تبیان، دستیار زندگی
خشونت نسبت به مردم، خود را در موضع جنگ با خدا قرار مده كه تو را نیروى مقاومت در برابر نقمت [و قهر] او نیست و از بخشایش و مهربانى او (خالق یكتا) بى نیاز نیستى
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خشونت با مردم مانند جنگ با خداست


با خشونت نسبت به مردم، خود را در موضع جنگ با خدا قرار مده كه تو را نیروى مقاومت در برابر نقمت [و قهر] او نیست و از بخشایش و مهربانى او (خالق یكتا) بى نیاز نیستى. هرگز از گذشت و بخشایش [نسبت به رعیت]پشیمان مباش و از كیفر دادن، احساس شادى به خود راه مده و به هیچ وجه در هنگام غضب كه [باعث اقدامات تند و بى مورد مى گردد و] ممكن است چاره و گریزگاهى بیابى، شتاب مكن.


خشونت ازخانه تا خیابان

در دیدگاه امام على(علیه السلام) خشونت با مردم و ستم بر بندگان خدا، جنگ با خدا تلقى مى گردد و ما در آینده خواهیم گفت كه عاقبت ستم كاران و ظالمان، شكست حتمى و سقوط دائمى آنان است; چرا كه هیچ قدرتمندى را یاراى مقابله با خالق جهان هستى [كه خود نیرودهنده همه قدرتمندان است] و هیچ حاكمى بى نیاز از عفو و رحمت الهى نیست:

وَ لا تَنْصِبَنَّ نَفْسَكَ لِحَرْبِ اللَّهِ فَإِنَّهُ لا یَدَ لَكَ بِنِقْمَتِهِ وَ لا غِنَى بِكَ عَنْ عَفْوِهِ وَ رَحْمَتِهِ وَ لا تَنْدَمَنَّ عَلَى عَفْو وَ لا تَبْجَحَنَّ بِعُقُوبَة وَ لا تُسْرِعَنَّ إِلَى بَادِرَة وَجَدْتَ مِنْهَا مَنْدُوحَةً ؛ با خشونت نسبت به مردم، خود را در موضع جنگ با خدا قرار مده كه تو را نیروى مقاومت در برابر نقمت [و قهر] او نیست و از بخشایش و مهربانى او (خالق یكتا) بى نیاز نیستى. هرگز از گذشت و بخشایش [نسبت به رعیت] پشیمان مباش و از كیفر دادن، احساس شادى به خود راه مده و به هیچ وجه در هنگام غضب كه [باعث اقدامات تند و بى مورد مى گردد و] ممكن است چاره و گریزگاهى بیابى، شتاب مكن.

دیكتاتورى

خصلت استكبارى و دیكتاتورى كه از خودباورى، خویشتن گرایى، تشخص طلبى، تفاخر و تفرعن نشأت مى گیرد، انسان را به خودكامگى و استبداد در رأى و تحمیل عقیده مى رساند.

حاكمى كه داراى این خصلت است و با این روحیه، زمام حكومت مسلمانان را در دست دارد، نه تنها در نهایت به زورمدارى، دروغ، حق كشى و ارعاب متوسل مى گردد; بلكه باعث ویرانى دین [و آیین مقدس اسلام] و بازگشت عزّت مسلمانان به ذلت، و سعادت آنان به شقاوت و بدبختى خواهد شد:

وَ لا تَقُولَنَّ إِنِّی مُؤَمَّرٌ آمُرُ فَأُطَاعُ فَإِنَّ ذَلِكَ إِدْغَالٌ فِی الْقَلْبِ وَ مَنْهَكَةٌ لِلدِّینِ وَ تَقَرُّبٌ مِنَ الْغِیَرِ ؛ مگو من اكنون بر آنان مسلطم، از من فرمان دادن است و از آنها اطاعت كردن; زیرا این كار، عین راه یافتن فساد در دل، و ضعف در دین، و نزدیك شدن به سلب نعمت [الهى] است.

هرگاه موقعیت و اقتدارت، در دلت سركشى و خیالبافى پدید آورد، به عظمت قدرت خدا بنگر كه برتر از تو است، و قدرت مافوق او را با خود و با آنچه كه بر آن مسلط نیستى، مقایسه كن، كه این سنجش بدون شك تو را پایین مى آورد و تندى ات را مهار مى كند و عقلت را به تو باز مى گرداند

استكبار زدایى

گفتیم كه دیكتاتورى از خویشتن گرایى، تشخّص طلبى، خودمحورى، تفاخر و تفرعن نشأت مى گیرد، و اكنون اضافه مى‌كنیم كه سرچشمه همه اینها جهل و نادانى انسان است; زیرا اگر انسان، ساخت جسمى و روحى خود را بشناسد و نسبت به عجز و ناتوانى خود در مقابل ذات مقدّس ربوبى آگاهى یابد و بداند آنچه داشته و دارد همه از او و به سوى اوست و «بِحَوْلِ الله اَقُومُ وَاَقْعُدُ»، از تفرعن و طغیان خود دست بر مى دارد و از سركشى هاى خویش احساس شرم مى كند. حضرت على(علیه السلام) براى این كه مالك را به خویشتن اندیشى وادارد و موقعیت و مقامش را در برابر عظمت و جبروت كبریایى خداوند سبحان گوشزد نماید، مى فرماید:

وَ إِذَا أَحْدَثَ لَكَ مَا أَنْتَ فِیهِ مِنْ سُلْطَانِكَ أُبَّهَةً أَوْ مَخِیلَةً فَانْظُرْ إِلَى عِظَمِ مُلْكِ اللَّهِ فَوْقَكَ وَ قُدْرَتِهِ مِنْكَ عَلَى مَا لا تَقْدِرُ عَلَیْهِ مِنْ نَفْسِكَ فَإِنَّ ذَلِكَ یُطَامِنُ إِلَیْكَ مِنْ طِمَاحِكَ وَ یَكُفُّ عَنْكَ مِنْ غَرْبِكَ وَ یَفِیءُ إِلَیْكَ بِمَا عَزَبَ عَنْكَ مِنْ عَقْلِكَ؛ و هرگاه موقعیت و اقتدارت، در دلت سركشى و خیالبافى پدید آورد، به عظمت قدرت خدا بنگر كه برتر از تو است، و قدرت مافوق او را با خود و با آنچه كه بر آن مسلط نیستى، مقایسه كن، كه این سنجش بدون شك تو را پایین مى آورد و تندى ات را مهار مى كند و عقلت را به تو باز مى گرداند.

مگو من اكنون بر آنان مسلطم، از من فرمان دادن است و از آنها اطاعت كردن; زیرا این كار، عین راه یافتن فساد در دل، و ضعف در دین، و نزدیك شدن به سلب نعمت [الهى] است

تفرعن و منیّت

مستى هاى قدرت پرستى، چنان انسان را به كورى و بى خبرى مى كشاند كه با وجود این كه انسان خود مخلوق و آفریده شده خداوند است، قدرت خود را هم سنگ و همسان قدرت لایزال الهى مى پندارد. امیرالمؤمنین امام على(علیه السلام) براى سركوبى این گونه منیّت ها كه انسان را به تباهى و سقوط مى كشاند، مى فرماید:

إِیَّاكَ وَ مُسَامَاةَ اللَّهِ فِی عَظَمَتِهِ وَ التَّشَبُّهَ بِهِ فِی جَبَرُوتِهِ فَإِنَّ اللَّهَ یُذِلُّ كُلَّ جَبَّار وَ یُهِینُ كُلَّ مُخْتَال.

بپرهیز از این كه خود را در بزرگى و اقتدار با خدا شریك و به او شبیه سازى; [زیرا] خداوند هر متكبر و گردن كشى را پست و زبون مى سازد.

رعایت انصاف و عدالت و مبارزه با ظلم

در این كه منظور از انصاف با خدا چیست و چگونه است و انصاف با مردم چه مفهومى دارد، ابتدا دنباله فرمان حضرت را مى‌خوانیم، سپس به بیان مفهوم انصاف با خدا و مردم مى پردازیم:

أَنْصِفِ اللَّهَ وَ أَنْصِفِ النَّاسَ مِنْ نَفْسِكَ وَ مِنْ خَاصَّةِ أَهْلِكَ وَ مَنْ لَكَ فِیهِ هَوًى مِنْ رَعِیَّتِكَ فَإِنَّكَ اِلاّ تَفْعَلْ تَظْلِمْ.

با خداوند به انصاف رفتار كن و نسبت به مردم نیز چه از جانب خداوند و چه از جانب افراد خاص خاندان و خویشاوندان نزدیكت و چه از جانب رعایایى كه بدان ها علاقه و گرایش مخصوص دارى، انصاف را رعایت كن. اگر چنین نكنى، ستم خواهى كرد.

بخش نهج البلاغه تبیان


منبع : کتاب آیین كشوردارى از دیدگاه امام على (علیه السلام) ،آیت الله العظمى محمد فاضل لنكرانى (ره)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.