تبیان، دستیار زندگی
دولت بلژیک به دنبال تربیت روحانی بومی برای دانشگاه های خود است تا از این طریق ورود روحانیون از کشورهای اسلامی را محدود کرده و بر روحانیون بومی تسلط داشته باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنامه ریزی بلژیک برای تربیت روحانی بومی

مسجد

دولت بلژیک به دنبال تربیت روحانی بومی برای دانشگاه های خود است تا از این طریق ورود روحانیون از کشورهای اسلامی را محدود کرده و بر روحانیون بومی تسلط داشته باشد.

به گزارش سرویس بین الملل مرکز خبر حوزه، پس از نشست وزیر آموزش منطقه فلامنکوی بلژیک و تعدادی از نمایندگان مؤسسات اسلامی بلژیک و مؤسسات مختلف آموزشی، اولین تصمیم درباره به کارگیری ائمه جماعات به جای آمدن روحانیون از خارج کشور گرفته شد و اقدامات اولیه در این زمینه در سال تحصیلی 2014 صورت خواهد گرفت.

در این زمینه والی یوکسال عضو شورای مردمی منطقه فلامنکو که یک مسلمان ترک است گفت: بنا بر اطلاعاتی که ما در دست داریم بودجه ای بیش از 100 هزار یورو برای آموزش ائمه جماعات در نظر گرفته شده تا بخش های آکادمیک جهت به کارگیری ائمه در دو دانشگاه کاتولیک لوین و آنتورپ افتتاح شود و این یک پیشرفت بزرگ است زیرا پارلمان فلامنکا پیشنهاد به کارگیری ائمه را در داخل کشور در سال 2003 پذیرفته و این دولت نیز از زمان تشکیل در سال 2009 بخش آموزش اسلامی را برای به کارگیری ائمه و معلمان تربیت دینی اسلامی در برنامه خود گنجانده و ما می بینیم که اولین گام عملی را در این زمینه پس از 8 سال برداشته اند.

جیرت بورجویس وزیر کشور و یکپارچه سازیِ فلامنکو نیز تحقیقی را انجام داده که طبق آن، ائمه منطقه در حد کافی به زبان فلامنکا تسلط ندارند و ارتباطی با ادارات محلی ندارند و از این رو مساله به کارگیری ائمه بار دیگر از جانب سیاسی مطرح شده است.

اکثریت ائمه مساجد بلژیک که تعداد آنها سی مسجد است مهاجرانی هستند که از خارج کشور آمده اند و از کشورهای اسلامی همچون مغرب و ترکیه و عربستان حقوق میگیرند و چهار تا پنج سال مشغول کار خود میشوند و سپس به وطن خود بازمیگردند. والی یوکسال تاکید کرده که این منوال برای ائمه و همچنین جامعه اسلامی بلژیک نادرست است.

وی افزود: ائمه ما در سازگاری با محیط و یادگیری زبان محلی سختی زیادی را متحمل میشوند و نمیتوانند با جوانان مسلمان نسل دوم و سوم مقیم در بلژیک گفتگویی داشته باشند و همین که با محیط سازگار شدند به وطن خود باز میگردند و به این ترتیب تمام تلاش ها به هدر میرود و از جانب دیگر ائمه ما باید با واقعیت های فرهنگی و اجتماعی بلژیک آشنا باشند تا بتوانند وظیفه خود را به بهترین وجه ادا کنند؛ چراکه یک مبلغ دینی باید با مسلمانان بلژیک در خارج از مسجد نیز ارتباط داشته باش


تنظیم برای تبیان گروه حوزه علمیه