تبیان، دستیار زندگی
یکی از موضوعاتی که یک جوان با ان در ارتباط است و شاید مهم ترین دغدغه ی این سنین است ، نحوه ی ارتباط با جنس مخالف خواهد بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عشق و عاشقی به رنگ جوانی


یکی از موضوعاتی که یک جوان با آن در ارتباط است و شاید مهم ترین دغدغه ی این سنین است ، نحوه ی ارتباط با جنس مخالف خواهد بود.

ارتباط با جنس مخالف

اگر در سنین جوانی به سر می برید ، تازه وارد دانشگاه شدید یا در محل کارتان با جنس مخالف در ارتباط هستید ، بهتر است روش های مناسب این ارتباط را بدانید.

راهکارهایی برای ارتباط سالم با جنس مخالف

عجله نکنید: بعضی از تازه واردها در همان روزهای اول، مثلا در هنگام ثبت نام بایک نفر صمیمی می شوند شماره تلفن می دهند و می گیرند و خیلی زود فکر می کنند نیمه ی گمشده ی خود را یافته اند.به کجا چنین شتابان؟ آشنایی حتی اگر به قصد ازدواج هم باشد باید در اصول خود انجام شود.

استوار و مقاوم باشید: دور شدن از محیط امن و عاطفی خانواده و قرار گرفتن در شرایط نا آشنا و پرابهام، فشارآور و استرس زاست . آشکار شدن نشانه های جسمانی همچون ناراحتی های گوارشی، تنفسی، پوستی، افزایش ضربان قلب، سردرد، تکررادرار، اختلالات خواب و اشتها و نیز بروز هیجان های اضطراب، غم و خشم و در نتیجه، افت عملکردهای اجتماعی، کاری و درسی، از نشانه های شناخته شده وارد شدن استرس و فشار روانی است. در چنین شرایطی انسان دردمند نیاز به همدردی و حمایت دارد اما یادتان باشد با آنکه دوستی و درد دل کردن با جوانی غیرهمجنس آرامش دهنده است اما ارتباط با او که تشدید کننده فشارهای روحی و زمینه ساز مشکلات بعدی می شود. مطمئن باشید خیلی زود با تغییرات زمان و مکان خو می گیرید و آسوده خاطر می شوید سعی کنید از روش های دیگری مانند ورزش، دعا، زیارت، موسیقی، قدم زدن در طبیعت، صحبت کردن با دوستان همجنس، غم ها و ناراحتی های خود را کاهش دهید و به شادابی و تعادل برسید.

همرنگ جماعت نشوید: با این خطای ذهنی و تحریف شناختی مبارزه کنید: "همه دوستان من چه بگویند و چه نگویند، کسی را دارند!" این طور نیست سال های بعد می فهمید که دختران و پسرانی زیبا، رشید، خوش تیپ و دارای امکاناتی بوده اند که برخلاف افراد ناتوان و ساده اندیش گرفتار چنین رابطه های پرآسیبی نشده اند. (همت مردانه می خواهد گذشتن از جهان   یوسفی باید که بازار زلیخا بشکند!)

خویشتن داری کنید: خویشتن داری یعنی داشتن توان و مهار فشارها و وسوسه های غریزی و هیجانی دانشجویان جوان و به ویژه پسران که در برابر محرک های جنسی بی تاب می شوند باید با حفظ چشم خود از نگاه کردن به تصویرها و فیلم های تحریک کننده جنسی پرهیز از گشت و گذار در پایگاه های اینترنتی شهوت برانگیز، هم صحبت نشدن با دوستان وسوسه گر، مطالعه نکردن کتاب ها و رمان های سطحی – که کژکاری ها و انحراف های اخلاقی را توصیف می کنند – اراده خود را برای مقابله با هوس ها و تکانه های نفسانی تقویت کنند و وقت های آزاد خود را با برنامه های سازنده علمی، دینی و مذهبی و هنری پربار سازند.

با این خطای ذهنی و تحریف شناختی مبارزه کنید: "همه دوستان من چه بگویند و چه نگویند، کسی را دارند!" این طور نیست سال های بعد می فهمید که دختران و پسران زیادی بوده اند که برخلاف افراد ناتوان و ساده اندیش گرفتار چنین رابطه های پرآسیبی نشده اند

زیاد جلو نروید: اگر وارد ماجرایی عشقی و شهوانی شدید بعد از بیدار شدن در هر جا که هستید بایستید و جلوتر نروید چقدر این ضرب المثل خوب و راه گشا است: "ضرر را از هر کجا که بگیری، منفعت است" به عکس نگویید: "آب که از سر گذشت چه یک نی چه صد نی!" زیرا می دانید که اگر در عمق آبی فرو روید فشار وارده برشما بااندازه فاصله تان از سطح آب نسبت مستقیم دارد.

خطای خود را با خطای بزرگ تری بدتر و شدیدتر نکنید: به کسی که از شما سوء استفاده می کند باج ندهید هستند مشاوران و نزدیکان دلسوزی که می توانید بی پرده و بدون احساس گناه زیاد وضعیت خود را با آنها در میان بگذارید و برای برون رفت از خطاهای بیشتر از راهنمایی هاشان سود ببرید.

باور کنید مثل هم نیستند: تفاوت های طبیعی دختران و پسران را جدی بگیرید تمثیل پنبه و آتش در ادبیات خودمان و جرقه و باروت در گفته های غربی ها پشتوانه علمی دارد آسیب های اخلاقی و رفتاری مانند خشونت و تجاوز در قرارهای عاشقانه بارداری های ناخواسته و رسوا کننده و مبتلا شدن به بیماری های مقاربتی، از ناآگاهی و غفلت نسبت به این واقعیت سربرمی آورند. اگر پسری در دوران دوستی با شما گفت نمی خواهد ازدواج کند نپندارید با ادامه رفت و آمد وابزار صمیمیت می توانید سرانجام او را راضی کنید.

ازدواج را ساده و شوخی نگیرید: فکر نکنید اگر نیت شما نه دوستی پنهان با جنس مخالف، بلکه ازدواج با او باشد در عمل به خطا نمی روید و دچار مشکل نمی شوید ! ازدواج مهم ترین و سرنوشت سازترین رویداد زندگی است. بعضی از دانشجویان به نازک ترین لایه ها و ساده ترین مشخصات یک نفر دل می بندند و فکر می کنند این ویژگی های سطحی، زندگی مشترک آنها را شیرین و بادوام می سازد همشهری بودن شاگردان اول بودن ورزشکار وهنرمند بودن فعال مذهبی و سیاسی بودن خوش بیان و اهل ذوق بودن نشانگر همه ی صفات شخصیتی طرف مقابل نیست. درباره ملاک ها و همسرگزینی و راههای تشخیص آنها خیلی مطالعه کنید ما تقریبا در هر شماره سپیده دانایی سعی کرده ایم در این باره مطالب مفیدی را به خوانندگان خوبمان ارائه کنیم.

ارتباط با جنس مخالف

مهارت های اجتماعی را بیاموزید و به کار ببرید: اگر درباره مهارت های اجتماعی چیزهایی شنیده و مطالبی خوانده اید خوب است اما کافی نیست مهارت هایی مانند نه گفتن،ابراز وجود ،حل مسئله ،مقابله مثبت با استرس، مهار خشم ،خویشتن داری و اعتماد به نفس را باید از طریق شرکت منظم در دوره های آموزشی بیاموزید و تمرین کنید تا هم بتوانید به خواسته های طرف مقابل پاسخ قاطع بدهید و هم در شنیدن پاسخ منفی او به خود و کسی که دوستش دارید صدمه نزنید!

زندانی رۆیاهایتان نشوید: عشق یک طرفه و خیالی شما را تا سال های دراز اسیر خود می کند نه از عوامل شادی بخش زمان حال لذت می برید نه برنامه های مثبتی برای آینده می ریزید و نه از فرصت ها و افراد مناسب برای رشد و ازدواجتان بهره می گیرید سعی کنید خیلی زود از فراز ابرهای خیال پایین بیایید و دوباره تکلیف ازدواج تان راروشن کنید. برای این کار اگر دخترید در بیان علاقه و عشقتان پیشقدم نشوید که هم به سرخوردگی می رسد و هم راه را برای شروع و ادامه دوستی بدون تعهد می گشاید در این مورد از یک نفر بزرگ تر مورد اعتماد کمک بگیرید اگر پسرید می توانید بعد از اینکه مطمئن شدید دختر مورد علاقه تان بیشتر ملاک های یک همسر شایسته را دارد مۆدبانه و محترمانه با او درباره ازدواج صحبت کنید اگر دختر به هر دلیلی پیشنهاد شما را نپذیرفت سزاوار است زیاد اصرار نورزید و مثل بعضی از عاشقان تندخوو ساده اندیش او را تهدید به اعمال منفی و نادرست نکنید.

فرآوری : داودی

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع : سپیده دانایی /شادکامی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.