تبیان، دستیار زندگی
یك وكیل دادگستری گفت: وكیل بازوی دوم اجرای عدالت محسوب می‌شود و با كمك‌های خود می‌تواند به قاضی درجهت یافتن حقیقت یاری برساند. این موضوعی است كه باید به آن توجه بیشتری صورت گیرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماده‌ای که باید لغو شود


یك وكیل دادگستری گفت: وكیل بازوی دوم اجرای عدالت محسوب می‌شود و با كمك‌های خود می‌تواند به قاضی درجهت یافتن حقیقت یاری برساند. این موضوعی است كه باید به آن توجه بیشتری صورت گیرد.


ناصر چوبدار

ناصر چوبدار در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهاركرد: استقلال وكیل در یك جمله خلاصه می‌شود، وكیل درمقام دفاع از حقوق قانونی و شرعی موكل خود، صرف نظر از دیدگاه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در محاكم و سایر نهادهای ذیربط باید از استقلال كامل برخوردار باشد و بتواند از حقوق موكل خود بدون داشتن دغدغه‌ای دفاع كند و هر عامل و عنصری كه در این میان اجازه ندهد وكیل از حقوق قانونی و شهروندی موكل خود دفاع كند، استقلال وكیل را خدشه دار كرده است.

وی ادامه داد:‌ وكیل دادگستری اگر از مجرمی دفاع می‌كند، هدفش دفاع از جرم نیست، بلكه از حقوقی كه قانون برای موكل در نظر گرفته، دفاع می‌كند و انتظار می‌رود در حین انجام این وظیفه مقدس استقلال كامل را داشته باشد و تحت نفوذ هیچ مرجع و دستگاهی از جمله قوه قضاییه یا حتی قوه مجریه قرار نگیرد و در این شرایط است كه می‌توان گفت وكیل دارای استقلال در حین انجام وظیفه‌اش است.

این حقوقدان بیان كرد: متاسفانه برخی محاكم اصل را بر برائت قرار نمی‌دهند و به نحوی به متهم نگاه می‌كنند كه گویا او از ابتدا محكوم است، در صورتی كه اصل 37 قانون اساسی اصل را بر برائت افراد قرار داده است و بجاست این محاكم، در اجرای دقیق این اصل به جای اینكه اصل را بر محكومیت قرار دهند اصل را بر برائت قرار داده و به متهم از این دید نگاه كنند.

وی ادامه داد: زمانی كه متهم در مقابل قاضی قرار می‌گیرد، قاضی به دلیل اشراف بسیار زیادی كه به قوانین دارد، حالت حاكمیت بر جلسه دادرسی حكمفرما می‌شود و اگر فردی به عنوان وكیل همراه متهم نباشد، به دلیل عدم آگاهی متهم از قوانین، ممكن است خود را ضعیف احساس كند و مطالبی را بیان كند كه به ضررش باشد.

متاسفانه برخی محاكم اصل را بر برائت قرار نمی‌دهند و به نحوی به متهم نگاه می‌كنند كه گویا او از ابتدا محكوم است، در صورتی كه اصل 37 قانون اساسی اصل را بر برائت افراد قرار داده است و بجاست این محاكم، در اجرای دقیق این اصل به جای اینكه اصل را بر محكومیت قرار دهند اصل را بر برائت قرار داده و به متهم از این دید نگاه كنند

چوبدار خاطر نشان كرد: دغدغه‌های بسیار جدی برای وكلا وجود دارد و آنها به دلیل محدودیت‌هایی كه در عمل دارند، دچار مشكل هستند و در قوانین این اشكالات وجود دارد كه وكلاء برای اجرای وظیفه خطیر خود دچار ناراحتی هستند، قانونگذار بهتر است برای اجرای عدالت و برای اینكه وكیل بتواند بهتر عمل كند، ماده 128 قانون آیین دادرسی در امور كیفری را لغو كند تا وكیل بتواند در تمامی مراحل تحقیق در مراجع قضایی، انتظامی، امنیتی و اداری از ابتدا تا پایان دخالت داشته باشد و بتواند از موكل خود آزادانه دفاع كند. اما متاسفانه با وجود این ماده قانونی، همواره افراد جامعه كه به عنوان متهم مقابل قاضی دادگاه قرار می‌گیرند،‌ وكلای آنها حق دفاع از آنها را ندارند و اكثر حقوقدانان به این عقیده هستند كه ماده 128 قانون آیین دادرسی كیفری باید لغو شود، بنابراین اگر این ماده قانونی حذف و اصلاحیه‌ای جایگزین آن كنند حقوق شهروندی و حقوق افراد جامعه بیشتر تامین خواهد شد.

حقوق

این وكیل دادگستری عنوان كرد: طبق اصل 35 قانون اساسی تمامی افراد جامعه می‌توانند دارای وكیل باشند و سایر قوانین، وكیل را هم شان قاضی تلقی كرده‌اند ولی متاسفانه محاكم، همچنان از پذیرش وكیل به شكلی كه قانونگذار درنظر دارد، امتناع می‌كنند و به شكلی با وكیل برخورد می‌شود كه گویی قصد وارد كردن خدشه به اجرای عدالت را دارد، بنابراین نیاز است كه رییس قوه قضاییه طی بخش نامه‌های جدی به محاكم، قضات را با این مطالب بیشتر آشنا و ملزم كند كه وكیل علاوه بر اینكه قوانین مخصوص به خود را دارد، هم تراز و هم‌ شان قاضی است و باید در همان منزلت به آن نگاه شود و امیدواریم مسئولان قوه قضاییه به این مساله توجه بیشتری كنند تا باعث رنجش بیشتر وكلا نشود.

چوبدار اظهار كرد: وكیل بازوی دوم عدالت وتحقق است و با كمك‌های خود، می‌تواند در كشف حقیقت به قاضی یاری برساند.

وی تصریح كرد: قوانینی را كه مغایر قوانین فعلی باشد به تصویب نرسیده است،‌ اما لایحه جامع دیگری در مجلس مطرح است كه مشخص نیست مجلس هشتم بتواند آن را بررسی كند یا خیر. قوانین فعلی وكلا آن مقدار كه نیاز به تكمیل دارد، نیازی به تغییر ندارد.

این حقوقدان اظهار كرد: ‌دولت، مجلس و قوه قضاییه اقدامات بسیاری را می‌توانند در خصوص استقلال وكیل انجام دهند، مخصوصا قوه قضاییه و مجلس نقش تاثیر گذاری را به عهده دارند، و در تحقق ایده استقلال وكیل با تصویب قوانین مكمل می‌توانند موثر باشند، از جمله حذف ماده 187. باید اجازه دهند كانون وكلا كه یك نهاد مدنی بیشتر از 70 ساله است به رشد و بالندگی خود ادامه دهد.

بخش حقوق تبیان


منبع :ایسنا