تبیان، دستیار زندگی
انقلاب اسلامی با سه شعار كلیدی استقلال ، آزادی ، جمهوری اسلامی پدید آمد. ایران به عنوان كشوری كهن با یك پیشینه تمدنی هفت هزار ساله كه در طول تاریخ یكی از قطب‌های قدرت جهان بوده در حافظه تاریخی ملت ایران یك جایگاه ویژه داشته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جهاد اقتصادی حاشیه و متن


انقلاب اسلامی با سه شعار كلیدی استقلال ، آزادی ، جمهوری اسلامی پدید آمد. ایران به عنوان كشوری كهن با یك پیشینه تمدنی هفت هزار ساله كه در طول تاریخ یكی از قطب‌های قدرت جهان بوده در حافظه تاریخی ملت ایران یك جایگاه ویژه داشته است.

جهاد اقتصادی

انقلاب اسلامی با سه شعار كلیدی استقلال ، آزادی ، جمهوری اسلامی پدید آمد. ایران به عنوان كشوری كهن با یك پیشینه تمدنی هفت هزار ساله كه در طول تاریخ یكی از قطب‌های قدرت جهان بوده در حافظه تاریخی ملت ایران یك جایگاه ویژه داشته است. طبیعی است ملت ایران نمی‌توانسته سلطه غرب بویژه آمریكا را برتابد. ملت ایران در پرتو مكتب اسلام و اهل بیت علیهم السلام آزادی و حریت را تجربه كرده است و لذا نمی‌توانسته غلبه سوسیال دموكراسی و لیبرال دموكراسی غرب را در جامعه سیاسی خود برتابد.

جمهوری اسلامی ایرن علی رغم اراده غرب و سلطه گران عالم شكل گرفت . مردم ایران با اراده پولادین خود عزم خود را برای پدیداری كشوری جدید با مناسباتی اسلامی به نمایش گذاشتند. طبیعی بود كه كارآمدی نظام از ابتدا مورد حقد و كینه دشمن قرار گیرد. بنابراین غرب تصمیم گرفت حالا كه نتوانسته از وقوع انقلاب جلوگیری كند هزینه انقلاب را بالا ببرد تا مردم عطای انقلاب را به لقایش ببخشند.

جنگ داخلی ، محاصره اقتصادی ، جنگ تحمیلی ، فعال كردن شكافهای قومی- مذهبی ، تروریسم كور و... از جمله اقداماتی بود كه غرب به عنوان حاشیه بر انقلاب تحمیل كرد تا مردم متن را كه اصل اسلام و جمهوری اسلامی است رها كنند.اما طی سه دهه گذشته مردم از همه این گردنه‌ها به سلامت عبور كردند. غرب بهترین ، شجاعترین و عالم ترین فرزندان این ملت را به شهادت رساند . زیرساخت‌های علمی و اقتصادی كشور را ویران كرد. در روابط دولت ایران با كشورهای دنیا و بویژه همسایه اخلال به‌وجود آورد اما همه این هزینه‌ها را ملت پرداخت.

مردم و نخبگان امروز پذیرفته‌اند باید به پیشرفت همه جانبه كشور فكر كرد مسئولان نظام فهمیده‌اند فقط باید به فكر خدمت به مردم باشند و غیر از این ماموریتی ندارند.

اكنون ما در متن انقلاب هستیم و به " جهاد اقتصادی" فكر می‌كنیم. تولید ثروت و توزیع عادلانه آن در بین مردم یك تكلیف است . هر ایرانی باید یك شغل آبرومند داشته باشد تا بتواند عزت خود را حفظ كند

منطق مردم ایران در پرداخت این هزینه‌ها منطق امام حسین (ع)- منطق پیروزی خون بر شمشیر- بود. ملت ما هم اكنون در اوج قدرت علمی و فناوری و بهبود نسبی اوضاع اقتصادی و ... همین منطق را دارند اگر غرب دوباره بخواهد آزموده را بیازماید ملت آماده‌اند. ملت ایران امروز دهه چهارم انقلاب را تجربه می‌كنند. گفتمان انقلاب همیشه گفتمان پیشرفت، خدمت و عدالت بوده است. اینكه چرا در سه دهه قبل این گفتمان در دستور كار نبوده به علت حواشی جنگ، تروریسم و محاصره اقتصادی و... دشمن بوده است.

مردم و نخبگان امروز پذیرفته‌اند باید به پیشرفت همه جانبه كشور فكر كرد مسئولان نظام فهمیده‌اند فقط باید به فكر خدمت به مردم باشند و غیر از این ماموریتی ندارند. نظام نیز به واسطه این دو امر به طور طبیعی در مسیر بسط عدالت قرار می‌گیرد.

دولتهای پیشین هركدام به اندازه وسع خود در جهت كارآمدی نظام تلاش هایی داشته‌اند. اما دولت نهم و دهم با پذیرش گفتمان پیشرفت ، خدمت و عدالت جهش‌های بزرگی به سوی كارآمدی نظام برداشت. میزان رضایت مردم از نظام در دهه چهارم انقلاب مشهود است. انقلاب در حركت خود شتاب بیشتری گرفته است. قانون هدفمند كردن یارانه‌ها یك گام به جلو برای بسط عدالت اقتصادی بود امروز مردم بویژه محرومین و مستضعفین شیرینی این حركت انقلابی و شجاعانه را روی سفره‌های خود حس می‌كنند.

جهاد اقتصادی

غرب دردهه چهارم انقلاب می‌خواست از غفلت و جهل برخی برای پدیداری " حاشیه‌ها" در برابر این متن بهره ببرد. او می‌خواست از جیغ وداد طبقه مرفه یك جنبش بسازد.

اما آگاهی مردم و نخبگان باعث شد سبزی این جنبش خیلی زود به زردی گراید.

اكنون ما در متن انقلاب هستیم و به " جهاد اقتصادی" فكر می‌كنیم. تولید ثروت و توزیع عادلانه آن در بین مردم یك تكلیف است . هر ایرانی باید یك شغل آبرومند داشته باشد تا بتواند عزت خود را حفظ كند.

حفظ امنیت و سلامت بازار‌های مالی

حفظ سلامت بازارهای مالی در ایران نیازمند توجه به راهبردهای زیر است:

بانك‌ها نمی‌توانند بر خلاف نیت سپرده گذاران و برخلاف موضوع وكالت در سپرده‌های آنان تصرف كنند و چنانچه در حد بازدهی قابل پیش بینی(نرخ بازدهی طبیعی) از این وجوه نتوانند بهره‌برداری كنند وكالت آنها زیر سؤال می‌رود و لیاقت واسطه‌گری این وجوه را از دست می‌دهند. بنابراین بانك‌ها بر اساس عقد وكالت مجبورند حقوق اموال سپرده‌گذاری شده را پاسداری كنند.

نهادهای مالی در ایران شایسته است از برخی روشهای تأمین مالی متعارف در غرب كه از شبهه ربوی كمتری برخوردارند الگوبرداری كنند، از جمله این روشها می‌توان به عملكرد صندوقهای تعاونی (Mutual Funds) و اتحادیه‌های اعتباری (Credit Unions) اشاره كرد كه منافع اتحادیه یا تعاونی خود را از طریق تأمین نیازهای كالایی اعضا یا خرید سهام سایر شركتها از طرف اعضا دنبال می‌كنند.

بر این مبنا تفكیك فعالیتهای بانك‌های تجاری از بانك‌های تخصصی ضرورت دارد. در این چارچوب‌می‌توان عملكرد بانك‌های تجاری را به عقود مبادله‌ای( فروش اقساطی، اجاره به شرط تملیك و تنزیل) محدود نمود و در مقابل بانك‌های تخصصی با تغییر ساختار و سازمان به صورت مشاركتی و در قالب بازار سرمایه عمل كنند.

مردم و نخبگان امروز پذیرفته‌اند باید به پیشرفت همه جانبه كشور فكر كرد مسئولان نظام فهمیده‌اند فقط باید به فكر خدمت به مردم باشند و غیر از این ماموریتی ندارند

یك محور كلیدی در خصوص سلامت فعالیتهای نظام بانكی این است كه این نظام در شرایطی از سلامت لازم برخوردار است كه منافع و عواید آن فراگیر باشد و در دست عده‌‌ای محدود متراكم نشود

سیاست اجرایی: تضمین دسترسی گروههای فقیر و حاشیه‌‌ای به سرمایه‌های مالی(تعمیم مشاركت)

*اصلاح نظام توزیع درآمد و ایجاد نظام تأمین اجتماعی هدفمند و اثربخش

اجرای موفق راهبردهای فوق در مواردی ممكن است اثرات سوئی بر رفاه اقشار مستضعف و آسیب پذیر جامعه داشته باشد . در كشورهای مترقی برای مقابله با این اثرات از نظام تأمین اجتماعی كارآمد استفاده‌می‌شود. علیرغم تشكیل وزارت رفاه اجتماعی در ایران تاكنون سیستم جامعی در این زمینه طراحی و اجرا نشده است.

بخش اقتصاد تبیان


منبع: روزنامه رسالت /محمد كاظم انبارلویی

لینک مرتبط:

به فرمایشات رهبری عمل شده است؟

جهاد اقتصادی و افق 14 سال پیش رو

بازار سکه و شعار جهاد اقتصادی

کسب روزی حلال نوعی جهاد

جهاد اقتصادی و پیشرفت بومی

جهاد اقتصادی با تکیه بر مبانی دین

ملزومات تحقق جهاد اقتصادی

آیا شرایط حاضر عادلانه است؟