سه شنبه 3 اسفند 1395 - 24 جمادي الاول 1438 - 21 فوريه 2017
روزنامه نگاری که سالها عمرش را در BBC خبرنگاری کرده، از غرض ورزی در قضیه لغو مجوز پرس تی وی می گوید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چالش آزادی بیان در انگلیس!


روزنامه نگاری که سالها عمرش را در BBC خبرنگاری کرده، از غرض ورزی در قضیه لغو مجوز پرس تی وی می گوید. وی آفکام را متهم به جهت گیری و طرفداری از رسانه های هم سو با سیاست های غرب می کند و در عین حال هر صدایی از سوی هر رسانه ای جهت جلوگیری از درگیری در خاورمیانه و جنگ با ایران را از سوی نهاد به اصطلاح مستقل آفکام را محکوم به خاموشی توصیف می نماید.

رایدلی

پس از ابطال مجوز پخش برنامه های PressTV در لندن بر روی SKY توسط آفکام، بسیاری از رسانه ها در غرب مانند بی بی سی شروع به ارائه تحلیل های گوناگون از این اقدام انگلیس کردند. آن چه در لابلای این تحلیل ها البته سعی شد پنهان باقی بماند، پارادوکس آزادی بیان و خاموش کردن ”‌ آقای رایدلی، در اصل فعالیت رسانه ای خود را با کار در BBC به عنوان مهندس پخش آغاز کرد. او نتیجتا به عنوان یک خبرنگار حرفه ای کارش را ادامه داد. همزمان با فعالیت در سرویس جهانی بی بی سی در عمان، او در رشته سیاست و تاریخ خاورمیانه تحصیل کرد. “

صداهای مخالف در انگلیس بود. در معدود رسانه هایی هم که به این مسئله پرداخته شد، با ارائه پاسخ هایی کلی و مبهم که فقط مسئله را پیچیده تر می کرد این تناقض رفع و رجوع گردید.

در این بین اما صداهایی که البته هیچ گاه فرصت عرض اندام در این رسانه ها را پیدا نکردند از نظرگاه متفاوتی به بررسی عوامل و علل تعلیق پرس تی وی در انگلیس پرداختند.

جان رایدلی به گواه بیوگرافی اش، دانش ناب و درک عمیقی از منطقه جغرافیایی خاورمیانه دارد. او بیش از 30 سال از زندگی خود را در کشورهای عمان، یمن، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، لبنان، بحرین، ایران و اردن سپری کرده است.

آقای رایدلی، در اصل فعالیت رسانه ای خود را با کار در بنگاه سخن پراکنی BBC به عنوان مهندس پخش آغاز کرد. او نتیجتا به عنوان یک خبرنگار حرفه ای کارش را ادامه داد. همزمان با فعالیت در سرویس جهانی بی بی سی در عمان، او در رشته سیاست و تاریخ خاورمیانه تحصیل کرد. در زمان جنگ عراق در سال 2003 و 2004 جان رایدلی، گزارشگر ثابت برای رادیو ملی عربستان سعودی شد.

وی اخیرا در مقاله ای با عنوان «پایان آزادی بیان در پادشاهی بریتانیا» که در وب سایت خود منتشر کرده است، به بیان علل و دلایل بروز چنین رفتار هایی از سوی مقامات انگلیسی پرداخت. رایدلی با ابراز تعجب از این اقدام مقامات آفکام، آن ها را به خاموش کردن صداهای مخالف و متفاوت ”‌ چگونه خواهد بود که دولت بریتانیا، با تعهدش به آزادی بیان و گفتار، مجبور می شود که شبکه «پرس تی وی» را با حذف پخش ایستگاهی اش از شبکه SKY خاموش سازد؟ “

در بریتانیا محکوم کرد. این روزنامه نگار انگلیسی همچنین ابطال مجوز PressTV را نتیجه کاری مشترک از سوی آمریکا و بریتانیا ارزیابی می کند.

در این بین اما صداهایی که البته هیچ گاه فرصت عرض اندام در این رسانه ها را پیدا نکردند از نظرگاه متفاوتی به بررسی عوامل و علل تعلیق پرس تی وی در انگلیس پرداختند

آنچه در زیر می آید ترجمه مقاله آقای جان رایدلی است که در وبسایت شخصی وی به زبان انگلیسی منتشر شده است.

حکومت های پادشاهی بریتانیا و آمریکا از اینکه خاورمیانه به واسطه جنگ به استقلال، آزادی و دموکراسی برسد مسرور اند. آن ها همیشه در گوش ما خوانده اند که ملت های ستم دیده، به واسطه از بین بردن حکومت های استبدادی به واسطه آن ها به دموکراسی و آزادی بیان خواهند رسید.

جامعه جهانی قطعا هنوز در بهت موفقیت های غرب در به ارمغان آوردن دموکراسی و آزادی بیان برای افغانستان، عراق، و لیبی غوطه ور است. و مردم سراسر دنیا هنوز دست آورد دولت های غربی که در حال حاضر در این کشور ها در جهت استقلال و آزادی و آن هم در قالب جنگ های داخلی جلوه یافته و دارد طغیان می کند را انگشت به دهان به نظاره نشسته اند.

”‌ به عنوان شاهدی بر ریاکاری دولت بریتانیا، تنها کافی است به پرونده نقض همه قوانین رسانه ای از سوی شرکت های رسانه ای «روپرت مورداک» نگاهی بیاندازیم که به هیچ استاندارد اخلاقی پایبند نیست. در حالی که این شرکت های رسانه ای از نظر دولت بریتانیا و مقامات آفکام مناسب و شایسته برای اداره چندین ایستگاه تلویزیونی، مراکز پخش برنامه، یک ماهواره سرتاسری و چندین روزنامه در شهر لندن تشخیص داده شده اند. “

پس چگونه خواهد بود که دولت بریتانیا، با تعهدش به آزادی «بیان و اندیشه»، مجبور می شود که شبکه «پرس تی وی» را با حذف پخش ایستگاهی اش از شبکه داخلی این کشور (SKY) خاموش سازد؟

حتی خاورمیانه، که ظاهرا توسط رژیم های استبدادی گردانده می شود که گفته می شود آزادی بیان را از مردم سلب کرده اند، در حال حاضر محل بیشترین روزنامه های پر تیراژ و خبرنگاران از سراسر دنیا است و بیش از 2/3 مشهورترین شبکه های خبری ماهواره ای دنیا در این منطقه قرار دارد. اینکه من (John Ridley) یا هر روزنامه نگار دیگر در اینجا، می تواند نظرش را و یادداشت خود را آزادانه و دور از کنترل دولتی بیان کند، یک حقیقت ناراحت کننده برای غرب است.

ظاهرا Press TV با پخش یک مصاحبه 10 ثانیه ای از حد مشخص شده تجاوز کرده است؛ اینکه پخش این مصاحبه زیر سوال است عقلانی به نظر می رسد. اما متاسفانه این گونه سخت گیری ها فقط در مورد شبکه ای مانند PressTV اعمال می شود و شاهد هستیم «OFCOM» و دولت بریتانیا هیچ مشکلی با پخش برنامه های افراطی و کانال های تخریب کننده سکسی روی تلویزیون SKY ندارند و اینچنین محتوای مبتذلانه ای از نظر آقای کامرون و دولت وی قابل قبول و بی ایراد محسوب می شود.

ماهواره

به عنوان شاهدی بر ریاکاری دولت بریتانیا، تنها کافی است به پرونده ی سنگین شرکت خبری «روپرت مورداک» بنگریم. شرکت های آقای مورداک که به شکستن تقریبا همه ی قوانین بر روی کره ی خاکی متهم و نشان داده اند که هیچ ملاحظه ای برای استاندارد های اخلاقی در پخش برنامه هایشان قائل نیستند، از نظر دولت بریتانیا و مقامات آفکام مناسب و شایسته برای اداره ی چندین ایستگاه تلویزیونی، مراکز پخش برنامه، یک ماهواره سرتاسری و چندین روزنامه در شهر لندن تشخیص داده شده است.

در عین حال برای روشن تر شدن ابعاد این ماجرا، بررسی چند شکایت در دسترس در رابطه با برخی شبکه ها از جمله SKY News راه گشا است:

» آفکام 652 مورد شکایت مربوط به عدم بی طرفی شبکه ها در انتخابات مجلس عوام انگلیس در سال 2010 دریافت کرد.

» در ماه می 2010، آفکام 832 شکایت نامه به خاطر یک مصاحبه توسط مجری شبکه Sky News، Kay Burley دریافت

”‌ Ed Richard رییس آفکام، پیش از این سمت مشاور ارشد سیاسی تونی بلر نخست وزیر انگلیس در رسانه ها، مخابرات، اینترنت و امور الکترونیکی دولت را داشته و حسابرس استراتژی حقوقی در BBC بوده است. “

کرد.

» آفکام 696 مورد شکایت به خاطر رفتار خبرنگار اسکای نیوز به نام «آدام بولتون» در حین مصاحبه با Alastair Campbell روزنامه نگار گاردین دریافت کرد.

» در نوامبر 2008، شبکه اسکای هزینه افترای اساسی اثبات نشده را به Robert Murat در رابطه با گزارش های خلاف واقع در رابطه با ربوده شدن «Madeleine MacCan» دختر بچه ی انگلیسی پرداخت.

» در نوامبر 2010، دادستان کل انگلیس مامور شد تا روند اهانت به دادگاه از سوی اسکای نیوز را به خاطر نقض دستور رسانه ای توسط گوینده منتسب به این شبکه، پیگیری کند.

تعلیق Press TV تنها بخشی از فرونشاندن نظرات مخالف با پرورش موضوع جنگ با ایران است. با مانع تراشی بر سر کار رسانه ای ایران، و تقویت نیروهای متخاصم با این کشور، دولت انگلیس سعی دارد هر مخالف با جنگ با ایران را خاموش سازد

با این وجود اما هنوز، Sky News بدون کوچکترین توجهی از سوی مقامات دولتی و به اصطلاح مستقل «آفکام» به خاطر این موارد نقض قانون، ناسزاگویی ها و حجم شکایات، آزادانه در انگلیس پخش می شود.

دولت ادعا می کند که نقشی در ابطال مجوز پخش PressTV نداشته و این یک تصمیمی بوده است که توسط ناظم مستقل رسانه ها (OFCOM) که توسط دولت کنترل می شود گرفته شده است.

توجیه این لغو امتیاز توسط Ed Richard، رییس دفتر ارتباطات انگلیس (OFCOM) ساخته شد، که طبق آن ادعا شده تیم تحریریه Press TV در تهران

”‌ تصمیمی که OFCOM در مورد Press TV گرفت، به روشنی نشان می دهد، یک کانال خبری که به پوشش زوایای متفاوتی از آن چه رسانه های دولت واشنگتن یا لندن ارائه می دهند می پردازد، از نظر آن ها قابل قبول نیست. از نگاه نهاد «ناظم بر رسانه»ی انگلیس که از سوی این دولت کنترل می شود، هر صدایی در مخالفت دشمنی با ایران از هر رسانه ای که برخیزد، ناچار محکوم به ساکت شدن است. “

مستقر بوده.

آقای ریچارد پیش از این سمت مشاور ارشد سیاسی تونی بلر نخست وزیر انگلیس در رسانه ها، مخابرات، اینترنت و امور الکترونیکی دولت را داشته و حسابرس استراتژی حقوقی در BBC بوده است. در کنار مدیریت دفتر ناظم رسانه ها (OFCOM) که توسط دولت کنترل می شود، آقای Richard در حال حاضر مدیر شرکت «Thames Water» و چند شرکت رسانه ای و فیلم سازی در لندن است.

جان رایدلی در ادامه مقاله اش می نویسد، باید به آقای ریچارد یادآوری شود که همچون شبکه Press TV، مدیریت شبکه های CNN، CNBC، NHK، Fox News، NDTV، RussiaToday، France24 و Al-Jazeera، همه در کشور های خودشان (آمریکا، روسیه، فرانسه و قطر) است، در حالی که دفتر پخش همه آن ها در لندن قرار دارد.

ضمن آن که ویکی لیکس فاش کرد که وزارت کشور ایالات متحده آمریکا درخواست داشته است که پخش برنامه های Press TV در انگلیس پیش از فوریه 2010 قطع شود. وزارت خارجه آمریکا در فوریه 2011 رسما اعلام کرد «این راه یک شیوه برای محدود کردن فعالیت پرس تی وی است. شبکه ای که یک دفتر بزرگ در لندن دارد.»

تصمیمی که OFCOM در مورد Press TV گرفت، به روشنی نشان می دهد، یک کانال خبری که به پوشش زوایای متفاوتی از آن چه رسانه های دولت واشنگتن یا لندن ارائه می دهند می پردازد، از نظر آن ها قابل قبول نیست.

آقای ریچارد پیش از این سمت مشاور ارشد سیاسی تونی بلر نخست وزیر انگلیس در رسانه ها، مخابرات، اینترنت و امور الکترونیکی دولت را داشته و حسابرس استراتژی حقوقی در BBC بوده است. در کنار مدیریت دفتر ناظم رسانه ها (OFCOM) که توسط دولت کنترل می شود، آقای Richard در حال حاضر مدیر شرکت «Thames Water» و چند شرکت رسانه ای و فیلم سازی در لندن است

دولت هایی که برای رواج جنگ در سرتاسر جهان به نام آزادی، استقلال و دموکراسی پول خرج می کنند، حکومت هایی هستند که به طور مشابه از آزادی بیان در کشور های خود جلوگیری می کنند. از نگاه نهاد  «ناظم بر رسانه»ی انگلیس که از سوی این دولت کنترل می شود، هر صدایی در مخالفت دشمنی با ایران از هر رسانه ای که برخیزد، ناچار محکوم به ساکت شدن است.

تعلیق Press TV تنها بخشی از فرونشاندن نظرات مخالف با پرورش موضوع جنگ با ایران است. با مانع تراشی بر سر کار رسانه ای ایران، و تقویت نیروهای متخاصم با این کشور، دولت انگلیس سعی دارد هر مخالف با جنگ با ایران را خاموش سازد.

و این کار را با جلوگیری از انتشار نوع نگاه ایران به آنچه در جهان در حال رخ دادن است صورت می بخشد.

بخش ارتباطات تبیان


منبع : رسانه ایران

تلفن : 81200000
پست الکترونیک : public@tebyan.com
آدرس : بلوارکشاورز ، خیابان نادری ، نبش حجت دوست ، پلاک 12

ارتباط با ما

روابط عمومی

درباره ما

نقشه سایت

تعدادبازدیدکنندگان
افراد آنلاین