تبیان، دستیار زندگی
بهار با قدم‌های باوقار و آهنگین به پشت در خانه‌هایمان رسیده. پیشنهاد می‌كنم برای حظ بردن از هوای لطیف بهاری، پنجره‌ها را باز كنید و یك نفس عمیق بكشید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دردسرهای نوروزی


بهار با قدم‌های باوقار و آهنگین به پشت در خانه‌هایمان رسیده. پیشنهاد می‌كنم برای حظ بردن از هوای لطیف بهاری، پنجره‌ها را باز كنید و یك نفس عمیق بكشید. اما نه!‌دست نگه دارید. یادم رفت بگویم، با وجود این همه شلوغی و آشوب گاز دی‌اكسید كربن و گرد و غبار و به قول علمای محیط زیست، آلاینده‌ها مثل بختك روی شهرهایمان افتاده. به هر حال، آمدن بهار برای ما یعنی آغاز سال نو و شروعی دوباره.

دردسرهای نوروزی

مسائل مالی كه از مهم‌ترین دغدغه‌های هر خانواده‌ای است، غالبا در شب عید كه گرانی بیداد می‌كند، به اوج خود می‌رسد. متأسفانه كنترل گرانی اجناس و كالاها در اختیار شما نیست، اما شاید بتوانید با كنترل خود در خرید كردن، تا حدی صرفه‌جویی مالی كنید. برای مثال، برخی معتقدند كه اگر فهرستی از خریدهای ضروری داشته باشید و میزان پول نقدی كه همراه دارید برای تهیه این فهرست كافی باشد، دیگر خرج بیهوده نمی‌كنید.

در ضمن اگر برای تهیه عیدی وقت صرف كنید و آن را با عشق و علاقه تهیه كنید ـ حتی اگر ارزان باشد ـ از زمانی كه برای آن فقط هزینه زیادی متحمل می‌شوید ارزش بیشتری دارد.

از دیگر دردسرهای نوروز، خرید كردن است كه البته منظورم بخش مالی آن نیست، بلكه خود خرید كردن است. خرید شب عید ویژگی‌های متعددی دارد كه برخی از آنها عبارتند از: رانندگی در خیابان‌های پرترافیك، نبود جای پارك، شلوغی مغازه‌ها، تردید در انتخاب كالا، پراكنده بودن بورس و مراكز فروش كالاهای مختلف، بی‌حوصلگی آقایان، فهرست بی‌انتهای خرید خانم‌ها، خستگی بچه‌ها، گم شدن یا به سرقت رفتن كیف‌های پول و رفتار مغازه‌داران. برای مقابله با این مشكلات از قبل فهرست خرید خود را تنظیم كنید و خریدهایی را كه از یك محدوده انجام می‌شود یك جا بكنید. هنگام خرید برای فرزندان، توان و تحمل آنها را فراموش نكنید. بخشی از خریدها را به سایر اعضا بسپارید تا در وقت و انرژی صرفه‌جویی شود. تا جایی كه می‌توانید خریدهایتان را قبل از اسفند انجام دهید. مراعات حال فروشندگان را بكنید تا برخوردی پیش نیاید و مهم‌تر از همه این‌كه اگر حضور آقایان ضروری نیست، آنها را از خرید معاف كنید.

نگرانی از ابتلا به بیماری یا مشكلات جسمانی به ویژه در ایام تعطیل عید كه اغلب پزشكان متخصص در تعطیلات هستند یا به سفر رفته‌اند، از دیگر دردسرهای نوروز است كه البته عمده نگرانی‌ها در مورد سالمندان و خانم‌های پا به ماه است. عده‌ای هم به دلیل ناپرهیزی در خوردن تنقلات، وعده‌های غذایی پركالری و حجیم و نامرتب، یا مشكل اضافه وزن پیدا می‌كنند و یا تنظیم قند، چربی و فشار خون آنها به هم می‌خورد كه مشكل اول در مورد خانم‌ها و مشكل دوم در مورد آقایان می‌تواند استرس‌زا باشد. بهترین كار این است كه میانه‌روی كنید و برنامه غذایی‌تان را به هم نزنید. از چیدن تنقلات بر روی میز به غیر از هنگام حضور میهمانان خودداری كنید. قبل از میهمانی با خوردن یك میان‌وعده كم‌حجم و پركالری تا حدی اشتهای خود را كنترل كنید.

از خانه‌تكانی با همه اتفاقات و تلخی و شیرینی‌هایش می‌گذریم. سفره هفت‌سین را هم با كمك كوچولوهای خانه چیده‌ایم. حالا تصور كنید همراه خانواده محترم كنار سفره هفت‌سین نشسته‌اید. چه هیجان‌انگیز! تیك تاك، تیك تاك... (لطفا در این لحظه به گرانی آجیل و شیرینی و تنقلات فكر نكنید. این افكار زاید را از ذهنتان دور كنید.) سال جدید در راه است، با آرزوهای جدید و تلاش‌های ثمربخش، ان‌شاءالله، به هر حال.

نگران چه هستید؟ كوچك بودن منزل شما و تراكم جمعیت نه تنها دردسرساز نیست، بلكه باعث می‌شود تعطیلات را با صمیمیت بیشتری كنار هم بگذرانید. سعی كنید از فضای موجود بهترین استفاده را ببرید

نمای اول

(كنار سفره هفت‌سین) پدر خانواده آیه‌های آسمانی قرآن را تلاوت می‌كند، باشد كه در سال جدید روشنی‌بخش زندگی‌شان باشد. اشك در چشم‌های مادر می‌درخشد و برای موفقیت اعضای خانواده دعا می‌كند. دختر خانواده هم به این فكر می‌كند كه كاش فهرستی از آرزوهایش تهیه می‌كرد، مبادا در این لحظه پرهیجان چیزی فراموشش شود. پسر خانواده هم بی‌رمق، روزهای باقی مانده تا كنكور را می‌شمارد و به فرمول حركت دورانی باشتاب متغیر فكر می‌كند.

بوم م م! آغاز سال ...

بعد از دیده‌بوسی اعضای خانواده و تبریك و آرزوهای خوب برای هم، رسما تعطیلات نوروز شروع می‌شود. تبریك ما را هم پذیرا باشید.

اگر سنگ انصاف روی ترازوهایمان بگذاریم، روز اول معمولاً دردسر چندانی ندارد و خوش می‌گذرد، به خصوص این‌كه برحسب وظیفه، به دیدار پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و بزرگ‌ترهای فامیل می‌رویم. (سعی كنید عجله‌تان را برای گرفتن عیدی پنهان كنید و به اصطلاح خوددار باشید.)

نمای دوم

بچه‌ها تصمیم ندارید بیدار شوید؟ لنگ ظهر است. الآن یك میهمان از راه می‌رسد و شما هنوز خوابید. یالا بیدار شوید. با شما هستم. یك توصیه دوستانه: فرزندان محترم خانواده! لطفاً دل خودتان را برای استراحت و خوابیدن تا لنگ ظهر صابون نزنید. این تعطیلات از آن تعطیلات نیست. اصلاً نباید فكر كنید چون به مدرسه و دانشگاه یا سر كار نمی‌روید، وقتتان مال خودتان است. قبل از اینكه مورد خشم مادر قرار بگیرید با زبان خوش برای پذیرایی از میهمان‌ها كه این روزها به كرات زنگ خانه‌تان را می‌زنند، آماده شوید ... چایی، شربت و شیرینی، آجیل و میوه... اصالت ایرانی بودن خود را هم باید نشان بدهید، یعنی اگر میهمانتان با زبان خوش راضی به خوردن موارد پذیرایی نشدند، از سلاح تعارف علیه‌شان استفاده كنید. منتظر تلافی هم باشید: اضافه وزن، فشار خون، چربی خون و ... دستور پزشكتان را هم نادیده بگیرید.

دردسرهای نوروزی

«خدا به داد همه ما برسد». خب، حالا دیگر باید كمر همت ببندید و ابزار و ادوات پذیرایی را بشویید و مرتب و پاكیزه آماده عملیات (ببخشید) پذیرایی بعدی باشید. در ضمن، شما هم یقیناً باید زنگ خانه‌های زیادی را بزنید و برای عرض تبریك، مزاحم استراحت دیگران شوید. «اختیار دارید، شما مراحم هستید». سعی نكنید بهانه بیاورید. سریع آماده شوید و همراه پدر و مادر بروید. به این فكر كنید بعد از مدت‌ها با اقوام و دوستان دیداری تازه می‌كنید.

نمای سوم 

چشم شما روشن! میهمان حبیب خداست و با ورودش بركت به خانه شما می‌آورد. آنها آمده‌اند كه تعطیلات را در شهر شما و در كنار شما بگذرانند. نگران چه هستید؟ كوچك بودن منزل شما و تراكم جمعیت نه تنها دردسرساز نیست، بلكه باعث می‌شود تعطیلات را با صمیمیت بیشتری كنار هم بگذرانید. سعی كنید از فضای موجود بهترین استفاده را ببرید. از كاناپه‌ها، لابه‌لای مبل‌ها و حتی آشپزخانه به عنوان مكان خواب و استراحت استفاده كنید. در ضمن، شجاع‌ترین فرد خانواده می‌تواند از میز ناهارخوری به عنوان تختخواب بهره ببرد.

مسئله بعد پذیرایی و تدارك ناهار و شام میهمان‌ها است. اگر همه خانواده در این امر خطیر و بسیار مهم به هم كمك كنند، از عهده‌اش برخواهید آمد. یادتان باشد باید در هر وعده، طبق سنت، چند نوع غذا همراه با مخلفات كامل تهیه شود. در ضمن، به اندازه كافی غذا تهیه كنید. نهایتش این است كه نعمت خداوند این روزها بیشتر از همیشه حیف و میل می‌شود. به اقتصاد خانواده هم فكر نكنید. بعد از تعطیلات فرصت مناسبی است تا اعضای خانواده رژیم بگیرند. نكته بعدی اینكهبا سر و صدای بچه‌ها و دعواهایشان و احتمالاً خرد شدن وسایل خانه با لبخند برخورد كنید. اگر اعصاب درست حسابی ندارید، یك مقدار پنبه مشكلتان را حل می‌كند. (جمله فدای سرشان فراموش نشود.) در ضمن، سعی نكنید بچه‌ها را دور از چشم پدر و مادرها با سیخونك آرام كنید، چون آبرویتان را می‌برند. فرزندان جوان خانواده! به فكر قفل زدن به اتاقتان نباشید. اگر به خاطر لحظه‌ای غفلت، روی تحقیق دانشگاهتان نقاشی‌های رنگارنگ بچه‌ها را دیدید یا كتابی كه امانت گرفته بودید خط‌خطی یا پاره شده بود، بدانید كه كندن موها چاره كار نیست. به فكر چاره باشید و فرصت را از دست ندهید. بدانید با وجود بچه‌های كوچك و دوست‌داشتنی باید هر لحظه منتظر یك اتفاق غیرمترقبه (چیزی شبیه زلزله) در گوشه‌ای از خانه باشید و خرابی‌هایی كه به طور قطع و یقین به بار خواهد آمد.

قبل از تعطیلات چه برنامه‌ها داشتیم! به خودمان قول داده بودیم از فرصت‌ها به بهترین شكل بهره بگیریم، اما در پایان چه نقشه‌ها كه نقش بر آب شد و چه افسوس‌ها و دریغ‌ها و ای‌كاش‌ها كه برایمان باقی ماند...!!!!

نمای آخر

به سلامتی، تعطیلات تمام شد. ترافیك جاده‌ها، دوندگی برای تهیه بلیت برگشت ... و البته خاطرات شیرین و به یاد ماندنی. قبل از تعطیلات چه برنامه‌ها داشتیم! به خودمان قول داده بودیم از فرصت‌ها به بهترین شكل بهره بگیریم، اما در پایان چه نقشه‌ها كه نقش بر آب شد و چه افسوس‌ها و دریغ‌ها و ای‌كاش‌ها كه برایمان باقی ماند!

 

فرآوری : کهتری

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع:

سپیده دانایی- پریسا زنگیشه و ناهید ستایش