نماز امام زمان(عج)، تجلی توحید
نماز، پرچم دین و نردبان عروج به مقام عبودیت است و امامان هدایت كه راهنمایان طریق وصول به قرب حقاند، بر اقامه این مهم همت گماردهاند. نمازهای متنوعی از پیامبر خدا و امامان نور گزارش گردیده است كه افزون بر صورت عبودیشان، كلاس درس ارزشمندی از معارف الهیاند.
یكی از والاترین این اعمال مستحب، نماز امام زمان(عج) است. كه همراه دعای پس از آن، از صدر تا ساقهاش، مدرسه توحید است. در این نماز جمله توحید كه واسطة العقد و بیت الغزل سوره مباركه فاتحة الكتاب است: (اِیّاكَ نَعبُدُ واِیّاكَ نَستَعین)[1] صدبار تكرار میشود. كه گویای سرّی عمیق است: نمازگزاری كه صدبار توحید تلقی كند و آن را به گونهای كه (اِیّاك) را كه مفعول است بر (نَعبُد) و (نَستَعین) مقدم دارد، به قلب خویش تلقین سازد (در حالی كه هر دو جمله چه در بخش استعانت و چه عبادت، مفید حصرند) به توحید ناب بار مییابد.
هریك از این عبارات توحیدی در هر ركعت یكصد مرتبه تكرار میشود و چون این عبارات دربردارنده دو حصر است، نمازگزار مجموعاً چهارصد مرتبه موحدانه توحید را تمرین كرده است؛ آنگاه به چنین كسی دستور میدهند دعای بعد از نماز را بخواند و عارفانه بگوید: یا محمد یا علی! یا علی یا محمد! اكفیانی فإنكما كافیای.[2] این دستور در پی توحید میآموزاند كه اول هر امر مهم، باور و عمل براساس توحید است و سپس در جهت توحید، توسل به وسائل و توسیط واسطه. هرگز این نماز نمیآموزاند كه ائمه(علیهمالسلام) به تنهایی كافیاند، به طوری كه آنان معاذ الله همتای با خدا یا بعد از آن ذات اقدس ربوبی ولی مستقل در تأثیر باشند بلكه وقتی كسی 400 بار به توحید شهادت داد و سپس به محضر اولیای خدا عرضه داشت كه فإنكما كافیای[3] بدان معناست كه شما نمایندگان خدای كافی هستید.
این معنی همانند دستوری است كه در آداب زیارت اهل بیت و قرائت زیارت جامعه كبیره وارد شده است كه چون به حرمی از ذوات مقدس اهلبیت مشرف میشوید، قبل از خواندن زیارت جامعه و در حالی كه هنوز به مضجع نورانی و ملكوتی آن معصوم بار نیافتهاید، صد بار كلمه توحید (الله اكبر) را تكرار كنید، تا كنار ضریح مطهر برسید؛ آنگاه به قرائت زیارت جامعه لب بگشایید. زائری كه این ادب توحیدی را به جا آورد، وقتی در زیارتش میخواند كه بكم فتح الله، و بكم ختم الله و بكم ینزل الغیث و الرحمة و بكم یمسك السماء أن تقع علی الأرض[4] میداند كه ائمه(علیهمالسلام) وسایط و مجرای فیض خالقیتاند. همان طوری كه فرشتگان مدبرات امرند (فَالمُدَبِّرتِ اَمرا).[5] چون تدبیر آنها فقط با اراده و اذن خداست. زیارت وجود مبارك امام زمان(عج) این تأثیر را دارد و نماز وجود مباركش درس توحید است.
پی نوشت:
[1] ـ سوره حمد، آیه 5.
[2] ـ المصباح فی الادعیه، ص 235؛ جمال الاسبوع، ص 280.
[3] ـ المصباح فی الادعیه، ص 235؛ جمال الاسبوع، ص 280.
[4] ـ البلد الامین، ص302؛ من لایحضره الفقیه، ج2، ص615.
[5] ـ سوره نازعات، آیه 5.
بخش مهدویت تبیان
منبع: سایت اسراء