تبیان، دستیار زندگی
دستور حضرت را عملى كردم ؛ ولیكن در این مرتبه خونى سفید رنگ - همانند نمك - از بدن حضرت خارج شد كه تعجّب مرا چند برابر نمود، سپس فرمود: روى آن را ببند و همین جا در منزل منتظر باش .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حجامتی شگفت آور

امام حسن عسگری

مرحوم كلینى ، رواندى ، شیخ حرّ عاملى و برخى دیگر از بزرگان در كتاب هاى خویش آورده اند:

در یكى از روزها حضرت ابومحمّد، امام حسن عسكرى علیه السلام شخصى را - هنگام وقت ظهر - به دنبال یكى از پزشكان نصرانى فرستاد تا نزد وى آید.

همین كه پزشك نصرانى به محضر حضرت وارد شد، امام علیه السلام به وى دستور داد: فلان رگ مرا بزن .

پزشك گوید: امام علیه السلام رگى را به من معرّفى نمود كه هرگز نام آن را نشنیده و نمى شناختم ، به همین جهت با خود گفتم : خیلى عجیب است كه چنین شخصیّتى معروف مى خواهد در بدترین اوقات ، حجامت كند و رگ بزند، آن هم به وسیله رگى كه شناخته شده نیست .

به هر حال امر حضرت را اطاعت كردم و همان رگى را كه معرّفى نمود زدم و خون جارى گشت ؛ و پس از لحظاتى روى آن را بستم .

بعد از آن ، فرمود: همین جا در منزل منتظر بمان تا تو را خبر نمایم ، چون نزدیك عصر فرا رسید مرا صدا نمود و دستور داد: همان رگ را باز كن تا خون بیاید.

من نیز دستور آن حضرت را انجام دادم و چون مقدارى خون داخل طشت ریخته شد، فرمود روى رگ را ببند و همین جا منتظر باش تا مجدّداً تو را خبر كنم .

همین كه نیمه شب شد، مرا صدا زد و اظهار داشت : بیا روى رگ را باز كن تا باز هم خون بیاید.

در این لحظه ، من بیشتر از اوّل تعجّب كردم و با خود گفتم : این چه كارى است كه انجام مى دهد؟!

ولى خجالت كشیدم كه علّت آن را جویا شوم ، بالا خره دستور حضرت را عملى كردم ؛ ولیكن در این مرتبه خونى سفید رنگ - همانند نمك - از بدن حضرت خارج شد كه تعجّب مرا چند برابر نمود، سپس فرمود: روى آن را ببند و همین جا در منزل منتظر باش .

دستور حضرت را عملى كردم ؛ ولیكن در این مرتبه خونى سفید رنگ - همانند نمك - از بدن حضرت خارج شد كه تعجّب مرا چند برابر نمود، سپس فرمود: روى آن را ببند و همین جا در منزل منتظر باش

چون صبح شد به یكى از افراد منزل ، دستور داد كه مبلغ سه دینار به من تحویل دهد، آن را گرفتم و از منزل خارج شده و از آن جا مستقیماً نزد استاد خود - بختیشوع نصرانى - آمدم و جریان را برایش تعریف كردم .

وقتى استادم ، مطالب مرا شنید، بسیار تعجّب كرد و گفت : به خدا سوگند! نمى فهمم چه مى گوئى !؟

و در علم طبّ و حجامت تاكنون چنین مطلب و روشى را ندیده و نشنیده ام ، باید پیش فلان طبیب فارسى برویم تا ببینیم او در این باره نظرش ‍ چیست و چه مى گوید.

پس از آن ، از شهر سامراء عازم شهر بصره شدیم و از بصره به وسیله قایق ، مسیر اهواز را پیمودیم تا وارد اهواز گشتیم و روانه منزل پزشك معروف اهوازى شدیم و تمام جریان را برایش بازگو كردیم .

او هم پس از آن كه مطالب ما را شنید، با حالت تعجّب به ما نگاه كرد و گفت : چند روزى به من مهلت دهید.

من پس از چند روز كه به او مراجعه كردم ، اظهار داشت : آنچه را مطرح كردى ، غیر از حضرت عیسى مسیح علیه السلام كسى دیگر چنین كارى نكرده است و این كار دوّمین مرتبه مى باشد كه به دست دوّمین نفر انجام گرفته است .

و در نهایت ، آن پزشك نصرانى اسلام آورد و تا زمانى كه امام حسن عسكرى علیه السلام زنده بود، در خدمت آن حضرت بود.

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان


منبع:  اصول كافى، ج 1، ص 512، ح 24؛ بحارالانوار، ج 50، ص 260، ح 21، به نقل از خرایج مرحوم راوندى؛ وسائل الشّیعة، ج 12، ص 74، ح 1؛ حلیة الابرار، ج 5، ص 107 و 109؛ مدینة المعاجز، ح 7، ص 560، ح 2547 و ص 614، ح 2600(نقل از کتاب «چهل داستان و چهل حدیث از امام حسن عسکری علیه السلام»، عبدالله صالحی).

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.