تبیان، دستیار زندگی
اگر به دنبال خرید دوربین ارزان قیمت با قیمت كمتر از 250 هزارتومان هستید، می توانید روی خرید یك دوربین عكاسی با وضوح 10 مگاپیكسل و زوم اپتیكال 3 یا 5 برابر حساب كنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه دوربین دیجیتال ارزان بخریم؟


اگر به دنبال خرید دوربین ارزان قیمت با قیمت كمتر از 250 هزارتومان هستید، می توانید روی خرید یك دوربین عكاسی با وضوح 10 مگاپیكسل و زوم اپتیكال 3 یا 5 برابر حساب كنید.


دوربین های دیجیتال چگونه کار می کنند؟

دوربین های عكاسی دیجیتال این روزها بازار گرم و پُر رونقی دارند كه همه و همه به تقاضای قابل توجه كاربران و خریداران مربوط است. در حقیقت كاربری آسان و از همه مهمتر قابلیت های كلیدی آنها كه می تواند هر عكاس مبتدی یا حتّی نیمه حرفه ای را هم راضی كند، همان نكته ای است كه دوربین های عكاسی دیجیتال را به محصولاتی محبوب و پُر طرفدار در بازار دیجیتال تبدیل كرده است.

اگر تصمیم به خرید یك دوربین عكاسی دیجیتال با امكانات خوب امّا قیمت ارزان دارید، به شما پیشنهاد می كنیم این مطلب را مطالعه كنید.

وضوح تصویر و زوم

احتمالاً اغلب شما شنیده های زیادی درباره ایندو قابلیت مهم دارید.

با این وجود بهتر است بدانید كه تقریباً اغلب دوربین های عكاسی دیجیتال جدید، وضوح تصویری حداقل برابر 8 مگاپیكسل دارند تا جایی كه این روزها اغلب تصاویر منتشر شده در اینترنت وضوح تصویر 8 مگاپیكسلی دارند.

دوربین مدل Finepixj 10 از شركت فوجی یكی از این دوربین های ارزان قیمت است كه وضوح تصویری برابر 8/2 مگاپیكسل و زوم اپتیكال 3 برابر دارد.

به این ترتیب اگر به دنبال خرید دوربین ارزان قیمت با قیمت كمتر از 250 هزارتومان هستید، می توانید روی خرید یك دوربین عكاسی با وضوح 10 مگاپیكسل و زوم اپتیكال 3 یا 5 برابر حساب كنید.

طراحی

اگر طراحی خوب یك دوربین در تصمیم گیری شما به عنوان یك خریدار مؤثر است، باید بدانید كه دوربین های عكاسی ارزان قیمت انتخاب های مختلف را پیش روی شما می گذارند.

در میان این دوربین ها، از مدل هایی با طراحی باریك و سبك مانند مدل ExilimEX-Z80 شركت كاسیو گرفته تا مدل های كمی بزرگ تر مانند PowerShot A 1000 IS شركت كانن وجود دارند كه می توانند تصمیم گیری را برایتان سخت كنند.

این روزها معمولاً كاربران تمایل بیشتری به خرید دوربین های عكاسی دیجیتال با طراحی بدنه باریك و كوچك دارند. این در حالی بوده كه بزرگ ترین مشكل این دوربین ها عدم امكان كار كردن ساده با آنها است كه در واقع به دلیل كوچك بودن كلیدهای این دوربین ها است.

با این حال مدل Stylus 1050 SW شركت الیمپوس انتخاب خوبی است كه با وجود طراحی باریك و نسبتاً كوچك، قیمت مناسبی دارد.

نمایشگر

دوربین های دیجیتالی كه این روزها به بازار عرضه می شوند، معمولاً نمایشگری با اندازه حداقل 2/5 اینچ دارند. با این اوصاف دوربین ارزان قیمت انتخابی شما می تواند نمایشگر LCD با اندازه حداقل 2/5 اینچ داشته باشد. به عنوان مثال دوربین كانن مدل Powershot SD1100IS با نمایشگر 2/5 اینچی، مدل Powershot SD790IS با نمایشگر 3 اینچی یا مدل Lumix DMC-FS20 شركت پاناسونیك، دوربین های ارزان قیمت با نمایشگرهای نسبتاً بزرگ و مناسب هستند.

امكان فیلمبرداری

این روزها دیگر اغلب دوربین های عكاسی دیجیتال قابلیت فیلمبرداری را هم دارند. در این میان وضوح فیلمبرداری و سرعت آن برای كاربران اهمیت دارد.

فیلمبرداری با وضوح تصویر 480أ—640 پیكسل و سرعت 30 فریم در هر ثانیه در واقع كیفیت حداقلی است كه در دوربین های ارزان قیمتی مانند مدل OPTIOS12 از كانن وجود دارد. گاهی هم می توانید دوربین های ارزان قیمت مانند مدل های Easgshare V1073 از M1033, PowershotSD790IS, Pentax شركت كداك را با قیمت به ترتیب 200 و 150 دلار و امكان فیلمبرداری با وضوح مناسب و با كیفیت 720أ—1280 پیكسل پیدا كنید.

قابلیت های دیگر

داشتن امكانات دیگری مانند لرزش گیر دست، تشخیص چهره و كاهش قرمزی چشم هم قابلیت های مناسب دیگری هستند كه در صورت اضافه شدن به دوربین های دیجیتال ارزان قیمت قطعاً می توانند خشنودی خریدار را باعث شوند.

قسمت های مختلف یك دوربین

بزرگ یا كوچك، ارزان یا گران، ساده یا پیشرفته، در همه حالات یك دوربین از این قسمتها تشكیل شده است: چشمی، شاتر، دیافراگم، لنز، نورسنج و فلاش. برنامه های آماده ای كه در دوربین هستند تا تصمیم بگیرند كه قسمت های مختلف دوربین چگونه با یكدیگر به طور اتوماتیك كار كنند، یك امر عادی در دوربین های امروزی هستند.

نمایشگر LCD

صفحه LCD فقط در دوربین های عكاسی دیجیتال وجود دارد.

این نوع چشمی با همكاری لنز دوربین، كادری كه در عكس ظاهر خواهد شد را نشان می دهد.

با استفاده از صفحه LCD می توان نه تنها متدی را كه در بالا در مورد آن شرح دادیم (یعنی فوكوس كردن) انجام دهید، بلكه می توانید ببینید كه تصویر چگونه است، مثلاً عكس چقدر روشن یا تیره ظاهر خواهد شد.

روی صفحه LCD معمولاً اطلاعات مربوط به تنظیماتی كه در هنگام گرفته شدن عكس استفاده خواهند شد، مثل شاتر و اندازه دیافراگم هم نمایش داده می شوند.

در یك دوربین تك لنزی انعكاس تصویری كه درون چشمی آن مشاهده می شود، از درون لنز و یك سری آینه عبور می كند تا به پنجره چشمی در پشت دوربین برسد.

از این رو چشمی این گونه دوربین ها، كادر عكس را دقیقاً نشان داده و بعضی مواقع هم اطلاعات دیگر، مثل سرعت شاتر و دیافراگم را در آن می توان مشاهده كرد.

شاتر

اندازه سرعت برحسب ثانیه یا كسری از ثانیه بیان می شود.

این اندازه معمولاً همراه با درجه باز بودن دیافراگم بیان می شود تا مقدار مشخص نوری كه گیرنده نوری باید دریافت كند را مشخص كند، امّا از این اندازه برای تأثیر حركت در عكس هم استفاده می شود.

برای سرعت های شاتر طولانی تر از ثانیه و جهت عدم لرزش دست، باید از سه پایه یا سایر وسایل ثابت نگه داشتن دوربین استفاده كنید. حتّی اگر همه كارها به طور اتوماتیك در دوربین شما انجام می شود، باز هم بهتر است كه قبل از گرفتن عكس، كنترلی روی سرعت شاتر داشته باشید تا بدانید كه عكس شما با چه سرعتی گرفته می شود.

دیافراگم

دیافراگم اغلب در لنز جای دارد، اندازه باز بودن دیافراگم همراه با سرعت شاتر، مقدار نوری را كه به گیرنده نوری می رسد، تنظیم می كنند.

عدد پایین تر در دیافراگم به معنی بازتر بودن دیافراگم است. برای هر پله یا گامی كه دیافراگم كاهش پیدا می كند (یعنی اعداد افزایش پیدا می كنند) مقدار نوری كه به داخل دوربین راه پیدا می كند، نصف می شود. دیافراگم 2/8 دو برابر دیافراگم 4 نور به داخل دوربین وارد می كند.

اندازه دیافراگم بازتر (اعداد كوچكتر) هم چنین باعث می شود تا عمق میدان عكس كاهش پیدا كند. این بدان معنی است كه تصویر فقط در محدوده كمی به صورت واضح دیده خواهد شد و قبل و بعد از این منطقه، تصویر سوژه تار خواهد بود. عمق میدان كمتر را می توان در موارد مشخصی به كار برد، مثلاً زمانی كه عكس شخصی را می خواهیم از پس زمینه متحرك آن جدا كنیم.

لنز

در یك دوربین قطع كوچك كه از فیلم 36أ—24 میلی متری استفاده می كند، یك لنز 50 میلی متری، لنزی نرمال به حساب می آید.این لنز نه تصویر را بزرگ تر و نه كوچك تر می كند. لنزی كه باعث می شود موضوع عكس بزرگ تر شود، به لنز «تله» مشهور است كه فاصله كانونی آن بیشتر از 50 میلی متری بوده و اگر موضوع عكس كوچك تر از اندازه طبیعی آن شود، آن لنز، لنز «واید» است.

لنزهای با فاصله كانونی متغیر به لنز زوم مشهور هستند. در لنز نرمال، فاصله كنونی برابر اندازه قطر كادر نگاتیو است. دوربین دیجیتال دارای گیرنده نوری یا سنسوری بوده كه اندازه آن خیلی كوچك تر از قطع یك فیلم است. از این رو لنز نرمال در دوربین دیجیتال، كوچك تر از لنز نرمال در دوربین های سنتی كوچك است. فاصله كانونی لنز، معمولاً در دوربین های دیجیتال معادل فاصله كانونی لنز دوربین های كوچك در نظر گرفته می شود.

فلاش

حتّی دوربین های كوچك و ساده هم، امروزه مجهز به فلاش هستند. میدان روشن كردن فلاش های ثابت روی دوربین ها محدود است (بین 0/5 تا 3متر)، امّا این فلاش برای فاصله های كم و كوتاه در یك محیط سربسته كفایت می كند.

كاهش خطر قرمزی چشم: فلاش ها معمولاً روی یك دوربین كوچك در كنار لنز قرار گرفته اند. اگر فردی كه عكس او گرفته می شود، مستقیماً به دوربین نگاه كند، نور فلاش منعكس شده از برخورد به سرخرگ های شبكیه چشم، باعث قرمز شدن چشم فرد در عكس خواهد شد كه به پدیده چشم قرمز مشهور است.

برای مقابله با این پدیده، فلاش می تواند قبل از گرفتن عكس، نوری از خود بیرون بدهد، در این هنگام به دلیل نور بیشتر، مردمک چشم خود را جمع می كند و سپس فلاش زده می شود. از این رو یك وقفه بین زمان فشردن شاتر و زمانی كه عكس گرفته می شود، به وجود می آید. در این فاصله، ممكن است سوژه عكاسی شما خسته شود و قیافه دیگری به خود بگیرد كه در عكس ظاهر شود.

منبع: مجله نوآور، شماره 59


باشگاه كاربران تبیان ـ‌ ارسالی از: hasantaleb