تبیان، دستیار زندگی
کمربند خود را ببندید جمله ای است که کمتر کسی آن را نشنیده باشد ! کمربند ایمنی به گفته کارشناسان و ماموران راهنمایی و رانندگی در زنده ماندن و آسیب ندیدن افراد در سوانح راهنمایی و رانندگی نقش به سزایی دارد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از کمربند ایمنی استفاده کنید


"کمربند خود را ببندید" جمله ای است که کمتر کسی آن را نشنیده باشد ! کمربند ایمنی به گفته کارشناسان و ماموران راهنمایی و رانندگی در زنده ماندن و آسیب ندیدن افراد در سوانح راهنمایی و رانندگی نقش به سزایی دارد اما به نظر می رسد بسیار ساده طراحی شده و چیز خاصی ندارد در این مطلب قصد داریم کمی به فلسفه کمربند ایمنی ، عملکرد آن و آخرین مدل آن بپردازیم.


"کمربند خود را ببندید" جمله ای است که کمتر کسی آن را نشنیده باشد ! کمربند ایمنی به گفته کارشناسان و ماموران راهنمایی و رانندگی در زنده ماندن و آسیب ندیدن افراد در سوانح راهنمایی و رانندگی نقش به سزایی دارد اما به نظر می رسد بسیار ساده طراحی شده و چیز خاصی ندارد، هیچ وقت در مورد فلسفه آن فکر کرده اید؟

از کمربند ایمنی استفاده کنید

آیا می دانید خودرو حدود 150 سال پیش از هواپیما اختراع شد اما کمربند ایمنی ابتدا برای هواپیما ثبت و اجبار شد؟

جالب است بدانید اولین باری که نیاز به کمربند ایمنی احساس شد زمانی بود که افراد سعی کردند با هواپیما به صورت واژگون پرواز کنند و اولین کسی که از کمربند ایمنی استفاده کرد آدولف پژود بود که به صورت واژگون با هواپیما پرواز می کرد.

جالب است بدانید اولین باری که نیاز به کمربند ایمنی احساس شد به علت تصادفات رانندگی نبود بلکه زمانی بود که افراد سعی کردند با هواپیما به صورت واژگون پرواز کنند

آیا می دانید کمربند ایمنی اجبار نبود تا زمانی که افراد داوطلبانه آن را انتخاب کردند؟

برای جا افتادن کمربند ایمنی در اواخر دهه 1930، فیزیکدانان امریکایی سعی کردند از کاربرد کمربند در خودروها حمایت کنند آنها برای جا افتادن این موضوع خودروهای خویش را به کمربند ایمنی مجهز کردند.

کلیر ل. استریث (جراح پلاستیک) و ک. ج. استریکلند (فیزیکدان) جزو اولین نفراتی بودند که تقاضای نصب کمربند ایمنی برای خودروی خویش را دادند. از زمانی که استریکلند، درخواست نصب نمود عوام یکی پس از دیگری شروع به درخواست نمودند.

آیا می دانید کمربند ایمنی در ابتدا فقط روی ران بود ؟

کمربند ران، که روی میان تنه قرار می گیرد، جزو اولین کمربندهایی است که در خودروهای قدیمی مورد استفاده قرار گرفته است. امروزه فقط در صندلی های میانی عقب برخی خودروها و در هواپیما از آن استفاده می شود.

در سال 1954، باشگاه اتومبیلهای مسابقه ای از شرکت کنندگان خواست تا از کمربند ایمنی ران استفاده کنند

حدود 200 سال از اختراع اولین خودرو گذشته بود که برای اولین بار مدیر اجرایی فورد، کمربندهای ایمنی را به عنوان بسته «محافظ» به مصرف کنندگان ارائه داد.

از کمربند ایمنی استفاده کنید

کمربند ایمنی 50 سال پیش از لوازم جانبی خودرو به حساب می آمد

در دهه 1960 کمربند شانه ای هم معرفی شد اما استقبال از آن چشم گیر نبود زیرا افراد به راحتی زمان ترمز کردن لیز می خوردند در نهایت در سال 1956، شرکت ولوو کمربند مورب دونقطه ای را به عنوان لوازم جانبی وارد بازار کرد.

نکته جالب دیگر آنکه با وجود اینکه این اختراع می توانست برای شرکت ولوو به‌عنوان ثبت‌کننده این اختراع، درآمد زایی فوق العاده ای داشته باشد زیرا فقط اتومبیل های این شرکت امن به حساب می آمد اما این شرکت تولید این وسیله به منظور ترویج و پیشبرد آن از انحصار خود خارج ساخت.

البته این وسیله به ظاهر ساده از چند نکته بسیار جالب پیروی می کند که شامل پیش کشنده و تنظیم کننده فشار است، در مطلب بعدی به آنها اشاره خواهیم کرد.

اولین کشوری که استفاده از کمربند ایمنی را اجبار کرد آلمان بود که این قانون از سال 1976 در این کشور حکمفرماست.

کمربند آینده

از کمربند ایمنی استفاده کنید

از آن سال تاکنون یعنی حدود نیم قرن اخیر تحولات زیادی در زمینه استفاده از کمربند ایمنی رخ داده ات اما آخرین آن توسط شرکت مرسدس بنز ارائه شده است که این کمرند میزان فشار بر روی قفسه سینه را تنظیم می کند.

از کمربند ایمنی استفاده کنید

اگرچه این محصول هنوز ارائه نشده است اما این شرکت سعی دارد تا آن را از سال 2013 ارائه دهد، متخصصان این شرکت برای طراحی این قفل فعال به بررسی اندام های خارجی، استخوانها و حتی اندامهای نرم داخلی انسان پرداخته اند، تا تمامی شرایط هنگام حرکت، تصادف و حتی پس از تصادف را بررسی کرده باشند.آنها برای نمونه از نمونه های مجازی استفاده کرده اند.

از کمربند ایمنی استفاده کنید

به طور مثال قصد دارند تا فشار کمربند را بر روی اندام ها زمان تصادف تنظیم کنند و همچنین پس از تصادف زمانی که فرد یا گروه امداد به راحتی بتوانند کمربند را باز کنند و کمربند قفل نباشد حتی برای سرعت بخشیدن به پیدا کردن کمربند زمانی که فرد سوار خودرو شده و یا پس از حادثه ، چراغ روی آن روشن می شود

این قفل همزمان به سیستم ایمنی پیشگیرانه خودروی بنز هم متصل است و قادر است با افزایش طول خود به 8 سانتی‌متر زمانی که فاصله خودرو به خودروهای دیگر کم می شود و یا راننده تشخیص خطر داده بیشترین آمادگی را برای رویارویی با خطر احتمالی برای سرنشینان ایجاد کند.

فائزه سیدخاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

safetyposter

News for mercedes benz seat belt 2013  by: Viknesh Vijayenthiran

cnet