تبیان، دستیار زندگی
پس از ارائه طرح تجهیز مساجد در سال 1382 توسط دفتر تبیان خراسان، طی یک تفاهم نامه از طریق اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان با استانداری محترم خراسان تجهیز مساجد شروع شد. مرحله تبادل تفاهم نامه در اواخر سال 82 صورت پذیرفت که نهایتا در مرداد سال 83 تفاهم نامه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پورتال ملی مساجد از دیرباز تا به امروز

پورتال ملی مساجد

پس از ارائه طرح تجهیز مساجد در سال 1382 توسط دفتر تبیان خراسان، طی یک تفاهم نامه از طریق اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان با استانداری محترم خراسان تجهیز مساجد شروع شد. مرحله تبادل تفاهم نامه در اواخر سال 82 صورت پذیرفت که نهایتا در مرداد سال 83 تفاهم نامه مزبور به مرحله اجرا در آمد و طی آن برای اولین بار در سطح کشور 11 مرکز در شهر مشهد مقدس و سه مسجد در شهرستان های اطراف، هر کدام به 4 دستگاه رایانه و یک دستگاه چاپگر تجهیز و راه اندازی گردید.

اولین پایگاه تبیان در مسجد المنتظر مشهد مقدس توسط ریاست عالیه سازمان تبلیغات اسلامی جناب آقای دکتر خاموشی در بهمن ماه 83 با حضور چند تن از مدیران استان افتتاح گردید که این خود نقطه عطفی در حرکت مساجد در استان به حساب می آید.

در سال 1384 برابر خط مشی اعلام شده از سوی دفتر مرکزی تبیان در خصوص ایجاد مراکز اطلاع رسانی در مساجد، با توزیع 400 سیستم رایانه در سطح مساجد کشور آغاز و منجر به ارائه طرح 1000 مسجد تبیان گردید.

در سال 85 متعاقب تجهیز تعدادی از مساجد در سطح کشور، بحث ایجاد پورتال ملی مساجد مطرح شد که این امر خطیر جهت اجراء به دفتر تبیان خراسان محول گردید.

پس از شروع طرح، بصورت مستمر تغییراتی بر روی پورتال انجام گردیده که میتوان گفت پس از گذشت 4 سال از شروع طرح مزبور، نهایتا در سال 1389 پورتال به صورت کامل بازسازی و بهینه سازی شد و در دسترس مساجد قرار گرفت. در این مرحله آموزش ها و جلساتی برای مدیران جایگاه های اطلاع رسانی مساجد برگزار شد تا بهتر با کاربری سایت آشنا شوند.

با انجام تفاهم با امور مساجد سازمان تبلیغات کشور و اضافه سازی نزدیک به 1000 مسجد محوری در سطح کشور، مساجد نمونه تمامی استان ها به بانک اطلاعاتی موجود اضافه شدند.

در این سال پشتیبانی و ایجاد درگاه برای 340 مساجد در سطح شهر مشهد مقدس در پورتال جدید انجام شد و سرکشی و نظارت بر عملکرد، بروز رسانی و اضافه سازی مساجد تحت پوشش تبیان خراسان انجام گرفت.

در سال 1389 اولین جشنواره استانی فعال ترین مساجد در پورتال در کرمان با حضور نزدیک به 60 مسجد فعال انجام شد که از نیمی از مساجد حاضر تقدیر به عمل آمده و جوایزی اهدا شد.

در این سال و با گسترش فعالیت های پورتال اطاق های فکری با حضور فعالین مساجد تشکیل و برگزار شد تا مساجد در پورتال حضور موثرتری داشته باشند.

همچنین جلسات آموزشی برای مساجد برگزار شد و آموزش راهبری پورتال برای بیش از 120 مسجد فعال در مشهد به صورت حضوری انجام شد.

رفع مشکلات تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری مساجد در این سال هم از فعالیت های عمده تبیان بوده است.

در سال 1390 و در ادامه فعالیت ها ضمن سرکشی به مساجد شرکت کننده در طرح و برگزاری جلسات آموزشی حضوری برای مساجد و ادامه اطاق های فکر، تاکنون بیش از 3000 مسجد به پورتال اضافه شده اند و تا انتهای امسال به 5000 مسجد خواهند رسید.

در تیرماه سال جاری اولین جشنواره پورتال ملی مساجد در استان یزد نیز برگزار شد که نزدیک به 200 مسجد در این جشنواره حضور داشتند و از آن ها تقدیر به عمل آمد.

در شهریور ماه نیز دومین دوره جشنواره استانی در کرمان برگزار شد که نزدیک به 160 مسجد در این جشنواره حضور داشتند و به بیش از 60 مسجد جوایزی تعلق گرفت.

اولین جشنواره پورتال ملی مساجد در شهر مقدس مشهد با حضور نزدیک به 400 مسجد برگزار شد.

تنظیم: هومن بهلولی