تبیان، دستیار زندگی
CRT ها یک شکل مشخص قیف مانند دارند. در پشت هر مانیتوری، یک تفنگ الکترونی وجود دارد. این تفنگ الکترونی، الکترون ها را از یک محفظه خلأ که در لامپ مانیتور قرار دارند، به جلو پرتاب می کند. این تفنگ در نقش کاتد هم هست؛ برای همین نیز به الکترون هایی که پرتاب ..
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقایسه صفحات نمایش LCD، LED، پلاسما و CRT

مقایسه صفحات نمایش lcd، led، پلاسما و crt

معمولا هر فردی که قصد خرید یک تلویزیون جدید را داشته باشد، علاقه مند به مقایسه صفحات نمایشی LCD، LED و پلاسما است. البته به صفحات نمایشی قدیمی CRT نیز در این مطلب اشاره خواهد شد.

اکثر مردم بیش تر عمر خود را پشت کامپیوتر یا مقابل تلویزیون می گذرانند، بدون آن که از تکنولوژی به کار رفته در ساخت آن ها اطلاعی داشته باشند. تصویری که در صفحه کامپیوتر مقابل شما ظاهر می شود، از کارت گرافیکی آن ناشی می شود و وظیفه کارت گرافیکی، تحویل دادن تصاویر مناسب به مانیتور است.

صفحات CRT:

مقایسه صفحات نمایش lcd، led، پلاسما و crt

اساس کار این صفحات قدیمی بر پایه لامپ اشعه کاتدی (Cathode Ray Tube)  است.

CRT ها تصاویر خود را از سیگنال کابل آنالوگ دریافت می کنند و این سیگنال توسط کنترل کننده صفحه نمایش رمزگشایی می شود که با اجزای داخلی مانیتور سر و کار دارد (تصور کنید مانند یک CPU کوچک برای مانیتور است).

CRT ها یک شکل مشخص قیف مانند دارند. در پشت هر مانیتوری، یک تفنگ الکترونی وجود دارد. این تفنگ الکترونی، الکترون ها را از یک محفظه خلأ که در لامپ مانیتور قرار دارند، به جلو پرتاب می کند. این تفنگ در نقش کاتد هم هست؛ برای همین نیز به الکترون هایی که پرتاب می کند، اشعه کاتدی می گویند.

مقایسه صفحات نمایش lcd، led، پلاسما و crt

این اشعه ها با مجراهای قرمز، سبز و آبی صفحه نمایش و ویدئو متناسب هستند. در قسمت باریک یا گلوگاه مانیتور قیفی شکل، آند قرار دارد که بر اساس کار کنترل کننده صفحه نمایش، مغناطیسی است. وقتی الکترون ها از آند عبور می کنند، به یک سمت تغییر جهت می دهند یا کشیده می شوند و این مسیر به وضعیت  مغناطیسی شدن آند در آن زمان بستگی دارد. این کار الکترون ها را به سمت قسمت مناسب صفحه حرکت می دهد.

مقایسه صفحات نمایش lcd، led، پلاسما و crt

الکترون ها از یک قسمت توری مانند رد می شوند و این توری، پیکسل های رنگی و وضوح صفحه را مشخص می کند. الکترون هایی که از توری عبور می کنند، به روکش فسفری که داخل صفحه شیشه ای است، اصابت می کنند.
وقتی این ذرات به فسفر برخورد می کنند، فورا روشن می شوند (باعث می شوند نور در قسمت جلویی مانیتور برق بزند، بنابراین تصویر روی صفحه تشکیل می شود). برای هر پیکسل، سه (ماده) فسفری رنگی متفاوت (به نام فسفر سه تایی) وجود دارد و بستگی به این دارند که اصابت الکترون به کدام فسفر بوده است؛ این همان رنگ پیکسلی است که روشن خواهد شد.
مقایسه صفحات نمایش lcd، led، پلاسما و crt

بعضی از مانیتورهای CRT از یک تفنگ الکترونی در عقب مانیتور استفاده می کنند تا الکترون هایی تولید کنند که تبدیل به اشعه های الکترونی قرمز، سبز و آبی شوند. با این وجود، مانیتورهای کیفیت بالا برای هر کدام از این رنگ ها تفنگ مجزایی دارند که باعث افزایش کیفیت تصویر می شود.

مقایسه صفحات نمایش lcd، led، پلاسما و crt
مقایسه صفحات نمایش lcd، led، پلاسما و crt
مقایسه صفحات نمایش lcd، led، پلاسما و crt

انواع مختلف تفنگ الکترونی

مقایسه صفحات نمایش lcd، led، پلاسما و crt

ضبط فیلم با استفاده از یک دستگاه CRT

فلزی که در توری جلوی مانیتور به کار می رود نیز در کیفیت تصویر تأثیر دارد. الکترون ها به دلیل وجود نقص هایی در فضای خالی پشت مانیتور، یون هایی را هم تولید می کنند، اگر این الکترون ها به فسفر برخورد کنند، باعث خراب شدن تصویر می شوند.

به همین دلیل، توری ها از فلز نسبتا ضخیمی ساخته می شوند تا از آسیب رساندن به روکش فسفری جلوگیری کنند. اما در مانیتورهای با کیفیت بهتر از یک آلیاژ فلزی با دوام و نازک تر برای توری استفاده می شود و چون باریک تر است، پس نور بیش تری می تواند از آن بگذرد و باعث درخشندگی بیش تر و وضوح بالاتر شود.

در مطلب بعدی با تفاوت بین صفحات نمایش جدید تر LCD و پلاسما آشنا خواهیم شد.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه و تنظیم: خدیجه آلچالانلو