تبیان، دستیار زندگی
در این نوشته شما با چگونگی کشیدن یک نقاشی رنگ و روغن در هفت مرحله آشنا می شوید و می توانید به کمک این موارد نقصهای نقاشی خود را برطرف کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک نقاشی خوب بکشید


در این نوشته شما با چگونگی کشیدن یک نقاشی رنگ و روغن در هفت مرحله آشنا می شوید و می توانید به کمک این موارد نقصهای نقاشی خود را برطرف کنید.


یک نقاشی خوب بکشید

به همه افراد بشر توانائی و قدرت آفرینش اعطا شده است، البته با این تفاوت که برخی از افراد روی چنین ویژگی فردی کار کرده اند. افراد بسیاری را میشناسیم که از همان روزهای اول دلسرد شده اند و دیگر دست به هیچ کار هنریای نزده اند. آنها بر این باورند که استعداد هنری لازم برای خلق اثرهای زیبا را ندارند. اگر شما جزو آنها هستید پس مژده میدهم که به زودی شگفتزده خواهید شد. هرکسی میتواند نقاشی کند و تا جائیکه به مامربوط میشود اگر و تنها اگر کمی علاقه و مهارت لازم برای امضاء نام خود را داشته باشید، میتوانید یک نقاش شوید.

باید به مراحل پردازش کارتان اعتماد کنید. روش کلی کار در این مقاله آورده شده است. کافی است هر هفت مرحله را با دقت و همانگونه که به شما ارائه شده، انجام دهید. نه آنها را باهم ترکیب کنید، نه اینکه بخشی را خودسرانه حذف کنید. شما باید هریک از این مراحل را با دقت پیگیری کرده و ادامه دهید. تا زمانی هم که از نتیجه کارتان در هر مرحله احساس رضایت نکرده اید، به سراغ مرحله بعدی نروید.

شما با رعایت کردن اصول کار ”غلیظ روی رقیق“، میتوانید از این روش برای کار با رنگ روغن و اکریلیک استفاده کنید. شاید نیاز باشد که مدتی صبر کرده تا رنگ کارتان خشک شود. در این مواقع به هیچ عنوان عجله نکنید. همچنین می توانید با اکریلیک کار کنید و سپس روی آن را با رنگ روغن بپوشانید.

شاید فکر کنید که این روش نقاشی، اولیه و ساده است، اما مطمئن باشید که نتیجه میگیرید. تمرکز اصلی شما باید روی این مسئله باشد که هر آنچه را میبینید به تصویر بکشید. پس بهتر است کار را شروع کنیم.

مرحله نخست: بررسی سوژه

با دقت به سوژه تان (در اینجا منظره) بنگرید و آن را بررسی کنید. نام اشیا را فراموش کرده (برای مثال: آسمان، درخت، ابر) و به جای آن به دنبال شکل، رنگ، ساختار و ارزش اشیا و سوژه ها باشید.

چندین بار با چشم نیمه باز به سوژه تان نگاه کنید. هنگامی که چشمانتان را نیمه باز نگه میدارید بخشهای جزئی و ظرافتهای سوژه حذف میشوند، رنگها کمرنگتر شده و شما میتوانید حالت، شکل یا حرکت را در تصویر ببینید. بدین شکل سوژه در ذهنتان نقش میبندد. حالتهای سوژه را دوبعدی ارزیابی کنید. عجله جایز نیست، صرف یک ساعت زمان در این مرحله مناسب است.

هرکسی میتواند نقاشی کند و تا جائیکه به مامربوط میشود اگر و تنها اگر کمی علاقه و مهارت لازم برای امضاء نام خود را داشته باشید، میتوانید یک نقاش شوید.

مرحله دوم: رنگ زیرین روی بوم

با رنگ زدن روی بوم، زمختیها و درشتیهای روی بوم سفید را حذف کنید. بدین ترتیب به رنگ این امکان را میدهید که آزادانه روی بوم حرکت کند. با این کار دیگر شما هم نگران پوشاندن سفیدیهای روی بوم نخواهید بود. از یک قلم موی بزرگ آغشته به رنگ سیینای سوخته استفاده کنید. اما چرا سیینای سوخته؟ تجربه نشان داده که این رنگ گرم میتواند در کنار رنگهای دیگر به خوبی جلوه کند و در زمینه های آبی و سبز حالتی قرمزگونه به خود میگیرد.

از نقاشی کردن لذت ببرید و به قلم موی خود اجازه دهید تا آزادانه حرکت کند. نگران ساختن سطحی صاف و هموار نباشید، قلم مو را آزاد و رها در دست بگیرید. سعی نکنید به تصویری که در ذهن دارید شکل بدهید. در حال حاضر تنها باید پسزمینه را رنگ آمیزی کنید. با این کار خود را گرم کرده و از نقاشی لذت ببرید.

رنگ شما باید نه چندان غلیظ باشد که صفحه بوم تیره شود و نه چندان رقیق باشد که از روی بوم پائین بریزد. همه بخشهای بوم را بپوشانید و هر وقت که از کارتان احساس رضایت کردید، قلم مو را کنار بگذارید.

یک نقاشی خوب بکشید

مرحله سوم: تشخیص و شناخت اشکال بزرگ

با نگریستن به سوژه، بزرگترین و اصلیترین حالتها و شکلهایش را بشناسید. با کمک سیینای سوخته و خطوط ناهموار، شکل آنها را مشخص سازید.

پنج یا شش شکل را تشخیص داده و آنها را بدون جزئیاتشان ترسیم کنید. این مرحله بیشتر به سازماندهی ترکیبات و بخشهای گوناگون نقاشی روی سطح بوم مربوط است. پس از این مرحله باید بوم نقاشیتان به تکه های یک پازل شبیه شده باشد.

اگر پس از پایان این مرحله متوجه شدید که کار هنوز خیس است، به کمک یک تکه پارچه رنگ را از بخشهای کمرنگتر به قسمتهای دیگر کار بکشید. برای تشخیص مناطق کمرنگ چشمان خود را به حالت نیمه باز نگه داشته و به سوژه نگاه کنید. اگر رنگ شما خشک شده و هنوز مشکلی باقی است، نگران نباشید، زیرا در مراحل بعدی هم میتوانید این مشکل را برطرف سازید.

مرحله چهارم: ارزشگذاری

چشمان خود را به گونهای نیمه باز نگه دارید که رنگ را نبینید. (ارزشگذاری هیچ ربطی به رنگ ندارد، بلکه به روشن یا تیره بودن کار مربوط است.) نقاشی خود را از تیره ترین شروع کنید. پنج ارزشگذاری از تیره ترین بخش به روشنترین بخش بسازید و با آنها کار کنید. در اینجا میتوانید به برخی از قسمتها بیشتر اشاره کنید. از بنفش dinoxine برای تیره سازی زیرکار تیره ترین بخشها استفاده کنید. اگر ارزشگذاریها را درست انجام دهید، نقاشیتان از کیفیت بالائی برخوردار میشود.

ارزش هریک از بخشهای سوژه زمانی اهمیت مییابند که در رابطه با سایر ارزشهای کناری قرار گیرند.

مرحله پنجم: رنگبندی

رنگ را رقیق نگه دارید و روی همه قسمتهای سیینای سوخته را نپوشانید. اجازه دهید بخشهای وسیعی از آن دیده شوند. رنگها را حدس بزنید. هر از گاهی هم از رنگ سفید استفاده کنید.

کار را با تیرهترین رنگ شروع کنید و سپس به رنگهای روشن بروید. هر رنگی که میزنید، میبایست با ارزش زیرینش هماهنگی داشته باشد. در غیر اینصورت کیفیت کارتان پائین میآید!

از رنگهائی که خوشتان نمیآید، استفاده نکنید. شباهت رنگها به رنگ اصلی هم کفایت میکند و نیازی نیست رنگها دقیقاً همان رنگهائی باشند که میبینید. به بخشهائی که ارزشگذاری را آنجا انجام داده اید، نگاه کنید. چرا میخواهید همه آن قسمتها را بپوشانید؟ با به کارگیری از رنگهای رقیق استفاده میکنید، رفته رفته قدرت ارزشگذاریهایتان کم میشود. این مسئله طبیعی است، نگران نباشید!

شما با رعایت کردن اصول کار ”غلیظ روی رقیق“، میتوانید از این روش برای کار با رنگ روغن و اکریلیک استفاده کنید. شاید نیاز باشد که مدتی صبر کرده تا رنگ کارتان خشک شود. در این مواقع به هیچ عنوان عجله نکنید. همچنین می توانید با اکریلیک کار کنید و سپس روی آن را با رنگ روغن بپوشانید.

مرحله ششم: تنظیم رنگها و ارزشگذاریها

آیا از رنگ آمیزی تیرهترین بخش تیره خود رد شده اید؟ به عقب برگردید تا دوباره آن را به دست آورید. حال به بخشهای روشن بنگرید. رنگها به اندازه کافی روشن نیستند با بهره گیری از رنگ غلیظتر رویشان کار کنید. رنگها را به گونهای تنظیم کنید که در کنار یکدیگر از ریتم خاصی برخوردار باشند، اما ظرافتهای دیگر را نیفزائید. تنها روی یک قسمت کار نکنید، بلکه در تمام بخشهای بوم حرکت کنید.

به رنگ خود اجازه دهید بوم را رنگ کند. آن را مجبور به کشیدن درخت یا گل نکنید. مطمئن باشید خودش به آسانی حرکت خواهد کرد و هر آنچه که میخواهید به تصویر خواهد داد.

مرحله هفتم: پایان نقاشی

سعی نکنید به سرعت نقاشی را به پایان برسانید، بلکه نقطهای را بیابید تا در آنجا بایستید. در برابر دمدمی مزاج بودن، استقامت به خرج دهید تا نقاشی به خوبی تمام شود. حال بهترین فرصت است تا با رنگ غلیظ در محدودههای روشنتر هایلایت بزنید. بدون آنکه قلممو را روی بوم بمالید، ضربه هائی در بخشهای بالای رنگ بزنید.

یک قدم به عقب رفته و به رنگ اجازه دهید که رنگ آمیزی را به تنهائی انجام دهد! همیشه میتوان کار کرد. هرچه که بیشتر روی نقاشی کار کنید، احساس میکنید نقاشی به کار بیشتری نیاز دارد.

بخش هنری تبیان


منبع

نشریه تخصصی هنر و رایانه