تبیان، دستیار زندگی
خودروهای هیبریدی(Hybrid Vehicles) معمولا تلفیقی از موتور احتراق داخلی خودروهای متداول با باتری و موتور الکتریکی یک خودرو الکتریکی هستند .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خودروی هیبریدی را بشناسیم(2)


خودروهای هیبریدی در زمانه قیمت‌های سرسام‌آور بنزین و آلودگی هوا طرفداران بیشتری پیدا کرده ‌اند. همان طور که در قسمت اول نیز بیان کردیم خودروهای هیبریدی(Hybrid Vehicles) معمولا تلفیقی از موتور احتراق داخلی خودروهای متداول با باتری و موتور الکتریکی یک خودرو الکتریکی هستند.

خودروی هیبریدی را بشناسیم(2)

این تلفیق انتشارات ( گازهای خوروجی ) اندک همراه با توان ، برد عملیاتی و سوخت مصرفی مناسب خودروهای معمول ( گازوئیل وبنزین) را عرضه می کند و این خودروها هرگز نیاز به اتصال به برق ندارند.این انعطاف پذیری ذاتی خودروهای هیبریدی آنها را برای ناوگان حمل و نقل ومصرف شخصی مناسب کرده است .خودرو های هیبریدی می توانند سرعت و مسافت بیشتری نسبت به انواعی که موتورهای درون ساز دارند داشته باشند، با این حسن بزرگ که شارژباتری هایش هرگز تمام نمی شود بازدهی این خودروهابسیار بالا بوده و میزان تولید آلودگی شان کاهش یافته است. به همین دلیل بسیاری از کارخانه ها از سال 1999 تولید خودروهای هیبریدی را به صورت انبوه آغاز کرده اند.

خودرو های هیبریدی می توانند سرعت و مسافت بیشتری نسبت به انواعی که موتورهای درون ساز دارند داشته باشند، با این حسن بزرگ که شارژباتری هایش هرگز تمام نمی شود بازدهی این خودروهابسیار بالا بوده و میزان تولید آلودگی شان کاهش یافته است

تاریخچه خودروی هیبریدی

یک مهندس به نام H.Piper در نوامبر 1905 یک ماشین هیبریدی ساخت که قادر بود در طی 10 ثانیه تا 25 مایل شتاب بگیرد. موتور این خودرو ترکیبی از موتور بنزینی و موتور الکتریکی بود که امروزه به عنوان موتور هیبریدی شناخته می‌شود. Piper در سه سال و نیم بعد، اختراع خود را ثبت نمود؛ اما پیشرفت سریع موتورهای احتراق داخلی با قدرت و گشتاور بالا در آن دوره، همچنین قابلیت استارت بدون هندل آنها  و از همه مهمتر پایین بودن قیمت سوختهای فسیلی و مطرح نبودن آلودگی محیط زیست، سبب عدم توجه به این نوع خودروها شد. در پی بحرانهای نفتی سالهای 1970 دوباره این خودروها مورد توجه قرار گرفتند ولی تا سال 1990 که کار اصولی با مشارکت PNGV (Partnership for a New Generation Vehicle) در آمریکا آغاز گردید، این خودروها به طور جدی پیگیری نشدند.

خودروی هیبریدی را بشناسیم(2)

امروزه خودروهای هیبریدی مورد توجه کمپانیهای بزرگ جهان قرار گرفته اند که از آن جمله می‌توان به شرکتهایی مانند: تویوتا، هندا، میتسوبیشی، فورد، فیات، جنرال موتورز، دایملر کرایسلر، نیسان و پژو و ... اشاره نمود. توفیق این محصولات به حدی چشمگیر بوده که از دسامبر سال 1997 تا ابتدای سال 2000 بیش از چهل هزار محصول پریوس کمپانی تویوتا به فروش رسیده است.

ماشین‌ها ی هیبریدی چگونه کار می‌کنند؟

موتورهای بنزینی خودروها یک مشکل اساسی دارند؛ برای اینکه امکان حرکت با حداکثر سرعت در بزرگراه‌ها را به شما بدهند، آنها را طوری طراحی کرده‌اند تا به حداکثر ظرفیت قدرت خود برسند. بنابراین هنگامی که خودروها در ترافیک سنگین به سختی جلو می‌روند، کارآیی یا راندمان آنها سقوط می‌کند.

برای حل این  مشکل موتورهای هیبرید (دوگانه) ساخته شده‌اند که از موقعیت‌های که به قدرت کم نیاز هست، از یک موتور برقی کم قدرت استفاده می‌کند و در موقعیت‌های با نیاز به قدرت زیاد، موتور بنزینی به کار می‌افتد. تغییر یافتن موتور محرک ماشین بین این دو نوع به طور خودکار صورت می‌گیرد.

موتور بنزینی در در چراغ‌های قرمز به سادگی خاموش می‌شود، و اغلب طوری طراحی شده است که در یک طیف محدود قدرت عمل می‌کند، و به این ترتیب کارآیی آن افزایش می‌یابد. باتری ماشین به وسیله موتور بنزیی مجددا شارژ می‌شود.

ژنراتورهایی به ترمزها متصل هستند که می‌توانند که مقداری از اندازه حرکت ترمز کردن (که معمولا به صورت حرارت از دست می‌رود) را به برق برای شارژ کردن باتری‌ تبدیل کنند.البته در دنیای واقعی، قضایا پیچیده‌تر از اینهاست.

موتورهای هیبرید به سه دسته تقسیم می‌شوند:

هیبریدهای کامل full-court

این ماشین‌ها برای سرعت‌های کم و شرایط با شتاب کم از موتور برقی استفاده می‌کنند. هنگامی سرعت بالا می‌رود یا شتاب بیشتری مورد نیاز است، موتور بنزینی به کار می‌افتد.

از جمله این ماشین‌ها می‌توان به تویوتای پریوس، مدل‌های هیبرید تویوتای کمری، شورولت تاهو، فورد اسکیپ، هوندای سیویک و نیسان آلتیما اشاره کرد.

تویوتا پریوس( Toyota-Prius)

خودروی هیبریدی را بشناسیم(2)

این خودرو هیبریدی دارای یک موتور چهار سیلندر با چرخه اتکینسون  به حجم 1.8 لیتر و توان 98 اسب بخار می باشد که همراه با یک موتور الکتریکی جمعاً 134 اسب بخار نیرو تولید می کند. با استفاده از تکنولوژی جدید، قدرت آن 24 اسب بخار از نسل پیشین قدرتمندتر است و 70 درصد نیز آلودگی آن کاهش داده شده است.

تجهیزاتی نظیر سقف خورشیدی برای سیستم تهویه، نمایشگر پیشرفته چند منظوره، هفت عدد کیسه هوا، پخش سی دی با هشت بلندگو ، ناوبری ماهواره ای، چرخهای 17 اینچی آلیاژی، دوربین، سیستم کمک پارک، تودوزی چرمی، صندلیهای برقی و غیره با پرداخت بهای آن قابل دسترس خواهند بود.

خودروی هیبریدی را بشناسیم(2)

آنچه که توجه راننده را جلب می کند نشانگر مصرف سوخت است که تنها 4.6 لیتر در هر صد کیلومتر را به رخ می کشد. با اینحال تویوتا پریوس کم مصرفترین خودرو دنیا نیست اما این همه ویژگیهای آن نمی باشد. با استفاده از یک مخزن 45 لیتری بنزین 1017 کیلومتر مسافت تا پمپ بنزین بعدی در پیش پای شماست. بنابراین درجایی که قیمت سوخت بالاست، ارزش این خودرو دوچندان می شودطراحی خودرو کسی را میخکوب نمی کند اما بسیار هوشمندانه، ظریف و زیباست.

مدل‌های هیبرید تویوتای کمری(se- toyota-camry )

خودروی هیبریدی را بشناسیم(2)

تویوتا کمری یکی از معروفترین سدانهای اندازه متوسط ژاپنی است که مدل های هیبرید ساخته شده توسط كمپانی تویوتا مصرف سوخت كمتری داشته و سازگار با محیط زیست طراحی شده اند. تمرکز تویوتا بیشتر روی عملکرد و مخصوصا کاهش مصرف سوخت بوده است.

خودروی هیبریدی را بشناسیم(2)

مدلهای هیبریدی در شهر 5.5 لیتر و در جاده 6 لیتر مصرف سوخت دارند. البته این میزان برای مدلهای LE و XLE متفاوت خواهد بود. نکته جالب شتاب 7.6 ثانیه ای برای مدلهای هیبرید است.

شورولت تاهو( Chevrolet Tahoe )

خودروی هیبریدی را بشناسیم(2)

این خودرومجهز به یک سیستم هیبریدی دو حالت است که ترکیبی از V8 6.0 لیتری با دو موتور الکتریکی می باشد. این خودرو را قادر است  در قدرت باتری ، بنزین و یا ترکیبی از این دو بسته به شرایط رانندگی که مواجه می شوند به کارگرفته شود. نه تنها این ، بلکه موتور سیستم می تواند درکاهش تعداد سیلندرها استفاده می شود .شورلت ادعا می کند که این وسیله در مصرف سوخت صرفه جویی می کند.

فورد اسکیپ( ford_escapehybrid)              

خودروی هیبریدی را بشناسیم(2)

این مطلب درباره ی یك خودروی اس یو وی هیبریدی است كه ساخت كمپانی فورد آمریكا است. مهمترین مشخصه این خودرو موتور هیبریدی آن است . یعنی از یك موتور برقی و یك موتور بنزینی تشكیل شده و در دورهای پایین كه معمولا در داخل شهر است به خاطر آلودگی بیشتر موتور درون سوز موتور برقی به كار افتاده (تا جایی كه شارژ دارد ) و در صورت تمام شدن شارژ موتور بنزینی به عناون كمپرسور عمل میكند . در سرعت های بالا نیز موتور بنزینی به تنهایی یا به صورت توام با موتور برقی كار میكنند . بدین ترتیب مصرف سوخت تا میزان نسبتا زیادی كاهش میابد .

هوندای سیویک( Honda-Civic_Hybrid)

خودروی هیبریدی را بشناسیم(2)

خودروی سیویک هیبریدی محصول کمپانی هوندا می باشد .هوندا در چند سال گذشته سرمایه‌گذاری در زمینه فناوری هیبریدی را افزایش داده تا بتواند مصرف سوخت و آلایندگی خودروهای تولیدی را کاهش دهد.درطراحی جدید این خودرو از باتری‌های لیتیوم یون استفاده شده است وهدف از ارائه این باتری صرفه‌جویی در فضا وکم‌کردن وزن است .باتری جدید دارای 48 پوند وزن درمقایسه با وزن 69 پوندی باتری هیبریدی فلز نیکل سبک‌تر است و این امر به سیویک جدید کمک می‌کند که با سرعت بیشتری در شهر وخارج از شهر براند.این خودرو مجهز به موتور الکتریکی قدرتمندتر و سبک‌تر خواهد شد و همچنین فضای کمتری را نیز اشغال خواهد کرد.

نیسان آلتیما( Nissan Altima)

خودروی هیبریدی را بشناسیم(2)

آلتیما هیبرید دارای شكل ظاهری، راحتی، كیفیت می باشد واز مزایایی چون صرفه اقتصادی و کاهش آلایندگی نیز برخورداراست.سیستم انتقال قدرت آلتیما هیبرید شامل یك موتور چهار سیلندر 2.5 (به همراه یک موتور اکتریکی وژنراتور است eCVT)  لیتری و انتقال قدرت پیوسته الكترونیكی که صرفه اقتصادی سوخت را افزایش داده است ومیزان آلاینده های خروجی از اگزوزها را به کمترین مقدار تقلیل می دهد.

ادامه دارد...

فرآوری: مریم نایب زاده

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: -pedal- imdc –asrekhodro- shervincar.persianblog- khodroha- phalls