تبیان، دستیار زندگی
این دفعه می خواهم درباره ی یکی از مهم ترین مسائل بچه های هم سن و سال شما حرف بزنیم؛ مسئله ای که می دانم برای شما بارها تکرار شده است و شاید همین الان که دارین این مطلب را می خوانید صورت مسئله را این گونه می شنوید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نادرست یا درست؟

نادرست یا درست؟

این دفعه می خواهم درباره ی یکی از مهم ترین مسائل بچه های هم سن و سال شما حرف بزنیم؛ مسئله ای که می دانم برای شما بارها تکرار شده است و شاید همین الان که دارین این مطلب را می خوانید صورت مسئله را این گونه می شنوید.

الان موقع خواندن مطلب است؟ پاشو برو کاری که گفتم انجام بده! هنوز نمی دانی چه کاری را انجام بدهی!

داری اشتباه می کنی؛؛ این طوری نه، جوری که من می گویم!

چرا این طوری جلوی فامیل حرف می زنی؟ آبرو برای ما باقی نماند!

سر امتحان هم یک کمکی به من برسان!

و ...

راستی کدام کار درست است و کدام نادرست؟

این سوالی است که همیشه همراه ماست و لحظه ای رهایمان نمی کند.

چند روش برای شناخت درست از نادرست

خط قرمزها

برای خودتان علامت ها و خط قرمزهایی معین کنید که بتوانید به کمک آن درست را از نادرست بشناسید؛ مثل خط های زمین بازی که اگر توپ یا بازیکن از آن ها خارج شوند، می فهمند خطا کرده اند و حتی امتیاز از دست می دهند.

علامت ها

دروغ

در هر موردی که دروغ گفتید یا به شما دروغ گفتند، تردید نکنید که در راه نادرست هستید. البته کلماتی مثل پیچاندن؛ دو در کردن و ... همه همان دروغ هستند با اسمی دیگر برای گول زدن شما.

ادب

رفتارهای درست همیشه با اخلاق و ادب و کارهای نادرست معمولاً با بی ادبی و اهانت همراه هستند، مثل احترام به بزرگترها. پس اگر دیدید شما را به انجام کاری تشویق می کنند که در آن ادب رعایت نمی شود، مطمئن باشید که در راه نادرست قدم بر می دارید.

فهمیدن دیگران

یادتان باشد کار خوب و درست، کاری است که اگر دیگران بفهمند، باعث شرمندگی نمی شود، ولی کار نادرست، همیشه باعث دلهره است به خصوص اگر دیگران متوجه شوند.

یواشکی بودن

مراقب باشید! اگر کسی از شما خواست کاری را یواشکی انجام دهید(بدون اطلاع بزرگ ترها)، خیلی مواظب باشید؛ چون کار بدون اطلاع بزرگ ترها مشکوک است و امکان اشتباه در آن زیاد است.

این خط قرمزها برگرفته از آموزه های دین مبین اسلام است. مطالعه ی بیشتر درباره ی مسائل دینی و اخلاقی می تواند قوه ی تشخیص ما را زیاد کند تا مسیر را بهتر ببینیم.

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع:رشد نوجوان

مطالب مرتبط:

آداب تئاتر دیدن

خجالت را شوت کن!

یک حس مزاحم

پیاده‌روی یا قدم‌زدن

اضطراب را قورت بدهید!

تفریحی برای زندگی ماشینی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.