تبیان، دستیار زندگی
به‌طور معمول هر‌كسی هر شهری را با نشانه‌ای می‌شناسد و نام آن شهر او را به یاد خاطره‌ای خوش یا خدای نكرده تلخ می‌اندازد و شاید هم اصلا نام محله یا مكانی خاص در ذهن انسان تداعی شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سبزی‌پلو‌ ‌با ترشی متكا!
سبزی‌پلو‌ ‌با ترشی‌متكا!


به‌طور معمول هر‌كسی هر شهری را با نشانه‌ای می‌شناسد و نام آن شهر او را به یاد خاطره‌ای خوش یا خدای نكرده تلخ می‌اندازد و شاید هم اصلا نام محله یا مكانی خاص در ذهن انسان تداعی شود. سمنان را با غذاهای محلی اش می توانید به خاطر بسپارید. نخستین پیشنهاد غذایی ما در سمنان امتحان كردن طعم واقعی كماج است. برای خرید این شیرینی محلی و مخصوص هم كافی است، سری به بازار سمنان بزنید.

هنگامی‌كه در حال بازدید و گردش در بازار هستید، نان‌های خوش پخت و خوش رنگی را در شكل‌ها و ابعاد متفاوت ملاحظه خواهید كرد كه یكی از آنها كماج و دیگری شیرمال است. كماج و شیرمال را می‌توان به عنوان یك نان در وعده غذایی صبحانه هم قرار داد آن هم با كره محلی سمنان (همین جا یك پرانتز باز كنم و بگویم كه یكی از مهم‌ترین سوغاتی‌های سمنان كره محلی آن است البته خودشان می‌گویند خامه‌های سمنان هم مشهور است).

سبزی‌پلو‌ ‌با ترشی‌متكا!

نان دیگری هم در بازار سمنان به چشم ما خورد كه نامش خیلی جالب بود و مرد نانوا از آن با عنوان «نان تنبلك» یاد می‌كرد و البته قیمت بالایی هم داشت و دلیل این قیمت بالا هم این بود كه در تهیه نان تنبلك از گردو استفاده می‌شود و در واقع اصلا نوعی نان گردویی است.

اولین نكته درباره عادات غذایی سمنانی‌ها این است كه بیشتر غذاهایشان از برنج تشكیل شده است و معمولا هرجا كه بروید، چه رستوران باشد یا مهمان خانواده‌ای سمنانی شوید در كنار سفره غذا، شوری یا ترشی حضوری پُر رنگ دارد

سر سفره سمنانی ها

از نان‌ها و كماج و شیرمال كه بگذریم، نوبت به غذاهای سمنانی می‌رسد؛ اولین نكته درباره عادات غذایی سمنانی‌ها این است كه بیشتر غذاهایشان از برنج تشكیل شده است و معمولا هرجا كه بروید، چه رستوران باشد یا مهمان خانواده‌ای سمنانی شوید در كنار سفره غذا، شوری یا ترشی حضوری پُر رنگ دارد.

سبزی‌پلو‌ ‌با ترشی‌متكا!

یكی از همین ترشی‌های معروف سمنان كه نام عجیب و غریبی هم دارد ترشی «متكا» است. البته تعجب نكنید منظور متكایی كه زیر سرمان می‌گذاریم و می‌خوابیم نیست. متكا نوعی گیاه بومی ‌منطقه سمنان است كه در تابستان و بهار رشد می‌كند و قیمت خیلی بالایی هم ندارد؛ اگرچه در مقایسه با دیگر سبزیجات كمی‌ گران‌تر است.

این گیاه را رستوران‌های معروف سمنان به صورت بورانی در ماست هم می‌ریزند و در سبزی پلو سمنانی هم نقش مهمی‌ دارد. سبزی پلویی كه در ادامه به آن اشاره خواهم كرد.

اما مهم‌ترین كاربرد متكا همان درست كردن ترشی است و خود سمنانی‌ها می‌گویند ترشی متكا برای كسانی كه فشار خون بالا دارند، بسیار مفید است.

سبزی‌پلو‌ ‌با ترشی‌متكا!

بهترین سبزی پلوی ایران!

اما در سمنان و در میان غذاهای مختلف، سبزی‌پلو حرف اول و آخر را می‌زند و غذای محبوب این سرزمین به شمار می‌آید؛ آن‌هم سبزی پلویی كه ته‌دیگ قطور و چربی دارد و تكه‌های گوشت در آن كاملا به اصطلاح مغزپخت شده است. البته شاید تعجب كنید كه چرا من می‌گویم تكه‌های گوشت، چون اگر به هر ایرانی بگوییم سبزی پلو، بلافاصله ماهی را هم به آن اضافه می‌كند و اصلا سبزی پلو در ذهن و عادت غذایی ما ایرانی‌ها با ماهی آمیخته شده است.

اما در سمنان سبزی پلو داستان مفصل و متفاوتی دارد و اصلا خبری از ماهی هم در كنار سبزی پلو نیست و در این غذا شاید به جرات بتوانم بگویم حداقل 10 نوع سبزی و صیفی‌جات ریخته می‌شود و حتی بادمجان، سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی هم در آن می‌ریزند.

اگر به سمنان رفتید و خواستید طعم واقعی سبزی پلوی این بخش از كشورمان را بچشید، رستوران سنتی باباطاهر میان همه سمنانی‌ها مشهور است.

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از جام جم