تبیان، دستیار زندگی
او با مجامع و شخصیت‌های علمی داخلی و خارجی رابطه برقرار کرد و صدها سخنرانی مهم در حوزه فرهنگ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محمدتقی جعفری

از مجموعه مشاهیر مدفون در حرم امام رضا(ع)

محمدتقی جعفری


جعفری ـ محمدتقی (1304 - 1377 ش)

علامه محمدتقی جعفری فرزند کریم، از برحسته‌ترین چهره‌های علمی روزگار ما بود. او به سال 1304 در شهر تبریز به دنیا آمد و همه عمر خویش را به آموزش و پژوهش گذراند.


علم‌آموزی را از مدرسه طالبیه تبریز در شرایطی آغاز کرد که به دلیل مشکلات مالی، ناچار بود نیمی از روز را به کار بپردازد. سپس به مدرسه مروی تهران رفت و در محضر آیةالله شیخ محمدرضا تنکابنی و میرزا مهدی آشتیانی سطوح و فلسفه را آموخت. آن گاه به قم و سرانجام به نجف رفت و نزد بزرگان آن حوزه به شاگردی نشست و در همان جا به آموختن فلسفه در محضر شیخ صدرای قفقازی و شیخ مرتضی طالقانی پرداخت و با مطالعه کتاب‌های روز، بر گستره دانش خویش افزود، پس از 11 سال به ایران بازگشت و در شهرهای قم و مشهد سکونت کرد و در پایان تهران را برای اقامت برگزید و در مدرسه مروی به تدریس پرداخت.

او با مجامع و شخصیت‌های علمی داخلی و خارجی رابطه برقرار کرد و صدها سخنرانی مهم در حوزه فرهنگ و فلسفه و معراف الهی در محافل دینی و علمی ایراد نمود.

علاقه فراوان وی به مولانا جلال الدین رومی و کتاب مثنوی معنوی سبب شد که به شرح گسترده افکار و اندیشه‌های مولوی بپردازد و کشف الابیات مثنوی را به عنوان «از دریا به دریا» فراهم آورد. پس از آن، به شرح و تفسیر درازدامنی از کتاب شریف «نهج البلاغة» دست یازید و پروپیمان‌ترین تفسیر فارسی این کتاب را نوشت.

وی که در سال 1377 برای درمان بیماری خود، به انگلستان رفته بود، همان‌جا در گذشت و پیکرش به مشهد آورده شد و پس از آیین تشییع باشکوهی در رواق درالزهد حرم مطهر امام رضا (ع) به خاک سپرده شد.


منبع:مشاهیر مدفون در حرم رضوی

بخش حریم رضوی