تبیان، دستیار زندگی
ثبت نام انتخابات فئراسیون فوتبال برای رئیس و اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال در شرایطی به پایان رسیدکه با حضور برخی چهره‌های مطرح، کلاف انتخاب رئیس آینده این فدراسیون پیچیده‌تر از قبل شده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فدراسیون فوتبال سر پیچ انتخاب رئیس


کاندیداتوری شش نفر برای ریاست فدراسیون فوتبال، خروجی مهلت ده روزه اهالی فوتبال برای ثبت نام در انتخابات بود.


فدراسیون فوتبال

علی کفاشیان، مهدی تاج، عزیزاله محمدی، جمشید تقی‌زاده، یونس قربانی و البته حسین علی قریب شش نفری هستند که خودشان را برای حضور در راس فدراسیون فوتبال نامزد کرده‌اند؛ ترکیبی که شگفتی اهالی فوتبال را به همراه داشته است. این شگفتی بیش از اینکه به خاطر بازگشت قریب به فوتبال باشد به خاطر ائتلاف کفاشیان، تاج و عزیز محمدی است.

به گزارش گروه ورزشی تبیان،کسانی که تا پیش از این اختلافات ریشه‌داری با هم داشتند.اما با این حال یک اتفاق باعث شده کفاشیان، تاج و محمدی با هم متحد شوند تا جلوی ورود گزینه مورد حمایت وزرات ورزش و جوانان را به فدراسیون فوتبال بگیرند.

حسین قریب را استقلالی‌ها به خوبی می‌شناسند. همان بود که در زمان مدیریتش قهرمانی را برای آبی‌ها به ارمغان آورد اما بیش از آنکه این قهرمانی در زمان مدیریت قریب در ذهن تماشاگران استقلال باقی مانده باشد، فاجعه‌ای است که در مدت حضور قریب در هیات مدیره استقلال اتفاق افتاد و آن حذف آبی‌های ایران از لیگ قهرمانان آسیا بدون انجام حتی یک بازی بود!

عدم ارسال فهرست بازیکنان استقلال به AFC باعث شد تا استقلال در زمان مدیریت مقداد نجف نژاد و در حضور افرادی مانند ایروانی و قریب از شرکت در لیگ قهرمانان آسیا محروم شود و همین مساله باعث شد تا به پیشنهاد قریب تمامی اعضای هیات مدیره استقلال استعفا بدهند. در کارنامه قریب می‌توان به صدور امیر قلعه‌نویی از استقلال به تیم ملی هم اشاره کرد که شاید یکی از انتخاب‌های عجیب فوتبال ایران در آن زمان بود و گذشت زمان نشان داد که برای قلعه‌نویی زود بود که روی نیمکت تیم ملی بنشیند. به هر حال قریب پس از آنکه چند وقت پیش به دفتر محمد عباسی وزیر ورزش و جوانان دعوت شد فهمید که باید با وجود بی رغبتی همیشگی‌اش برای بازگشت به فوتبال دوباره به ورزش برگردد اما در پایان جلسه اول فکر نمی‌کرد که گزینه وزرات ورزش برای ریاست در فدراسیون فوتبال است. با این حال قریب در جلسه دوم که دو روز پیش برگزار شد تازه فهمید که باید خودش را برای ریاست در مهمترین فدراسیون کشور آماده کند. قریب ابتدا فکر می‌کرد که گزینه حضور در هیات رییسه فدراسیون است اما وقتی حرفهای عباسی تمام می‌شود، آخر کار متوجه می‌شود که از میان سیزده گزینه دولتی، انتخاب شده و باید هر جور شده با این مساله کنار بیاید.

استدلال این سه نفر این است که اگر به هر دلایلی کفاشیان با فشارهای وزارت ورزش مجبور به انصراف از حضور در انتخابات شد و تاج هم به خاطر حرفهایش در چند روز گذشته مجبور به کناره‌گیری شود، عزیز محمدی به نمایندگی از مسوولان فعلی فدراسیون فوتبال در انتخابات بماند و با قریب رقابت کند.

تا اینجای کار قریب را باید گزینه اصلی برای ریاست فدراسیون فوتبال دانست. این اتفاق و ورود ناگهانی یک اتفاق بزرگ دیگر را به همراه داشت و آن ائتلاف افرادی بود که تا قبل آن حضورشان کنار هم بعد از اختلافات ریشه‌دار در فدراسیون دور از ذهن بود. اختلافی که بین کفاشیان و تاج و عزیز محمدی وجود داشت، هیچ وقت پنهان کردنی نبود اما حضور احتمالی قریب در فدراسیون فوتبال آنقدر برای این سه نفر و البته دیگر اهالی فوتبال سنگین تمام شده که تصمیم گرفته‌اند با هم ائتلاف تشکیل بدهند. نشانه این ائتلاف هم حضور همزمان کفاشیان، تاج و عزیز محمدی در بخش ریاست انتخابات فدراسیون فوتبال است. هر چند حضور کفاشیان و تاج در بخش ریاست انتخابات فدراسیون فوتبال قابل پیش‌بینی بود و کسی از این حضور شگفت‌زده نشد اما ثبت‌نام ناگهانی عزیز محمدی به خودی خود نشان دهنده این اتحاد است.

کفاشیان و تاج

استدلال این سه نفر این است که اگر به هر دلایلی کفاشیان با فشارهای وزارت ورزش مجبور به انصراف از حضور در انتخابات شد و تاج هم به خاطر حرفهایش در چند روز گذشته مجبور به کناره‌گیری شود، عزیز محمدی به نمایندگی از مسوولان فعلی فدراسیون فوتبال در انتخابات بماند و با قریب رقابت کند.

این گمانه‌زنی رسانه‌ای البته با اظهار نظر عزیز محمدی تا حدود زیادی ثابت می‌شود، آنجا که می‌گوید: بنده بنابر دلایل مختلفی در نهایت به این جمع‌بندی رسیدم كه در انتخابات ریاست فدراسیون شركت كنم. با توجه به اینكه سازمان لیگ برتر در این چهارساله اقدامات خوبی در زمینه‌های استانداردسازی و حرفه‌ای‌سازی باشگاه‌ها، برنامه‌های آتی تیم ملی و هماهنگی برنامه‌ای با كارلوس كی‌روش و فوتبال پایه انجام داده، تصمیم گرفتم با توجه اصرار دوستان، در صحنه حضور پیدا كنم. ضمن اینکه من در انتخابات به نفع هیچ‌ كسی كنار نمی‌كشم و تا آخرین لحظه در انتخابات می‌مانم. از میان كفاشیان و تاج فكر می‌كنم، تاج تا روز انتخابات كنار بكشد. طبق اساسنامه مجمع انتخابات می‌تواند حتی با وجود 7 كاندیدای ریاست هم برگزار شود و هیچ محدودیت قانونی از این بابت وجود ندارد.

هر چند باید شاهد رقابتی جالب بین مسوولان فعلی فدراسیون و گزینه دولتی برای تصدی پست ریاست فدراسیون بود اما در بخش هیات رییسه رقابت حساس‌تری به وجود خواهد آمد؛ جایی که افراد شناخته شده‌ای مانند محمد رویانیان، علی فتح‌اله‌زاده، حسین عسگری، عبدالرحمن شاه حسینی و ... حضور دارند. انتخابات پانزدهم اسفند فدراسیون فوتبال چالش بزرگی برای خانواده فوتبال خواهد بود که نشان بدهند در این چهار سال که فوتبال با اساس‌نامه جدیدی اداره می‌شود، توانسته‌اند دموکراتیک بودن را بیاموزند یا خیر.

فاتح حسینی

بخش ورزشی تبیان