تبیان، دستیار زندگی
دانش پژوهان عزیز در مقاله‌ی قبل با یکی از اجزای سیستم اعلام حریق به نام دتکتور دودی به طور کامل آشنا شدیم. در اینجا می خواهیم دو نوع دیگری از دتکتور را معرفی کنیم و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دتکتور حرارتی، دتکتور شعله‌ای

دتکتور حرارتی، دتکتور شعله‌ای

دانش پژوهان عزیز در مقاله‌ی قبل با یکی از اجزای سیستم اعلام حریق به نام دتکتور دودی به طور کامل آشنا شدیم. در اینجا می خواهیم دو نوع دیگری از دتکتور را معرفی کنیم.

دتکتور حرارتی

این دتکتور نسبت به افزایش درجه حرارت حساس می‌باشد. هنگامی که بر اثر آتش سوزی ، درجه حرارت محیط تغییرات غیر عادی داشته باشد، این دتکتور فعال می‌شود.

دتکتور حرارتی دارای یک محفظه می‌باشد. در داخل محفظه یک بی متال (دو نوار فلزی مختلف الجنس) وجود دارد. هوای گرم روی بی متال اثر گذاشته و گرما باعث بسته شدن کنتاکت های آن شده و دتکتور عمل می‌کند. این دتکتور برای مکان هایی مانند آشپزخانه‌ها ، موتورخانه‌ها و ... مناسب است.

دتکتور حرارتی، دتکتور شعله‌ای

دتکتور شعله‌ای

این دتکتورها امواج نوری غیر قابل رویت را که به وسیله شعله آتش منتشر می‌شوند، تشخیص می‌دهند و فعال می‌شوند. این دتکتورها دارای زاویه دید مشخصی هستند که هنگام طراحی و کاربرد باید به آن توجه نمود.

دتکتور حرارتی، دتکتور شعله‌ای

آشكار ساز حرارتی نوع تركیبی :
آشكار ساز حرارتی از نوع تركیبی است كه كامل‌ترین نوع دتكتور حرارتی محسوب می گردد و شامل یك دتكتور حساس به روند افزایش دما و یك دتكتور حساس به دمای معین در قالب یك مجموعه واحد می‌باشد.
دتكتور در شرایط متعارف به روش  ROR (مقایسه روند افزایش دما نسبت به واحد زمان) آشكار سازی حریق را در محیط انجام داده و در بدترین شرایط تشخیصی نسبت به حداكثر دمای محیط (كه از پیش تنظیم شده) عكس‌العمل نشان می‌دهد.
دتكتور از مقاومت بسیار بالائی در برابر آلارم‌های كاذب ناشی از عوامل مداخله‌گر محیطی از قبیل القاهای الكترومكانیك و تأثیرات الكتریكی در ورودی ، تغییرات دما و رطوبت ، ضربه و شارژهای الكترواستاتیك برخوردار می‌باشد.

شستی‌های اعلام حریق

این شستی‌ها به دو صورت موجودند: یا به صورت شستی معمولی که با فشار به آن کنتاکت ها بسته یا باز شده و پیام به مرکز کنترل ارسال می‌شود و یا به صورت شستی‌های شیشه‌دار که شامل یک جعبه کوچک است که درون آن یک میکروسویچ و جلوی آن درپوش شیشه‌ای قرار دارد.

با وارد نمودن ضربه‌ای کوچک به شیشه، شیشه شکسته شده، اهرم میکروسویچ آزاد شده و کنتاکت ها عمل می‌نماید و پیام به مرکز کنترل ارسال می‌شود.

دتکتور حرارتی، دتکتور شعله‌ایدتکتور حرارتی، دتکتور شعله‌ای

وسایل خبر دهنده
وسایل خبر دهنده در سیستم اعلام حریق مانند آژیرها ، زنگ ها ، بوق ها ، لامپ ها و ... می‌باشند که در صورت بروز حریق و شناسایی آن توسط مرکز کنترل، فرمان گرفته و ساکنین یا افراد داخل ساختمان را مطلع می‌سازند.

بخش پژوهش‌های دانش آموزی تبیان

تهیه: نسیم گنجی منش

تنظیم : اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

دتکتور دودی

سیستم اعلام حریق