت‌های انگلیسی و فرانسوی خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تحریم انگلیس و فرانسه توسط ایران


 سخنگوی وزارت نفت از توقف صادرات نفت‌خام ایران به شرکت‌های انگلیسی و فرانسوی خبر داد.


رستم قاسمی وزیر نفت دیروز یکشنبه 30 بهمن ماه با صدور دستوری به مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران خواستار توقف صادرات نفت خام ایران به پالایشگاه ها و شرکتهای نفتی انگلیس و فرانسه شده است.

انگلیس و فرانسه و ایران

بر این اساس، شرکت ملی نفت ایران فروش و صادرات هرگونه نفت خام و میعانات گازی به پالایشگاههای نفتی این دو کشور اروپایی را تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآورد.

همچنین پیگیری های خبرنگار مهر از وزارت نفت نشان می دهد شرکت ملی نفت ایران با ارسال نامه هایی به برخی از پالایشگاه‌های اروپایی ضمن تعیین ضرب الاجلی خواستار امضای قراردادهای بلند مدت خرید نفت خام بین 2 تا 5 سال شده است.

علیرضا نیکزاد رهبر با اعلام این خبر، درخصوص زمان قطع صادرات نفت به این دو کشور اروپایی، تصریح کرد: صادرات نفت‌خام به شرکت‌های انگلیسی و فرانسوی متوقف شده است.سخنگوی وزارت نفت در پایان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران مشکلی در فروش و صادرات نفت‌خام به مشتریان ندارد، خاطرنشان کرد: ما مشتریان نفت خود را داریم و موارد جایگزین برای فروش نفت این شرکت‌ها در نظر گرفته شده است و نفت‌خام صادراتی را به‌جای شرکت‌های انگلیسی و فرانسوی به مشتریان جدید تحویل خواهیم داد.

خبرگزاری ها هفته گذشته با انتشار خبری از توقف فروش نفت خام ایران به برخی کشورهای اروپایی چون فرانسه و تعیین اولتیماتوم برای برخی از آنها خبر داده بود.

برخی از وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو اتحادیه اروپا هفته گذشته از جزئیات 3 پیش شرط ایران به برخی از پالایشگاههای اسپانیا، پرتغال، ایتالیا، فرانسه، انگلیس، یونان، هلند و آلمان خبر داده بودند.

حمایت مجلس از قطع صادرات:

ناصر سودانی امروز در گفتگو با مهر با حمایت مجلس شورای اسلامی از طرح توقف فروش نفت خام به انگلیس و فرانسه، گفت: این اقدام دولت قابل پیش بینی بود زیرا دولت انگلیس و فرانسه اخیرا رفتارهای خصمانه علیه ایران داشته اند.

سایت شبکه تلویزیونی بلومبرگ نیز از قول سخنگوی وزارت نفت ایران اعلام کرد این کشور جایگزینهای دیگری برای فروش نفت خود به جای انگلیس و فرانسه دارد. بر این اساس اقدام امروز ایران در راستای هشدار پیشین این کشور به اروپایی ها و پاسخی به طرح آنان در ماه جولای بود

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اعلام اینکه هم اکنون برخی از کشورهای غربی یک جنگ تمام عیار اقتصادی و سیاسی را علیه ایران راه انداخته اند، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با قطع صادرات نفت به انگلیس و فرانسه نشان داد که حاضر به عقب نشینی نیست.

نماینده مردم اهواز در خانه ملت با تاکید بر اینکه با توقف فروش نفت به انگلیس و فرانسه قبل از تحریم اتحادیه اروپا، ایران این کشورها را تهدید کرد، اظهار داشت: دفاع از حقوق ملت، حق دولت و مجلس است.

وی با اشاره به آغاز جنگ روانی علیه ایران با تصویب طرح تحریم خرید نفت خام، بیان کرد: با توقف فروش نفت خام ایران به این کشورها امکان افزایش ذخیره سازی نفت در ماه‌های اینده برای این کشورها فراهم نمی شود.

سودانی در پاسخ به سوال مهر مبنی احتمال توقف صادرات نفت ایران به 6 کشور اسپانیا، یونان، پرتغال، هلند، آلمان و ایتالیا، توضیح داد: در حال حاضر تمامی سناریوها روی میز است.

صادرات

نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه اگر برخی از این کشورهای اروپایی از تصمیم خصمانه خود عقب نشینی نکنند قطعا به سرنوشت انگلیس و فرانسه روبرو خواهند شد، تبیین کرد: با انجام مکاتباتی با برخی از کشورهای اروپایی از آنها درخواست شده که نسبت به تصمیمات خصمانه خود علیه ایران تجدید نظر کنند.

وی با اعلام اینکه در صورت عدم تجدید نظر و عقب نشینی از تحریم نفت ایران، بدون شک نفت خام صادراتی ایران به این کشورها قطع خواهد شد، تاکید کرد: مردم اروپا بدانند که رفتارهای خصمانه دولتهای اروپایی منجر به توقف صادرات نفت ایران به این کشورها شده است.

علیرضا نیکزاد رهبر سخنگوی وزارت نفت بعداز ظهر امروز از توقف صادرات نفت‌خام ایران به شرکت‌های انگلیسی و فرانسوی خبر داد و اعلام کرد: در پی اعلام رسمی وزارت امور خارجه، وزارت نفت نیز از تحویل نفت‌خام به شرکت‌های انگلیسی و فرانسوی خودداری کرده است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران مشکلی در فروش و صادرات نفت‌خام به مشتریان ندارد، خاطرنشان کرد: ما مشتریان نفت خود را داریم و موارد جایگزین برای فروش نفت این شرکت‌ها در نظر گرفته شده است.

واکنش رسانه های غربی به این خبر:

رسانه های غربی با انتشار خبر توقف صادرات نفت ایران به کشورهای انگلیس و فرانسه از نگرانی اروپاییها از کمبود نفت در زمستان سرد امسال پرده برداشتند.

خبرگزاری آلمان ضمن انتشار خبری با عنوان "ایران صادرات نفت خود به انگلیس و فرانسه را متوقف کرد" به طور تلویحی از پیشدستی ایران در تحریم کشورهای اروپایی با وجود آغاز بحث تحریم نفتی از جانب این کشورها با هدف اعمال فشار به تهران برای توقف برنامه هسته ای اش خبر داد.

بر این اساس، ایران که پیشتر به دولتهای دخیل در موضوع تحریم نفتی این کشور از سوی اتحادیه اروپا هشدار داده بود، این تهدید را عملی کرد. این دومین خبر نگران کننده برای اروپایی ها پس از انتشار خبر توقف صادرات نفت ایران به فرانسه، یونان، ایتالیا، پرتغال، هلند و اسپانیا در هفته جاری به شمار می رود.

دستور وزیر نفت ایران برای توقف صادرات به انگلیس و فرانسه از سوی خبرگزاری رویترز به عنوان پاسخی به تهدیدهای اخیر اتحادیه اروپا ارزیابی شد. این در حالی است که اتحادیه اروپا در ماه ژانویه تصمیم گیری در مورد تحریم نفتی ایران را به اول جولای موکول کرد.

این در حالی است که همزمان با انتشار خبر هشدار اخیر ایران به شش کشور اروپایی بهای هر بشکه نفت در بازار جهانی با یک دلار افزایش به 118.35 دلار رسید. ایران همچنین به عنوان پنجمین تولید کننده نفت جهان اعلام کرده که تحریمهای اروپا تاثیری بر بازار فروش این کشور ندارد و تهران مشتری های خود را دارد.

با دستور رستم قاسمی وزیر نفت صادرات نفت شرکت ملی نفت ایران به پالایشگاه های فرانسه و انگلیس قطع شد. هفته گذشته خبر قطع صادرات نفت به برخی از کشورهای اروپایی همچون فرانسه منتشر شده بود

سایت شبکه تلویزیونی بلومبرگ نیز از قول سخنگوی وزارت نفت ایران اعلام کرد این کشور جایگزینهای دیگری برای فروش نفت خود به جای انگلیس و فرانسه دارد. بر این اساس اقدام امروز ایران در راستای هشدار پیشین این کشور به اروپایی ها و پاسخی به طرح آنان در ماه جولای بود.

طبق این گزارش اروپایی ها در شش ماهه اول سال 2011 میلادی 18 درصد از نفت صادراتی ایران را که شامل 452 هزار بشکه در روز می شود، خریداری کرده اند. در این میان سهم فرانسه 2 درصد از این میزان و یا به عبارتی 49 هزار بشکه در روز و سهم انگلیس حدود یک درصد است.

در پی تصمیم امروز ایران، تلاش بلومبرگ برای اظهارنظر مسئولان وزارت خارجه فرانسه بی پاسخ مانده و سخنگوی شرکت توتال بزرگترین شرکت نفتی این کشور نیز از پاسخ دادن به تلفن همراهش خودداری کرده است.

از سوی دیگر یک مقام رویال داچ شل بزرگترین شرکت اروپایی در زمینه انرژی از ارائه هر گونه تفسیری در این باره طفره رفته و سخنگوی شرکت بریتیش پترولئوم در لندن نیز اعلام کرده که این شرکت دیگر از ایران نفت نمی خرد.

در همین حال آسوشیتدپرس تلاشهای خود برای خبر گرفتن از مقامات انگلیسی و فرانسوی در ارتباط با تصمیم پیشدستانه ایران در تحریم نفتی این دو کشور را بی نتیجه اعلام کرد. بر این اساس تماس این خبرگزاری با وزارت خارجه انگلیس نتیجه ای در بر نداشته و در وزارت خارجه فرانسه هم کسی حاضر به پاسخگویی در این زمینه نشده است.

فرآوری: یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع: مهر،فارس، جهان