تبیان، دستیار زندگی
این معنی همانند دستوری است كه در آداب زیارت اهل بیت و قرائت زیارت جامعه كبیره وارد شده است كه چون به حرمی از ذوات مقدس اهل‏بیت مشرف می‏شوید، قبل از خواندن زیارت جامعه و در حالی كه هنوز به مضجع نورانی و ملكوتی آن معصوم بار نیافته‏اید، صد بار كلمه توحید (ال
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نماز امام زمان(عج)، تجلی توحید

نماز(برنامه صبحگاه)

نماز، پرچم دین و نردبان عروج به مقام عبودیت است و امامان هدایت كه راهنمایان طریق وصول به قرب حق‏اند، بر اقامه این مهم همت گمارده‏اند. نمازهای متنوعی از پیامبر خدا و امامان نور گزارش گردیده است كه افزون بر صورت عبودی‏شان، كلاس درس ارزشمندی از معارف الهی‏اند.

یكی از والاترین این اعمال مستحب، نماز امام زمان(عج) است. كه همراه دعای پس از آن، از صدر تا ساقه‏اش، مدرسه توحید است. در این نماز جمله توحید كه واسطة العقد و بیت الغزل سوره مباركه فاتحة الكتاب است: (اِیّاكَ نَعبُدُ واِیّاكَ نَستَعین)[1] صدبار تكرار می‏شود. كه گویای سرّی عمیق است: نمازگزاری كه صدبار توحید تلقی كند و آن را به گونه‏ای كه (اِیّاك) را كه مفعول است بر (نَعبُد) و (نَستَعین) مقدم دارد، به قلب خویش تلقین سازد (در حالی كه هر دو جمله چه در بخش استعانت و چه عبادت، مفید حصرند) به توحید ناب بار می‏یابد.

این معنی همانند دستوری است كه در آداب زیارت اهل بیت و قرائت زیارت جامعه كبیره وارد شده است كه چون به حرمی از ذوات مقدس اهل‏بیت مشرف می‏شوید، قبل از خواندن زیارت جامعه و در حالی كه هنوز به مضجع نورانی و ملكوتی آن معصوم بار نیافته‏اید، صد بار كلمه توحید (الله اكبر) را تكرار كنید، تا كنار ضریح مطهر برسید؛ آن‏گاه به قرائت زیارت جامعه لب بگشایید

هریك از این عبارات توحیدی در هر ركعت یكصد مرتبه تكرار می‏شود و چون این عبارات دربردارنده دو حصر است، نمازگزار مجموعاً چهارصد مرتبه موحدانه توحید را تمرین كرده است؛ آن‏گاه به چنین كسی دستور می‏دهند دعای بعد از نماز را بخواند و عارفانه بگوید: یا محمد یا علی! یا علی یا محمد! اكفیانی فإنكما كافیای.[2] این دستور در پی توحید می‏آموزاند كه اول هر امر مهم، باور و عمل براساس توحید است و سپس در جهت توحید، توسل به وسائل و توسیط واسطه. هرگز این نماز نمی‏آموزاند كه ائمه(علیهم‌السلام) به تنهایی كافی‏اند، به طوری كه آنان معاذ الله همتای با خدا یا بعد از آن ذات اقدس ربوبی ولی مستقل در تأثیر باشند بلكه وقتی كسی 400 بار به توحید شهادت داد و سپس به محضر اولیای خدا عرضه داشت كه فإنكما كافیای[3] بدان معناست كه شما نمایندگان خدای كافی هستید.

این معنی همانند دستوری است كه در آداب زیارت اهل بیت و قرائت زیارت جامعه كبیره وارد شده است كه چون به حرمی از ذوات مقدس اهل‏بیت مشرف می‏شوید، قبل از خواندن زیارت جامعه و در حالی كه هنوز به مضجع نورانی و ملكوتی آن معصوم بار نیافته‏اید، صد بار كلمه توحید (الله اكبر) را تكرار كنید، تا كنار ضریح مطهر برسید؛ آن‏گاه به قرائت زیارت جامعه لب بگشایید. زائری كه این ادب توحیدی را به جا آورد، وقتی در زیارتش می‏خواند كه بكم فتح الله، و بكم ختم الله و بكم ینزل الغیث و الرحمة و بكم یمسك السماء أن تقع علی الأرض[4] می‏داند كه ائمه(علیهم‌السلام) وسایط و مجرای فیض خالقیت‏اند. همان طوری كه فرشتگان مدبرات امرند (فَالمُدَبِّرتِ اَمرا).[5] چون تدبیر آن‏ها فقط با اراده و اذن خداست. زیارت وجود مبارك امام زمان(عج) این تأثیر را دارد و نماز وجود مباركش درس توحید است.

پی نوشت:

[1] ـ سوره حمد، آیه 5.

[2] ـ المصباح فی الادعیه، ص 235؛ جمال الاسبوع، ص 280.

[3] ـ المصباح فی الادعیه، ص 235؛ جمال الاسبوع، ص 280.

[4] ـ البلد الامین، ص302؛ من لایحضره الفقیه، ج2، ص615.

[5] ـ سوره نازعات، آیه 5.

بخش مهدویت تبیان


منبع: سایت اسراء

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.