تبیان، دستیار زندگی
دانش پژوهان عزیز در مقاله‌ی قبل با اجزای سیستم اعلام حریق آشنا شدیم. همان طور که می دانید یکی از این اجزا دتکتور می باشد که در اینجا می خواهیم انواع آن و نحوه‌ی کار آنها را شرح دهیم و ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دتکتور دودی

دتکتور دودی

دانش پژوهان عزیز در مقاله‌ی قبل با اجزای سیستم اعلام حریق آشنا شدیم. همان طور که می دانید یکی از این اجزا دتکتور می باشد که در اینجا می خواهیم انواع آن و نحوه‌ی کار آنها را شرح دهیم.

گفتیم بسته به اینکه دتکتورها از کدام اثر آتش برای تشخیص استفاده می کند، در انواع گوناگونی به صورت زیر ساخته می شوند :

1. دتکتور دودی

2. دتکتور حرارتی

3. دتکتور شعله ای

 دتکتور دودی :

وسیله‌ای است که در برابر کوچکترین اثر مقدماتی حریق (دود) حساس بوده و عکس‌العمل نشان می‌دهد. در حال حاضر دو نوع دتکتور دودی مورد استفاده قرار می گیرد که عبارتند از:

1- دتکتور دودی یونیزاسیون

2- دتکتور دودی نوری (فوتو الکتریک)

نحوه کارکرد این دو نوع دتکتور، در نحوه تشخیص ذرات دود قابل دید یا غیر قابل دید موجود در هوا و در شرایط آتش متفاوت می باشد. در اینجا نحوه کارکرد هر کدام را توضیح خواهیم داد.

دتکتور دودی
دتکتور دودی یونیزاسیون
دارای یک محفظه می‌باشد که با هوای بیرون در ارتباط است. فضای داخلی محفظه به وسیله یک منبع رادیواکتیو یونیزه می‌شود (یونیزاسیون مرحله‌ای است که مولکول های هوا به یون های مثبت و الکترون های منفی تبدیل می‌شوند.)
حال چنان چه یک ولتاژ بین این محفظه برقرار شود، یون ها به طرف صفحه با قطب مخالف حرکت می‌کنند. یون های مثبت به طرف الکترود منفی و الکترون ها به سمت الکترود مثبت حرکت می‌کنند. حرکت این الکترون ها و یون ها یک جریان الکتریکی را بوجود می‌آورد.
دتکتور دودی

مقدار جریان الکتریسیته بستگی به شکل محفظه، منبع رادیواکتیو، ولتاژ تغذیه، درجه حرارت و رطوبت هوا دارد.

در اثر ورود هوا به این محفظه جریان الکتریسیته کاهش می‌یابد (وجود ذرات دود باعث کاهش میزان جریان الکتریسیته می‌شود) و باعث عملکرد دتکتور شده و دتکتور فعال می‌شود.

دتکتور دودی نوری (فوتو الکتریک)

دود تولید شده توسط حریق بر روی شدت نوری که از داخل هوا می گذرد تاثیر می گذارد. دود می تواند جلوی منبع نوری را گرفته یا شدت نور آن را کم می کند، هم چنین می تواند باعث پراکنده شدن نور بر اثر برخورد با ذرات دود و منعکس شدن آن شود. دتکتورهای دودی نوری طراحی شده اند تا دود را بر اساس این اثرها بر روی نور تشخیص دهند.

دتکتور دودی نوری شامل یک منبع نوری و یک عنصر حساس در مقابل نور (فتوسل) می‌باشد. هرگونه دود در فضا موجب کاهش انحراف انرژی نوری بر روی فتوسل شده و دتکتور عمل می‌نماید.

دتکتور دودی

در مقاله‌ی بعد به شناسایی بقیه‌ی اجزا خواهیم پرداخت.

بخش پژوهش‌های دانش آموزی تبیان

تهیه: نسیم گنجی منش

تنظیم : اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

سیستم اعلام حریق