تبیان، دستیار زندگی
وی مردی دیندار، زاهدپیشه، سخنور، و دارای احترامی خاص و اراده‌ای استوار بود و بر پایه همین عزم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علی اصغر عابدزاده

از مجموعه مشاهیر مدفون در حرم امام رضا(ع)
علی اصغر عابدزاده


عابدزاده ـ علی اصغر (1290- 1365ش)

حاج علی اصغر عابدزاده پس از شهریور سال 1320 وارد حوزه علمیه شد و پس از کسب مقدمات، عمدتاً از محضر عالم آگاه مرحوم شیخ هاشم قزوینی بهره‌مند بود. وی در کنار تحصیل، کارگاه کوچکی را نیز اداره می‌کرد و در آن آیینه‌های جیبی با قاب حلبی نقش برجسته می‌ساخت همزمان جمعی را به نام «انجمن پیروان قرآن» گرد هم آورد که به‌زودی دارای شعبه‌های بسیاری شد.


او از سرمایه شخصی خود، به تأسیس بنای «مهدیه» در بالاخیابان مشهد پرداخت که در آن، افزون بر برگزاری مراسم مذهبی، دروس عربی و مذهبی نیز ارائه می‌شد. از طریق این مؤسسه، گاه به نیازمندان نیز کمک‌هایی صورت می‌گرفت. مهم‌ترین مراسمی که در این بنا برپا بود، آیین باشکوه جشن نیمه شعبان بود که آوازه‌ای گسترده داشت و اعضای انجمن، از هفته‌ها قبل، به آماده‌سازی محل می‌پرداختند و در حین مراسم، بسیاری از دانش‌آموختگان آن مرکز آموزشی برنامه‌های مذهبی را اجرا می‌کردند.

در زمان نهضت ملی شدن نفت، مشهد نیز یکی از کانون‌های این مبارزات بود و این مرکز در کنار مراکز دیگری همچون کانون نشر حقایق اسلامی، با تشکیل ائتلافی مردمی، به نقش‌آفرینی پرداختند.

وی مردی دیندار، زاهدپیشه، سخنور، و دارای احترامی خاص و اراده‌ای استوار بود و بر پایه همین عزم مردانه، در صدد برآمد که به نام هریک از چهارده معصوم، بنای مخصوصی بسازد و آن را مرکز کوشش‌های فرهنگی و دینی و آموزش‌های مذهبی و محل برگزاری مراسم جشن و عزاداری قرار دهد.

از این رو، پس از «مهدیه»، به ترتیب، ساختمان‌های «عسکریه»، «نقویه»، «جوادیه»، «کاظمیه»، «جعفریه»، «باقریه»، «سجادیه»، «حسینیه»، «حسنیه»، «فاطمیه» و «علویه» را ساخت که هریک به مدرسه‌ای برای تربیت دانش‌آموزان بدل شد.

بناهای مهدیه‌ای که در تهران و مشهد و دیگر جاها به وجود آمد، همه با الهام از همین ایده و اقدام حاج اصغر عابدزاده بود.

وی در سال 1365 شمسی پس از یک دوره بیماری، در مشهد درگذشت و پیکرش در بنای مهدیه، واقع در یکی از کوچه‌های غربی آرامگاه نادری مشهد به خاک سپرده شد.


منبع: مشاهیر مدفون در حرم رضوی

بخش حریم رضوی