تبیان، دستیار زندگی
تیم فوتبال استقلال پس از شکست ذوب آهن برای دریافت حضور در مرحله گروهی آسیا به مصاف الاتفاق عربستان می رود
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازگشت برانکو به جهنم آزادی


یک بازی و یک برد دیگرفوتبال ایران را در فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا صاحب سه تیم می کند. استقلال شنبه(امروز) تیم ملی ایران است و قرمزها هم اعلام کرده اند در رویارویی برابر نماینده عربستان آبیها را تنها نخواهند گذاشت.


استقلال - الجزیره

الاتفاق عربستان، حریف استقلال ایران است؛ تیمی که هدایتش بر عهده برانکو ایوانکوویچ سرمربی سابق تیم ملی ایران است.برانکو همان کسی است که صعود بی دغدغه ایران را به جام جهانی 2006 را رقم زد اما به خاطر باخت به پرتغال و مکزیک- که از بهترینهای آن رقابتها بودند، در ایران متهم ردیف اول "ناکامی" در جام جهانی معرفی شد اما به رسم معمول فوتبال ایران حالا پس از گذشت شش سال هر تیمی که به دنبال مربی می گردد رسانه ها برانکو را گزینه هدایت آن تیم معرفی می کنند و امروز رسانه ها به برانکو لقب مربی "محبوب" داده اند.

حالا برانکو بعد از گذشت شش سال دوباره قرار است پایش را به استادیوم آزادی بگذارد؛ همان جایی که با تیم ملی ایران بلیت حضور در جام جهانی آلمان را رزرو کرد. با این حال هر چه قدر او در آن روز برای ایرانیها محبوب بود، امروز او تنها سرمربی رقیب نماینده ایران است و احتمالا پس از بازی امشب در ساعت 19:30 حال و روز خوشی نخواهد داشت.

* برانکو به ایران بر می گردد اما شاید در تهران بماند!

مرور خاطرات بعد از جام جهانی 2006 همچنان یک سوال را در ذهن هواداران ایرانی باقی گذاشته و آن اینکه چرا برانکو پس از حذف ایران از این رقابتها به ایران نیامد و یکسره به زاگرب برگشت اما شاید با استناد به اخباری که این روزها منتشر شده بتوان به جواب آن سوال رسید.

استقلال در کنار سپاهان گزینه اصلی قهرمانی در لیگ ایران است و در رده دوم ایستاده اما الاتفاق در جایگاه چهارم جدول است و با الشباب صدرنشین لیگ عربستان هشت امتیاز فاصله دارد اما مثل تمام تیمهای دیگر برانکو نقطه قوت الاتفاق خط دفاعی این تیم است.

قضیه از این قرار است پس از انتقادهایی که به حذف تیم ملی ایران در رسانه ها به ویژه تلویزیون مطرح شد، محمد دادکان رییس وقت فدراسیون فوتبال برای اینکه برانکو با مشکلی روبه رو نشود، متممی را به قرارداد این مربی اضافه می کند که بر اساس آن قرارداد برانکو بعد از آخرین بازی تیم ملی در جام جهانی برابر آنگولا به پایان برسد و او بتواند به جای ایران به کرواسی سفر کند که این اتفاق هم افتاد اما بعد از برکناری دادکان، داریوش مصطفوی دبیرکل وقت فدراسیون فوتبال بی خبر از همه جا، شکایتی را علیه برانکو در فیفا مطرح می کند و برانکو با استناد به آن متمم قرارداد فدراسیون فوتبال ایران را در دادگاه فیفا شکست می دهد و در پاسخ به شکایت ایران، شکایتی را علیه فدراسیون فوتبال ایران در فیفا عنوان می کند و می تواند با استفاده از وکیل قهاری که دارد سیصد هزار دلار دیگر از حساب فدراسیون فوتبال ایران خارج کند. با این حال برانکو فکر یک مساله را نکرده و آن بدهی مالیاتی است که به دولت ایران دارد. برانکو باید مبلغی حدود دویست هزار دلار را به عنوان مالیات می پرداخت که این کار را نکرده و بعید نیست هنگام خروج از ایران با حکم ممنوع الخروجی خود روبه رو شود.

حتی چند روز پیش روزنامه پرسپولیس که رضا چلنگر مترجم سابق برانکو در آن کار می کند، اعلام کرد  "برانکو به ایران نمی آید" و دلیل آن را "بدهی مالیاتی" ذکر کرد. به هر حال بعید نیست همین مساله برای برانکو مشکل ساز شود و او نتواند به ایران بیاید. از راهروهای فدراسیون فوتبال شنیده میشود که فدراسیونیها دنبال ممنوع الخروجی برانکو بوده اند اما هنوز معلوم نیست که این اتفاق میفتد یا خیر.

* استقلال با توپ پر میاید

هر چند آندرانیک تیموریان و احتمالا فریدون زندی نمیتوانند امروز برای استقلال بازی کنند اما حضور احتمالی مجتبی جباری در ترکیب استقلال می تواند خبر خوشی برای فوتبال ایران در بازی ملی برابر الاتفاق عربستان باشد. با این حال نگاهی به وضعیت استقلال و الاتفاق در لیگهای ایران و عربستان نشان می دهد وضعیت نماینده ایران بهتر از حریف است.

استقلال در کنار سپاهان گزینه اصلی قهرمانی در لیگ ایران است و در رده دوم ایستاده اما الاتفاق در جایگاه چهارم جدول است و با الشباب صدرنشین لیگ عربستان هشت امتیاز فاصله دارد اما مثل تمام تیمهای دیگر برانکو نقطه قوت الاتفاق خط دفاعی این تیم است. دریافت سیزده گل در نوزده بازی الاتفاق را بهترین تیم عربستان به لحاظ دفاعی کرده و اگر پرویز مظلومی می خواهد شرایط را برای صعود سومین تیم ایرانی به لیگ قهرمانان آسیا فراهم کند، باید اندیشه ای برای باز کردن این خط دفاعی مستحکم کند که البته با مهاجمانی که استقلال دارد این کار چندان دور از ذهن نیست.

برانکو پیش از دیدار امشب تیمش برابر استقلال گفت: ما آماده دیدار با استقلال هستیم و از نقاط ضعف و قوت این تیم چیزهای زیادی می‌دانیم و ستاره‌هایش را به خوبی می‌شناسیم. رحمتی دروازه‌بان بسیار خوبی است. زندی و تیموریان هم سابقه بازی در كایزرسلاترن و بولتون را در كارنامه دارند. جباری و برهانی هم در خط میانی و حمله از نقاط قوت این تیم به شمار می‌آیند. نمی‌دانم كه چه بازیكنانی قرار است در دیدار شنبه به میدان روند، اما به خوبی این تیم را می‌شناسم. به خوبی می‌دانیم كه این دیدار فقط یك بازی است و پیروز به لیگ قهرمانان و بازنده به AFC كاپ می‌رود، بنابراین باید كاملا هوشیارانه عمل كنیم.

برنده این دیدار در گروه اول رقابتهای لیگ قهرمانان آسیا باید به مصاف تیمهای الجزیره امارات، الریان قطر و نسف ازبکستان برود؛ گروهی که در قیاس با سایر گروهها آسانتر به نظر می رسد.

فاتح حسینی

بخش ورزشی تبیان