تبیان، دستیار زندگی
جواد عزتی درباره‌ی تاكید تلویزیون بر ساخت سریال‌های طنز در تلویزیون و ممنوعیت ساخت سریال‌های تلخ، خاطرنشان كرد: سریال‌های شاد صرفا نباید كمدی و خنده‌دار باشند، بلكه باید امیدواركننده باشند تا بیننده با تماشای آن حالش خوب شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کمی قند و کمی هم نمک

باید میان سریال‌های ملودرام و طنز تعادل رعایت شود


جواد عزتی درباره‌ی تاكید تلویزیون بر ساخت سریال‌های طنز در تلویزیون و ممنوعیت ساخت سریال‌های تلخ، خاطرنشان كرد: سریال‌های شاد صرفا نباید كمدی و خنده‌دار باشند، بلكه باید امیدواركننده باشند تا بیننده با تماشای آن حالش خوب شود.


کمی قند و کمی هم نمک

این بازیگر سینما و تلویزیون كه این روزها مشغول بازی در سریال نوروزی «به سوی خوشبختی»(دست بالای دست) است، گفت: در اینكه حتما باید شادی در سریال‌های شاد حاكم باشد شكی نیست ولی اینكه یك سریال كاملا كمدی باشد و فقط مخاطب را بخنداند جذابیت ندارد؛ بارها این اتفاق افتاده كه سریال‌های طنزی در تلویزیون پخش شده‌اند كه خنده‌دار نبودند ولی فضای امیدبخشی برای مخاطبان داشتند كه مخاطب با تماشای آن‌ها احساس آرامش، شادی و امید كرده است.

وی افزود: به عقیده‌ی من سریال‌های شاد و كمدی را باید از همدیگر مجزا كنیم؛ چرا كه یك سریال شاد حتما نباید خنده‌دار باشد و همین كه به بیننده احساس امیدواری می‌دهد و بیننده با دیدن آن حالش خوب می‌شود، كافی است.

بازیگر نقش «بابا اتی» در سریال «قهوه تلخ» در ادامه با اشاره به تصمیمی كه مدیران شبكه‌های تلویزیونی در راستای شادتر كردن فضای سریال‌ها با پرداختن به طنز بیشتر گرفته‌اند، یادآور شد: اگر حد وسط در ساخت سریال‌های ملودرام و طنز رعایت شود، احتیاجی نیست هر سال قانون‌هایمان را تغییر دهیم؛ چرا كه وقتی میانه‌روی در كارها حاكم باشد حتما یك اثر، خوب و نرمال از آب درمی‌آید.

وی اضافه كرد: به عقیده‌ی من تعادل میان سریال‌های ملودرام و طنز باید رعایت شود و ما نباید به صورت یك وجهی به این مساله نگاه كنیم، اگر این اتفاق بیفتد و به عنوان مثال برهه‌ای از زمان را به پخش سریال‌های تلخ اختصاص دهیم و در بخشی دیگر سریال‌های كمدی و طنز اوج بگیرد ما از هر دو طرف می‌افتیم.

عزتی درباره‌ی تكراری شدن بازیگران طنز سریال‌های تلویزیون خاطرنشان كرد: در حال حاضر سریال‌های طنز ما به گونه‌ای شده است كه به هر شبكه‌ای كه نگاه می‌كنیم بازیگران طنز تكرار شده‌اند، در واقع مخاطبان باید همیشه ما را در سریال‌های طنز ببینند. به عقیده من این روند جذابیت كار را كم می‌كند و فكر می‌كنم مقصر اصلی خود بازیگران هستند چرا كه دیالوگ‌ها و موقعیت‌ها را به اندازه‌ی دهان خود درست می‌كنند و تغییراتی به وجود می آورند كه خودشان با آن‌ها احساس راحتی می‌كنند و همین تكرار دیالوگ‌ها و كاراكترها موجب خستگی بیننده می‌شود.

به عقیده‌ی من تعادل میان سریال‌های ملودرام و طنز باید رعایت شود و ما نباید به صورت یك وجهی به این مساله نگاه كنیم، اگر این اتفاق بیفتد و به عنوان مثال برهه‌ای از زمان را به پخش سریال‌های تلخ اختصاص دهیم و در بخشی دیگر سریال‌های كمدی و طنز اوج بگیرد ما از هر دو طرف می‌افتیم.

او ادامه داد: درست كردن دیالوگ‌ها به اندازه‌ی دهان بازیگر موجب تكرار می‌شود، یعنی در واقع بازیگران با این كار می‌خواهند كارهای كمدی كه قبلا نتیجه خوبی داشته را تكرار كنند و حداقل این ریسك را انجام ندهند كه آیا فلان نقش آن‌ها پاسخ خوبی می‌دهد یا خیر؟ در حالی كه نمی‌دانند همین تكرار دیالوگ‌هایشان است كه مخاطب را خسته می‌كند چرا كه تماشاگران ما باهوش هستند و اگر كمی تكرار در كاری احساس كنند سریع عكس‌العمل نشان می‌دهند.

این بازیگر سریال‌های طنز تلویزیون در ادامه گفت‌و‌گو با ایسنا درباره‌ی سختی‌ها و سنگینی وظیفه سازندگان سریال‌های طنز و بازیگران گفت: در ساخت سریال‌های كمدی بهتر است از افرادی كه تجربه‌های جواب داده شده دارند استفاده شود، به نظر من در ساخت سریال‌های طنز تجربه خیلی مهم است یعنی ما صرفا نمی‌توانیم بگوییم به عنوان مثال چون فلان كارگردان دكوپاژ كارها را به خوبی انجام می‌دهد پس می‌تواند حتما یك كار خوب ارائه دهد.

همچنین او توضیح داد: زمانی كه در ساخت سریال‌های طنز یك قصه‌ی خوب و جذاب در نظر گرفته شود، خیلی مهم‌تر از این است كه بازیگرانی كه در آن حضور دارند، بازیگران كمدی هستند یا خیر؛ چرا كه این قصه‌ی سریال‌های طنز است كه مورد استقبال مخاطبان قرار می‌گیرد و تا حدودی تاثیرگذاری‌اش بیش از سایر چیزهاست. قصه‌ی سریال موجب می‌شود تا تماشاچی كاراكتر را دوست داشته باشد و زمانی هم كه به یك كاراكتر علاقه‌مند شد، با او همراه می‌شود.

کمی قند و کمی هم نمک

عزتی با اشاره به تغییر كارگردان و بازیگران سریال نورورزی «دست بالای دست» به منظور شادتر كردن فضای سریال، خاطرنشان كرد: فكر نمی‌كنم علت اصلی این تغییرات، شادتر كردن فضای داستان باشد بلكه بعد از تغییر كارگردان و بازیگران، صلاح ‌دانستند سریال را به سمت شادی بیشتری ببرند. یعنی تغییر كارگردان و بازیگران این سریال صرفا به خاطر بیشتر پرداخته شدن به طنز در آن نبود.

او درباره‌ی ایفای نقش بازیگران طنز گفت: به نظر من در سریال‌های طنز نحوه‌ی اجرای یك بازیگر خیلی مهم است و فرقی ندارد كه مخاطب از من بازیگر ذهنیت كمدی دارد یا ندارد بلكه این نحوه‌ی اجراست كه اهمیت دارد، در نتیجه بیشتر تمركزمان را باید بر روی اجرای خوب بگذاریم.

این بازیگر با اشاره به اینكه طنزهای تلویزیون گاهی اوقات بیشتر به سمت لودگی می‌روند، یادآور شد: در طنزی كه به سمت لودگی برود، صد در صد بیننده سریعا از خود عكس‌العمل نشان می‌دهد. تماشاگر نباید احساس كند كه سازندگان طنز او را به تمسخر گرفته‌اند.

او خاطرنشان كرد: به عقیده‌ی من كسانی كه سازندگان طنز هستند ولی گاهی اوقات كارشان نمی‌گیرد و خودشان هم از این اتفاق تعجب می‌كنند، به این خاطر است كه حتی با خودشان هم صادق نبوده‌اند؛ چرا كه وقتی احساس كنند كاری را كه تولید می‌كنند فقط مخاطب را گول می‌زند، باید مطمئن باشند كه بیننده خیلی سریع متوجه می‌شود.

وی درباره‌ی تفاوت استاندارد كارهای كمدی در تلویزیون و سینما عنوان كرد: به نظر من استاندارد كمدی كار كردن تلویزیون خیلی بالاتر از سینماست؛ البته استثناهای عالی هم در سینما وجود دارد كه من اصلا آن‌ها را لحاظ نمی‌كنم بلكه به طور كلی این مساله را می‌گویم. این مساله خیلی خوب است كه در تلویزیون یك نگاه پیگیرتری به كمدی داشته باشیم؛ حالا كه بیننده به ما اعتماد كرده بهتر است كه این اعتماد بتواند ماندگار شود به این خاطر كه جذب اعتماد مخاطبان به ویژه در كارهای كمدی سخت است.

این بازیگر در پایان به خبرنگار ایسنا گفت: كمدی‌هایی كه در خارج از كشور ساخته و پخش می‌شوند اصلا مربوط به قصه نیستند بلكه مسایلی را مطرح می‌كنند كه افراد گاهی با آن‌ها برخورد می‌كنند و جزیی از خصوصیات مردم محسوب می‌شوند و همین چیزهاست كه آن‌ها را می‌خنداند چون آن قدر خصوصی هستند كه بیننده از دیدن آن‌ها خنده‌اش می‌گیرد ولی در ایران به این شكل نیست، در كشور ما سریال‌های طنز قصه محور و كاراكتر محور هستند و بیننده، بیشتر افرادی كه در قصه‌ها حضور دارند را دوست دارد. حالا كه این شرایط در سریال‌های طنز ما حاكم است و تماشاچی به ما اعتماد كرده خیلی حیف است كه آن را جدی نگیریم.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:ایسنا