تبیان، دستیار زندگی
شاید بارها این جمله را شنیده باشید که می گویند آدمی که اعتماد به نفس ندارد و خودش ،خودش را قبول نمی کند در واقع هیچ چیزی ندارد و از چنین آدمی باید ترسید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آسیه ملک دار
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تا کجا خودت رو قبول داری؟


گاهی علت کاهش اعتماد به نفس این است که فرد در هیچ کاری مهارت و تخصص لازم را کسب نکرده است. سعی کنید از همین امروز مهارت هایی را آموزش ببینید و خود را در این زمینه تقویت کنید.

مهارت های زندگی

شاید بارها این جمله را شنیده باشید که می گویند آدمی که اعتماد به نفس ندارد و خودش ،خودش را قبول نمی کند در واقع هیچ چیزی ندارد و از چنین آدمی باید ترسید. این موضوع نشان دهنده این است که همین چند کلمه به ظاهر بسیار ساده  که ما به کرات آن را در بحث های روزمره استفتاده می کنیم ارزش فوق العاده ای در زندگی همه ما انسان ها بازی می کند و تاثیرات عمیقی بر لایه های زندگی ما برجای می گذارد. حتی شاید خود شما هم به وضوح به تفاوت انسان های دارای اعتماد به نفس و انسان هایی که از این موهبت بی بهره اند پی برده باشید. چراکه این تفاوت در تمامی ابعاد زندگی این دو دسته از انسان ها به طور آشکار دیده خواهد شد.

عزت نفس و اعتماد به نفس چیست؟

عزت نفس در آدمی یک احساس است. احساسی که من و شما نسبت به خودمان داریم. در واقع احساسی که هر انسانی نسبت به خودش دارد. اینکه هر فردی تا چه میزان خودش را قبول دارد و تا چه حدی برای خودش ارزش و احترام قایل است.البته این احساس یک شبه بوجود نمی آید بلکه داشتن چنین احساسی از مجموعه ای از تفکرات ما، عواطف و تمامی تجربه هایی که در مسیر زندگی خود آموخته ایم سرچشمه می گیرد و از آنجایی که ما انسان ها از همان دوران کودکی در حال تجربه کردن هستیم بنابراین اعتماد به نفس از دوران کودکی فرد پایه ریزی می شود و عوامل فراوانی در پایه ریزی آن نقش دارند.ازجمله والدین- مدرسه- جامعه و... .

اما نکته بسیار مهم این است که عزت نفس هر انسانی بر پایه شناخت دقیقی است که هر فردی از خود ، توانایی هایش و استعدادهایش دارد. چراکه فردی که این شناخت سالم  را کسب کرده است، در سایه این شناخت می پذیرد که هر فردی دارای نقاط قوت و ضعفی است و هیچ انسان کامل و یا ابر انسان وجود ندارد. بنابراین یاد میگیرد که در درجه اول وجود خود را بدون هیچ قید و شرطی بپذیرد و آن را دوست داشته باشد. و در درجه دوم سعی می کند با تلاش، نقاط قوت خود را بالا ببرد و نقاط ضعفش را اصلاح کند. انسانی که به این شناخت سالم می رسد توانایی ها و استعداد خود را در مسیر مناسب جهت دهی می کند و از راکد و بی مصرف ماندن توانایی هایش جلوگیری می کند.و همین امر خودش منجر به بالا رفتن اعتماد به نفس خواهد شد. بنابراین بهتر است بگوییم که لازمه موفقیت در عرصه های مختلف زندگی داشتن عزت نفس است. که از آن به عنوان پیش نیاز اعتماد به نفس یاد می کنند.

عوامل کاهش اعتماد به نفس

نبودن هدف در زندگی

بدون شک یکی از عواملی که منجر به فعالیت، انگیزه، تلاش در انسان می شود و او را از دام افسردگی، منفعل بودن ، رکود و کرختی نجات می دهد داشتن هدف درمسیر زندگی است. و از جمله عوامل کاهش اعتماد به نفس نداشتن هدف و یا طرح اهداف غیر واقع بینانه است که دسترسی به آنها غیرممکن است. بنابراین اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که هنوز هدفی در زندگی برای خود مشخص نکرده اید ازهمین امروز دست به کار شوید و سعی کنید لیستی از اهداف خود تهیه کنید و بعد از طرح اهداف برای هر کدام از آنها زمان بندی مشخصی در نظر بگیرید. چراکه هدف بدون در نظر گرفتن زمان مشخص هیچ ارزشی ندارد.

اهمیت تفکر تا به این حد است که در دین اسلام مطرح شده است یک ساعت تفکر درست معادل 70 سال عبادت است

مارک تواین می گوید"اگر اهداف روشن نباشد، باید دو چندان زمان صرف نموده و دو چندان تلاش کرد" مسلماً تخمینی که شما در زمان بندی اهداف انجام می دهید می بایست بر پایه شناخت دقیق شما از توانایی هایتان و همچنین امکانات شما و دیگر شرایط محیطی باشد. شما همچنین می بایست اهدافتان را اولویت بندی کنید و اهداف مهم تر را در اولویت قراد دهید. چرا که اهداف مهم نباید قربانی اهداف غیر ضروری شوند. همچنین سعی کنید که یک هدف بزرگ را به مراحل کوچک تری تقسیم کنید که رسیدن برای شما آسان تر شود. و از طرفی با هر گام نزدیک شدن به هدف اعتماد به نفس شما نیز بالا می رود. نباید هیچ گاه فراموش کنید که برای رسیدن به قله های بلند می بایست از گام های کوچک عبور کرد. سعی کنید در خصوص اهدافتان تمامی نکات مثبت و منفی آن را یادداشت کنید. به طور مثال اگر به این هدفم برسم چه اتفاقی می افتد و اگر نرسم چه می شود؟ زمانی که شما دلایل قویتری داشته باشید انگیزه بیشتری خواهید داشت و انگیزه بیشتر منجر به تلاش بیشتر در شما خواهد شد. ضمناً فراموش نکنید که اهداف شما نباید به کسی آسیب یا زیان وارد کند که در اصطلاح می گویند هدف باید سبز باشد.

نداشتن مهارت و تخصص

گاهی علت کاهش اعتماد به نفس این است که فرد در هیچ کاری مهارت و تخصص لازم را کسب نکرده است. سعی کنید از همین امروز مهارت هایی را آموزش ببینید و خود را در این زمینه تقویت کنید تا با یادگیری این مهارت ها اثر آن را بالا رفتن اعتماد به نفستان به عینه ببینید.

مهارت های زندگی

تفکرات منفی

فکر از جمله اولین مفاهیمی است که در زندگی همه ما انسان ها وجود دارد و چگونه فکرکردن و کیفیت فکر ما تاثیر عظیمی در اعتماد به نفس ما بازی می کند. تا به این اندازه که فکر می تواند عامل سلامتی و یا بیماری در ما بشود و همچنین منجر به موفقیت و یا شکست گردد.اهمیت تفکر تا به این حد است که در دین اسلام مطرح شده است یک ساعت تفکر  معادل 70 سال عبادت است. بنابراین فکرعاملی قوی در پیشرفت و رکود تلقی می شود. حتی اگر کمی بیشتر به اطراف خود نگاه کنید متوجه خواهید شد که یکی از علت های تمایز افراد نحوه فکر کردن متفاوت آنهاست.فکر کردن و چگونه فکر کردن حتی بر رووی فیزیولوژی جسم ما نیز تاثیر گذار است.

فکر کردن عملیاتی است که ما را از مجهول به معلوم می رساند. اما متاسفانه بسیاری از ما انسان ها فکر خود را نشخوار می کنیم و هیچ خروجی برای آن نداریم. از جمله عواملی که مانع تفکر صحیح می شود تفکرات منفی است. وهمین تفکرات منفی منجر به کاهش اعتماد به نفس خواهد شد. اما از آنجایی که کیفیت فکر را در ما انسان ها باورهای ما تشکیل می دهد بنابراین می بایست در ابتدا باورهای غلط و درست را شناسایی کرد و در مرحله بعد باوررهای درست را جایگزین باورهای غلط کرد.

افکار نادرستی که منجر به کاهش اعتماد به نفس می شوند همانند:

تفکر همه یا هیچ و یا تفکر سیاه و سفید، ذهن خوانی، تعمیم های افراطی، برچسب زدن،و....

عدم تصمیم گیری

همه ما انسان ها در مسیر زندگی خود و در برهه های مختلف زندگی دچار مسایل فراوانی شده ایم. اما آنچه که اهمیت وافر دارد نحوه حل کردن منطقی این مسایل است. چرا که حل مسایل پیش رو منجر به افزایش اعتماد به نفس می شود و عدم توانایی در حل مناسب مسایل و یا نادیده گرفتن و اجتناب آنها منجر به کاهش اعتماد به نفس خواهد شد. اگر شما هم در این زمینه مهارت کافی را کسب نکرده اید لازم است با مهارت حل مساله آشنا شوید. تا ضمن تمرین مراحل حل مساله از فواید بیشمار آن بهره بگیرید.

آسیه ملک دار

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط :

چگونگی ایجاد اعتماد به نفس در کودکان

به خودت تکیه کن

پرواز را به خاطر بسپار

چانه تان را بالا بگیرید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.