تبیان، دستیار زندگی
مطالعه امری اساسی برای آغاز یک زندگی آرام و روبه رشد در کودکان است. اگر والدین بتوانند علاقه به مطالعه را در کودکشان شکوفا کنند، این علاقه تا پایان عمر همواره در کنار آنها باقی خواهد ماند. نتیجه چنین عملی پرورش کودکانی است که یک سروگردن از همسالانشان از ن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گام های مطالعه در کودکان


مطالعه امری اساسی برای آغاز یک زندگی آرام و روبه رشد در کودکان است. اگر والدین بتوانند علاقه به مطالعه را در کودکشان شکوفا کنند، این علاقه تا پایان عمر همواره در کنار آنها باقی خواهد ماند. نتیجه چنین عملی پرورش کودکانی است که یک سروگردن از همسالانشان از نظر هوشی و دانش بالاترند.


گام های مطالعه در کودکان

مطالعه امری اساسی برای آغاز یک زندگی آرام و رو به رشد در کودکان است. اگر والدین بتوانند علاقه به مطالعه را در کودکشان شکوفا کنند، این علاقه تا پایان عمر همواره در کنار آنها باقی خواهد ماند. نتیجه چنین عملی پرورش کودکانی است که یک سروگردن از همسالانشان از نظر هوشی و دانش بالاترند.

برای نیل به چنین هدفی، گام های موثری را باید برداشت تا به کودک در چنین راهی کمک کرد:

1- کتاب را برای کودکان با صدای بلند بخوانید؛ نوزادان و کودکان نوپا داستان را متوجه نمی شوند ولی از ورق زدن کتاب ها لذت می برند و به عکس های آن نگاه می کنند و همین موضوع در به خاطر سپردن داستان به آنها کمک می کند.

2- در صورت بی علاقگی کتاب خواندن را متوقف کنید؛در صورتیکه متوجه شدید کودکتان خسته است  یا داستان کتاب برایش جذاب نیست کتاب خواندن را متوقف کنید،چرا که عملکرد معکوس دارد و او را از کتاب خواندن متنفر می کند.بسیاری از والدین زمانی که می بینند فرزندشان هنگام کتاب خواندن بلند می شود فریاد می زنند و کتاب را به گوشه ای انداخته  یا با اصرار داستان را ادامه می دهند که این کار بیشتر کودکان را از کتاب زده می کند.

3- برای خرید کتاب هزینه کنید؛ بسیاری از والدین برای خرید اسباب بازی های مختلف برای کودکشان هزینه می کنند اما برای خرید کتاب نه تنها ارزشی قائل نیستند بلکه کودک را متقاعد می کنند که به جای خرید کتاب برایت چیز دیگری می خریم.

4- کتاب خواندن را تبدیل به کار روزانه کنید؛ برای کودک زمان بگذارید که هر روز در ساعت مشخصی برایت کتاب می خوانم ، مثلا پیش از خوابیدن و هر روز این کار را انجام دهید تا کودک بیاموزد که مانند غذاخوردن باید این کار را انجام دهد.

5- با یک تن صدا برای کودک کتاب نخوانید؛ با تغییر صدا و در آوردن صداهای مختلف برای شخصیت های داستان کتاب خواندن را برای کودک از یکنواختی در آورید.

کتاب را برای کودکان با صدای بلند بخوانید؛ نوزادان و کودکان نوپا داستان را متوجه نمی شوند ولی از ورق زدن کتاب ها لذت می برند و به عکس های آن نگاه می کنند و همین موضوع در به خاطر سپردن داستان به آنها کمک می کند.

6- برای داستان خواندن کودکان را دخالت دهید؛ از کودکتان بخواهید تا زمان خواندن کتاب مثلا هر جا نام شیر آمد پنجه هایش را نشان دهد. این کار به کودک کمک می کند تا نه تنها تمرکزش بیشتر شود بلکه از کتابخواندن لذت ببرد و به آن به عنوان یک بازی نگاه کند.

7- اتاق کودک را از کتاب پر کنید؛ کنار اسباب بازی های کودک کتاب بگذارید و نگران نباشید که دکوراسیون اتاقش خراب می شود. بگذارید  کودک بفهمد کتاب ها هم باید یکی از اجزای اتاقش باشند.

8- اجازه دهید تا کودک هم برایتان کتاب بخواند؛ کتاب خواندن کودک برای شما به او اعتماد به نفس و یادگیری را در او افزایش می دهد.

9- همراه با فرزندان به کتابخانه بروید؛ کتابخانه ها محل مناسبی برای معرفی کتاب ها و نویسندگان به کودکان هستند.

10- کودک مطالعه والدین را ببیند؛ کودکان از انجام حرکات والدین لذت می برند. دیدن والدین در حال کتاب خواندن بهترین الگو برای علاقمندی کودک به کتاب خواندن است.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: خبرگزاری کتاب ایران