تبیان، دستیار زندگی
در میزگرد بررسی تغییرات قانون مجازات اسلامی در خبرآنلاین کامبیز زندیه وکیل پایه یک دادگستری حذف رجم، اعدام تعزیری و حبس دائم را به عنوان مهم‌ترین تغییرات مندرج در اصلاح لایحه قانون مجازات اسلامی دانست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک روز بازداشت معادل یک ضربه شلاق است


در میزگرد بررسی تغییرات قانون مجازات اسلامی در 'خبرآنلاین' کامبیز زندیه وکیل پایه یک دادگستری حذف رجم، اعدام تعزیری و حبس دائم را به عنوان مهم‌ترین تغییرات مندرج در اصلاح لایحه قانون مجازات اسلامی دانست.


زندان

زندیه با تاکید بر اینکه این قانون صدرصد مترقی تر از قانون قبلی است گفت: این قانون از 437 ماده به 737 ماده رسیده است اما با این حال در این لایحه که قرار است جایگزین قانون مجازات اسلامی فعلی شود، مجازات‌هایی همچون اعدام، قطع اعضای بدن همچنان برقرار است و تبعیض جنسیتی در بسیاری از مواد آن حفظ شده است.

به گفته او تعیین مصادیقی بیشتر و جداگانه برای اتهام “افساد فی‌الارض”‌ و اضافه کردن مواردی همچون “دایر کردن مراکز فحشا”‌ و “اشاعه فحشا”‌ به عنوان مصادیق افساد فی الارض از دیگر تغییرات ایجاد شده در این لایحه است.

زندیه معتقد است که صدور حکم طبق این قانون مستددل تر و قانونمند تر از قبل می شود و وکلا بهتر می توانند از موکلشان دفاع کنند: به عبارتی قوانین برای اجرا ملموس تر وعینی تر شده است. اما در مورد ارزیابی کلی باید بگویم که قانون باید کار شود و رویه قضایی را طی کند تا نقاط ضعف آن مشخص شود.

اگر کسی در خارج از کشور محکوم و زندانی شده در داخل کشور میزان محکومیت وی محاسبه می شود.در ماده 13 قید شده است که پس از دادرسی مشخص شود که فرد بیگناه بود و اگر خسارتی از این طریق وارد شد باید از بیت المال تامین شود که این نکته بسیار مهمی است

او به مواد 7 و 8 اشاره کرد و گفت: در آن آمده است ایرانیانی که اتباع ایرانی طبق قوانین کشور با آنها برخورد می شود .همچنین اگر کسی در خارج از کشور محکوم و زندانی شده در داخل کشور میزان محکومیت وی محاسبه می شود.در ماده 13 قید شده است که پس از دادرسی مشخص شود که فرد بیگناه بود و اگر خسارتی از این طریق وارد شد باید از بیت المال تامین شود که این نکته بسیار مهمی است.

به گفته زندیه در این قانون آمده است که یک روز بازداشت معادل یک ضربه شلاق است: این قانون، پیش از این یک رویه بود، اما اکنون قانون شده است. برای تخفیف یا تشدید مجازات هم حدی را مشخص کردند.جرایم قابل گذشت مثل چک برگشتی سابقه کیفری حساب نمی شود و این خیلی مثبت است.

بخش حقوق تبیان


منبع :خبرآنلاین