تبیان، دستیار زندگی
خبر پرداخت سکه به جای عیدی کارمندان در حالی توسط رییس کل بانک مرکزی اعلام شده که این خبر هر سال با نزدیک شدن به روزهای پرداخت عیدی کارمندان تکرار می‌شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا سکه‌ای در جیب کارمندان می‌رود؟


 خبر پرداخت سکه به جای عیدی کارمندان در حالی توسط رییس کل بانک مرکزی اعلام شده که این خبر هر سال با نزدیک شدن به روزهای پرداخت عیدی کارمندان تکرار می‌شود، اما واقعیت این است که هیچ وقت این کار عملی نشده است

سکه-مهریه

رییس کل بانک مرکزی با اعلام خبر احتمال واگذاری سکه به جای عیدی به کارمندان، گفته است که اگر دولت بخواهد چنین برنامه ای را اجرایی کند، بر روی مبلغ 300 هزار تومان به عنوان واگذاری سکه تصمیم گیری خواهد کرد , بقیه مبلغ عیدی به صورت نقد در اختیار کارمندان قرار خواهد گرفت.

خبر پرداخت سکه به جای عیدی کارمندان در حالی توسط رییس کل بانک مرکزی اعلام شده که این خبر هر سال با نزدیک شدن به روزهای پرداخت عیدی کارمندان تکرار می‌شود، اما واقعیت این است که هیچ وقت این کار عملی نشده است.

هم اکنون دولت بیش از دومیلیون نفر کارمند دارد و پرداخت سکه به آنها یه عنوان عیدی، ابهامات قابل تاملی دارد. نخستین ابهام در این واگذاری، ورود حجم زیادی از سکه به بازار است که می تواند بار دیگر به التهابات آن دامن بزند.

از سوی دیگر تعیین قیمت سکه به عنوان عیدی محل تامل است. تا کنون بانک مرکزی سکه تمام بهار آزادی را با قیمت حدود 600 هزار تومان با تحویل شش ماه پیش فروش می کرد و تحویل نقدی سکه ندارد، به همین دلیل قیمت سکه بانکی به روز مشخص نیست.

از سوی دیگر پیش فروش سکه در بانک فقط در قطع تمام بهار آزادی انجام می‌شود. بنابراین قیمت سکه نیم یا ربع بهار آزادی به صورت دولتی نامشخص است.

هم اکنون دولت بیش از دومیلیون نفر کارمند دارد و پرداخت سکه به آنها یه عنوان عیدی، ابهامات قابل تاملی دارد. نخستین ابهام در این واگذاری، ورود حجم زیادی از سکه به بازار است که می تواند بار دیگر به التهابات آن دامن بزند

همچنین سکه نیم بهار آزادی هم اکنون در بازار آزاد با قیمت حدود 400 هزار تومان و ربع سکه بهار آزادی با قیمت حدود 200 هزار تومان خرید و فروش می شود. در چنین شرایطی دولت برای پرداخت عیدی کارکنان با سکه به مشکل برخواهد خورد، چرا که اگر سکه نیم بهار آزادی به عنوان عیدی پرداخت شود، این سکه قاعدتا باید از ذخایر بانکی و با قیمت دولتی ارائه شود.

سکه

از آنجا که قیمت سکه بانکی هم اکنون نامشخص است، امکان محاسبه‌ی آن برای پرداخت عیدی کارکنان وجود ندارد. اگر بانک مرکزی بخواهد با همان قیمت پیش فروش، نیم سکه را نیز به عنوان عیدی تحویل بدهد، قیمتی حدود 300 هزار تومان برای آن محاسبه خواهد شد که در چنین شرایطی دولت باید باقیمانده عیدی کارمندان را نیز به صورت نقدی پرداخت کند.

در چنین حالتی تفاوت قیمت نیم سکه تحویلی توسط بانک با قیمت آن در بازار آزاد می‌تواند بار دیگر به التهابات بازار دامن بزند، چرا که ورود بیش از دو میلیون قطعه سکه با تفاوت قیمت حداقل صد هزار تومانی، سود کلانی را نصیب دریافت کنندگان آن می‌کند.

در حالت دیگر اگر بانک مرکزی بخواهد نیم سکه را با قیمت بازار به کارمندان ارائه کند، در واقع دولت به قیمت‌های کاذب موجود در بازار دامن زده و آنها را تایید کرده است. از سوی دیگر قیمت نیم سکه در بازار بیش از رقم اعلام شده برای عیدی کارمندان است. حتی اگر دولت بخواهد از ربع سکه برای پرداخت عیدی کارمندان استفاده کند نیزهمین تناقض قیمتی ایجاد می‌شود.

با توجه به این که وعده پرداخت سکه به عنوان عیدی در سال‌های گذشته نیز اعلام شده اما عملی نشده است، به نظر می‌رسد همین تناقض علت اصلی عمل نکردن دولت به وعده‌اش بوده است. بنابراین به نظر می‌رسد امسال هم مانند سال‌های گذشته دولت از پرداخت سکه به عنوان عیدی اجتناب کرده و به همان پرداخت نقدی اکتفا کند.

بخش اقتصاد تبیان


منبع : مشرق نیوز