تبیان، دستیار زندگی
رییس مركز توسعه تجارت الكترونیكی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: از پایان خرداد ماه سال آینده به بعد دستگاه های اجرایی موظف به انجام تمامی معاملات خود منحصرا از طریق سامانه تداركات الكترونیكی دولت (ستاد) هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

الزام دولتی‌ها به معامله در سامانه ستاد

رییس مركز توسعه تجارت الكترونیكی وزارت صنعت، معدن و تجار

رییس مركز توسعه تجارت الكترونیكی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: از پایان خرداد ماه سال آینده به بعد دستگاه های اجرایی موظف به انجام تمامی معاملات خود منحصرا از طریق سامانه تداركات الكترونیكی دولت (ستاد) هستند.

به گزارش روابط عمومی، جعفر محمودی در نشستی با خبرنگاران گفت: همزمان با ابلاغیه آیین نامه دولت مبنی بر انجام تمامی معاملات دستگاه های اجرایی در بستر وب پیگیری های لازم برای اجرایی شدن این اقدام صورت گرفت و سامانه ستاد با این هدف راه اندازی شد.

وی گفت: با توجه به آیین نامه اجرایی فعالیت سامانه مصوب هیات وزیران،‌ تمامی خریدها باید در بستر سامانه ستاد صورت گیرد و ذیحسابان دستگاه ها ملزم هستند تا تایید پرداخت بابت خریدهای انجام شده را منحصراً در صورت محقق شدن خرید از طریق این سامانه انجام دهند.

محمودی با اشاره به ضرورت راه اندازی سامانه تداركات الكترونیكی دولت افزود: این سامانه امكان لازم را برای پیروی از سیاست های یكسان و مشترك خرید در سازمان های دولتی خریدار فراهم می‌كند.

وی تصریح كرد: تمامی دستگاه های اجرایی مندرج در قانون مدیریت خدمات كشوری، باید تمامی مراحل خرید خود را از درخواست خرید تا پرداخت وجه به صورت غیرمتمركز و از طریق این سیستم یكپارچه انجام دهند.

محمودی با اشاره به این كه فازهای مختلفی برای پیاده سازی این سامانه در نظر گرفته شده افزود: بر این اساس در فاز اول، خریدهای جزیی و متوسط كالا، در فاز دوم، خریدهای عمده شامل مزایده ها و مناقصات و برای فازهای بعدی خریدهای خدمات و خارجی مشخص و برنامه‌ریزی ها و هدف‌گذاری های لازم تدوین شده است.

وی گفت: در فاز نخست كه هم اكنون در حال اجرا است، دستگاه های مشمول ملزم هستند برای انجام معاملات بالای 10 درصد سقف تعیین شده از طریق این سامانه اقدام كنند.

وی همچنین از شروع اقدامات اجرایی انجام خریدهای مزایده و مناقصه از اوایل سال آینده خبر داد و گفت: اقدامات برنامه‌ نویسی این طرح در حال انجام است و پیش‌بینی می‌كنیم در مدت مذكور مقدمات اجرایی شدن این فاز نیز فراهم شود.

محمودی با اشاره به تمهیدات خاص اندیشیده شده در این طرح افزود: بیمه خرید و فروش كالا و همچنین توجه به موضوع حمل ‌و نقل از مواردی است كه مذاكراتش انجام و پیش بینی می‌شود كه در شش ماهه دوم سال 91 به مرحله اجرا درآید.

وی ‌تعامل مستقیم و بی‌واسطه با فروشندگان را در بستری امن و شفاف از جمله ویژگیهای این سامانه برشمرد و گفت: از سوی دیگر تامین كنندگان كالا می‌توانند محیطی نو برای ارائه كالاهای خود پیدا كنند.

محمودی با بیان این مطلب كه این اقدام فرصتی تازه برای تامین‌ كنندگان كالا محسوب می‌شود، از آنان خواست تا با تعامل و همكاری بیشتر در این مسیر گام بردارند.

وی گفت: تامین كنندگان می‌توانند از طریق ثبت نام و پرداخت حق عضویت، كالاهای خود را در شرایط یكسان به خریداران دولتی ارائه كنند و تمامی مراحل فروش از ارائه پیشنهاد قیمت تا صدور فاكتور و دریافت وجه را با روش‌های الكترونیكی پیگیری كنند.

رییس مركز توسعه تجارت الكترونیكی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار كرد: در زمان حاضر 110 تامین كننده فعال در سیستم ثبت نام كرده اند، همچنین 40 تامین كننده دیگر نیز در حال گذراندن مراحل مختلف ثبت نام هستند.

وی، داشتن ایران كد و ثبت نام در سامانه را از ویژگی هایی برشمرد كه تامین كنندگان باید در وهله نخست به آن توجه داشته باشند.

وی تصریح كرد: برای اشخاص حقیقی مبلغ 50 هزار تومان و برای اشخاص حقوقی نیز مبلغ 70 هزار تومان در نظر گرفته شده است كه متقاضیان می‌توانند با مراجعه به نشانی سایت www.setadiran.ir نسبت به ثبت نام اقدام كنند.

در این نشست 'شهره فرشیدفر' مدیر سامانه تداركات الكترونیكی دولت نیز گفت: هم اكنون هشت دستگاه دولتی و وزارتخانه در این سیستم به خرید می‌پردازند و 81 دستگاه در حال آموزش و 15 دستگاه دیگر نیز مراحل مختلف خرید آزمایشی را می‌گذرانند.

تنظیم: هومن بهلولی