تبیان، دستیار زندگی
صدای ملکوتی قرآن از مرحوم طالقانی به گوش می‌رسید که ‌می‌فرمود: والنازعات غرقاً(قسم به فرشتگانی که جان کفار را به سختی ‌بگیرند.) والناشطات نشطاً(قسم به فرشتگانی که جان اهل ایمان را با راحتی بگیرند.)
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تلاوت قرآن آیت الله طالقانی در زندان

آیت الله طالقانی

، صدای ملکوتی قرآن از مرحوم طالقانی به گوش می‌رسید که ‌می‌فرمود: والنازعات غرقاً(قسم به فرشتگانی که جان کفار را به سختی ‌بگیرند.) والناشطات نشطاً(قسم به فرشتگانی که جان اهل ایمان را با راحتی بگیرند.)

تلاوت قرآن آیت الله طالقانی در زندان

یکی از هم سلول‌های مرحوم طالقانی گفت: شبی در زندان در حالیکه‌ از هر سلول ناله‌ای استغاثه‌آمیز به گوش می‌رسید. یکی آه می‌کشید و دیگری از درد شکنجه به خود می‌پیچید و خدا را به یاری می‌طلبید و شخص دیگری در آتش تب می‌سوخت و در هذیان، عزیزانش را بنام ‌می‌خواند، صدای ملکوتی قرآن از مرحوم طالقانی به گوش می‌رسید که ‌می‌فرمود:

والنازعات غرقاً(قسم به فرشتگانی که جان کفار را به سختی ‌بگیرند.)

والناشطات نشطاً(قسم به فرشتگانی که جان اهل ایمان را با راحتی بگیرند.)

ناگاه دژخیمان زندان وارد شدند و مرحوم طالقانی را بردند و بعد ازمدتی در حالیکه تن شریفش در زیر تازیانه آنان سیاه شده بود او را برگرداندند.

 امّا باز صدای قرآنش به گوش رسید: والسابحات‌سبحاً(قسم به فرشتگانی که به اسرعت فرمان خدارا انجام می‌دهد.) فالسابقات سبقاً(قسم به فرشتگانی که در نظم عالم از همه پیش جسته و قسم به مؤمنانی که در جهاد با کفار به امر خدا از هم‌سبقت می‌گیرند.)

باز صدای زندانبان شنیده شد که آمدند و مرحوم طالقانی را بردند واو را شکنجه کردند و برگرداندند. مجدداً صدای قرآن او بلند شد و با اینکه هم سلولی‌هایش از او خواهش کردند که از ادامه قرآن چشم‌ بپوشد، زیرا زندانبانان اهل ترحم نبودند ولی مرحوم طالقانی در جواب گفت: امشب دلم گرفته و هوای تلاوت قرآن را کرده است و شکنجه آنان تأثیری در من ندارد.

آنگاه خواند: فالمدبرات امرا(قسم به فرشتگانی‌که تدبیر کننده عالم خلقتند) باز در سلول باز شد و پیکر او را کشانکشان ‌به شکنجه گاه بردند. هنگامی که او را آوردند دیگر وقت خروس خوان صبح بود. و از جای تازیانه‌ها خون می‌چکید.»

آداب قرائت قرآن مجلسی از نظر رهبری

وقتی شما در مجلسی قرار دارید، اگر بخواهید آن مجلس را- بخصوص اگر سنگین باشد- تحت تاثیر قرار دهید، آدابی دارد که باید رعایت کنید .

بعضی از این آداب، لفظی و بعضی معنوی است. ادب معنوی آن، در درجه اول این است که شما برای کاری که می خواهید انجام دهید، اهمیت قائل شوید.

به این که از یک طرف صدایی بلند شد- مثلاً الله الله، یا الله نعمت علیک- اعتنا نکنید. همچنان وقتی فریاد ها بلند می شود، دست و پایتان را گم نکنید که یک باره جایی که نباید اوج گرفت، اوج بگیرید.

من می بینم گاهی اوقات تا صدای الله مشوقی بلند می شود، قاری ای که تازه خط را پایین شروع کرده و باید آرام آرام بالا بیاید، به مجرد شنیدن صدا، یک باره جست می زند، بالا می آید و خواندش را خراب می کند! شما در مجلسی برای قرائت نشسته اید؛ کسانی که گوش می کنند فرع شمایند و مرکز و محور و اصل خودتانید که قرآن می خوانید. شما باید خوب قرآن بخوانید و کار خودتان را خوب انجام دهید.


منبع : کتاب حرفی برای تمام فصول

*پایگاه اطلاع رسانی یاسین

تهیه و تنظیم : محمد حسین امین ، گروه حوزه علمیه تبیان