تبیان، دستیار زندگی
قهوه از نوشیدنی‌های محبوب در بسیاری از نقاط جهان است؛ هرچند در ایران نوشیدن آن بیشتر جنبه فانتزی دارد و به جای آن اکثر افراد چای می‌نوشند. نوشیدن قهوه برای سلامتی مفید است اما فقط قهوه!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همه خوبی‌ها و بدی‌های قهوه

قهوه را عشق است!


قهوه از نوشیدنی‌های محبوب در بسیاری از نقاط جهان است؛ هرچند در ایران نوشیدن آن بیشتر جنبه فانتزی دارد و به جای آن اکثر افراد چای می‌نوشند. نوشیدن قهوه برای سلامتی مفید است؛ اما فقط قهوه!


سالانه حدود هفت‌میلیون تن قهوه در جهان تولید می‌شود. بنابر آخرین آمار منتشرشده، مصرف قهوه در ایران، رتبه جهانی بهتر از رده 141 را نتوانسته به خود اختصاص دهد. آمار نشان می‌دهد که هر ایرانی به طور متوسط فقط حدود 0/1 کیلوگرم قهوه در سال مصرف می‌کند.

خستگی با مصرف قهوه

قهوه از نوشیدنی‌های محبوب در بسیاری از نقاط جهان است؛ هرچند در ایران نوشیدن آن بیشتر جنبه فانتزی دارد و به جای آن اکثر افراد چای می‌نوشند. به هر حال، هم قهوه‌نوشان حرفه‌ای و هم آنان که از سر تفنن قهوه می‌نوشند، اغلب متفق‌القولند که اگر صبح خود را با نوشیدن یک فنجان قهوه آغاز کنند، با احساس نشاط به زندگی روزانه خود مشغول می‌شوند و از صبح دل‌انگیز خود لذت فراوان می‌برند.

اما فواید قهوه به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ قهوه علاوه بر تاثیر نشاط‌آور، می‌تواند نقش بسیار جدی‌تری در سلامت افراد به عهده بگیرد؛ یافته‌های جدید نشان می‌دهد این نوشیدنی دوست‌داشتنی خواص ضدسرطانی موثری دارد که نباید از آنها غافل شد. مطابق آمار، احتمال بروز سرطان رحم در زنانی که سال‌هاست روزانه چندین فنجان قهوه می‌نوشند، کمتر از سایر هم سن‌و‌سالان‌شان است و آنها که روزانه چهار فنجان یا بیشتر قهوه می‌نوشند، 25 درصد کمتر از افرادی که اصلا قهوه نمی‌نوشند یا کم می‌نوشند، به این سرطان مبتلا می‌شوند.

این احتمال در افرادی که دو یا سه فنجان قهوه در روز می‌نوشند تا هفت درصد کاهش می‌یابد. پیشتر نیز فواید دیگری از قهوه مشخص شده بود و دریافته بودند که نوشیدن قهوه میزان انسولین و استروژن را نیز متعادل می‌کند.

قهوه و فقط قهوه!

قهوه و فست فود

نوشیدن قهوه برای سلامتی مفید است؛ اما فقط قهوه! این دیگر چه حکمی است!؟ بله سوال خوبی است. در جواب باید گفت که منظور بسیار ساده‌ای در پشت این جمله مبهم نهفته است. برای بسیاری از افراد، قهوه بهانه‌ای برای خوردن شکر و خامه فراوان است که هر دوی اینها فواید قهوه را خنثی می‌کنند؛ یعنی وقتی قهوه مملو از شکر و خامه میل می‌کنید، شاید حظ فراوان ببرید، ولی به لحاظ بهداشت و سلامتی انگار نه انگار که قهوه‌ای نوشیده‌اید؛ زیرا هرقدر قهوه در پایین آوردن انسولین موثر باشد، چربی و کالری اضافه شکر و خامه، فواید آن را خنثی می‌کنند و موجب مقاومت انسولین و افزایش وزن می‌شوند.

به همین دلیل است که مصرانه توصیه می‌کنیم به هنگام صرف قهوه تا آن‌جا که ممکن است از افزودن شکر و خامه به آن خودداری کنید.

فواید قهوه

فواید نوشیدن قهوه بیشتر از مضرات آن است و این امر فقط به سرطان مربوط نمی‌شود. در سال‌های اخیر تحقیقات گوناگون نشان داده است که قهوه علاوه بر سرطان رحم، کبد و پروستات، در کاهش خطر برخی بیماری‌ها ازجمله افسردگی، دیابت نوع دو، پارکینسون (به خصوص در مردان) و نیز سیروز کبدی موثر واقع خواهد شد. همچنین قهوه در محافظت از مغز در برابر بیماری آلزایمر نیز نقش موثری ایفا می‌کند.

آیا همه چیز در کافئین خلاصه می‌شود؟

وقتی در مورد قهوه صحبت می‌کنیم، اصلی‌ترین بخش آن یعنی کافئین به ذهن متبادر می‌شود؛ اما پژوهش‌های جدید نشان داده است که قهوه‌های بدون کافئین نیز همان فواید را دارند. همچنین قهوه دارای ویژگی آنتی‌اکسیدان است و میزان آنتی‌اکسیدان قهوه بیشتر از چای سبز است. تاکنون هیچ ارتباطی بین نوشیدن چای سبز و پایین آوردن خطر سرطان غشای داخلی رحم به دست نیامده است.

مضرات قهوه کافئین‌دار

اگرچه نوشیدن قهوه کافئین‌دار به مقدار زیاد به نظر نمی‌رسد که تبعات جدی و خطرناکی (همچون بالا رفتن فشار خون) برای سلامتی به همراه داشته باشد، اما برخی عوارض جانی بالقوه را نیز دارد که باید مراقب آنها هم بود؛ زیرا در صورت سهل‌انگاری ممکن است تبعات جدی و آسیب‌های جبران‌ناپذیری در پی داشته باشند؛ مثلا بی‌خوابی، بالارفتن میزان ترش کردن (یا همان ریفلاکس)، ضربان قلب، تشویش و اضطراب، تند‌خویی و تحریک‌پذیری از عمده عوارض ناگوار مصرف زیاد قهوه‌های کافئین‌دار به شمار می‌روند.

از این رو توصیه می‌شود میزان مصرف قهوه را با همه فوایدی که دارد محدود نگه دارید و سعی کنید اگر قهوه برایتان ضرری ندارد و پزشک‌تان آن را در لیست سیاه قرار نداده است، روزانه بیش از چهار فنجان از آن ننوشید.


باشگاه كاربران تبیان ـ ارسالی از: hamidreza1404