تبیان، دستیار زندگی
اگرچه هم‌ میهنان ایرانی پیش از این و به ویژه در ایام اغتشاشات سال 88 نیز تجربه ی چنین شرایطی را داشته‌ اند اما ..
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایمیل ملی هم خارج از دسترس!


اگرچه هم‌ میهنان ایرانی پیش از این و به ویژه در ایام اغتشاشات سال 88 نیز تجربه ی چنین شرایطی را داشته‌ اند اما دست‌کم ، در آن برهه ، علت این محدودیت برای آنان مشخص بود اما اکنون به ‌رغم گذشت چند روز از این اقدام ، هیچ مقام مسؤولی ، جواب پایمال‌ شدن حقوق مردم را نمی ‌دهد.

ایمیل ملی

دسترسی بیش از 30 میلیون کاربر ایرانی به سرویس های پست الکترونیکی از روز پنجشنبه مسدود شده است و این در حالی است که 2 متولی اینترنت کشور یعنی "شرکت ارتباطات زیرساخت" و "سازمان فناوری اطلاعات ایران" در این باره پاسخ روشنی ارائه نمی دهند.  کاربران اینترنتی که عموماً برای ارتباطات مجازی خود ، از سرویس ‌دهنده‌ های خارجی مانند "گوگل" و "یاهو" استفاده می ‌کنند ، از روز پنجشنبه 20 بهمن ‌ماه جاری با قطع عملی این ارتباط مواجه شده اند و در این میان ، هیچ مقام مسؤولی پاسخگو نیست.

اگرچه هم‌ میهنان ایرانی پیش از این و به ویژه در ایام اغتشاشات سال 88 نیز تجربه ی چنین شرایطی را داشته‌ اند اما دست‌کم ، در آن برهه ، علت این محدودیت برای آنان مشخص بود اما اکنون به ‌رغم گذشت بیش از سه روز از این اقدام ، هیچ مقام مسؤولی ، جواب پایمال‌ شدن حقوق مردم را نمی ‌دهد . شركت ارتباطات زیرساخت و سازمان فناوری اطلاعات ایران که دو متصدی اصلی در این خصوص هستند نیز تا کنون در پاسخ به پرسش ‌ها و تماس‌ های متعدد خبرنگاران ظرف روزهای اخیر ، از پاسخگویی در این زمینه طفره رفته ‌اند . جالب اینجاست که دولت ، حتی برای جایگزین ‌کردن سرویس ‌دهنده ی "ایمیل ایرانی" هم هیچ تدبیری نیندیشده و تنها سرویس ‌دهنده ی رسمی داخلی هم که به نام "ایمیل ملی" شناخته می ‌شود ، از کار افتاده و کاربران در صورت باز کردن صفحه آن ، با پیغام "خطای امنیتی" به زبان انگلیسی مواجه می ‌شوند و از ترس داشتن مشکل امنیتی ، از خیر باز کردن این صفحه می گذرند.

درباره ی بسته شدن این سرویس ، هر كسی اعتراضی داشته باشد باید به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منتقل كند ولی از نظر بنده ، این یک فرصت حساب می ‌شود و باید مردم كشور به سمت ایمیل ملی هدایت شوند!

این در حالی است که در شهریور ماه امسال ، سازمان فناوری اطلاعات با ارسال پیامکی به مشترکان شبکه ی تلفن همراه ، از آغاز به کار سرویس ایمیل درگاه ملی خدمات الکترونیک ایران خبر داده و از کاربران اینترنت خواسته بود برای ایجاد و ثبت پست الکترونیک ایرانی ، به درگاه IRAN.IR مراجعه کنند . "علی اصغر انصاری" ، معاون سازمان فناوری اطلاعات نیز با اعلام آغاز به کار رسمی ایمیل ایرانی "ایران دات آی آر " (IRAN.IR) گفته بود: پست الکترونیک درگاه ملی ایران ، پیش از این به صورت آزمایشی به بهره برداری رسیده بود و هم اکنون با حل مشکلات فنی ، می تواند به صورت عمومی به مراجعه هر تعداد کاربر برای دریافت ایمیل پاسخ دهد.

ایمیل ها -اینترنت

"سعید مهدیون" ، مدیرعامل شركت فناوری اطلاعات نیز پیش از این با اشاره به بسته شدن سرویس "جی میل" گفته بود: درباره ی بسته شدن این سرویس ، هر كسی اعتراضی داشته باشد باید به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منتقل كند ولی از نظر بنده ، این یک فرصت حساب می ‌شود و باید مردم كشور به سمت ایمیل ملی هدایت شوند!.

اما آنچه که حائز اهمیت می باشد ، خسارات ناشی از این اقدام است زیرا این خسارت به اندازه ای می باشد که نمی توان با هیچ پدیده ی مشابه ، آن را در فضای فیزیکی مقایسه کرد . اگر مسئولان توسعه ی فناوری اطلاعات کشور نتوانند مخاطبان خود را برای انجام این اقدام قانع کنند ، مطئمن باشند خسارات فراوان اقتصادی زیادی به مردم و جامعه وارد کرده اند . از طرفی ، اهمیت شبکه ی اینترنت و دسترسی به اطلاعات مهم تر از شبکه ی برق رسانی ، شبکه ی گاز و سایر شبکه های ارتباطی می باشد و در همین حال است که معلوم می گردد اغلب شهروندان ایرانی از دو پست الکترونیک مشهور "یاهو" و "گوگل" بیشترین استفاده را دارند و اختلال در این دسترسی ها هیچ گونه توجیهی نخواهد داشت .

اما آنچه که حائز اهمیت می باشد ، خسارات ناشی از این اقدام است زیرا این خسارت به اندازه ای می باشد که نمی توان با هیچ پدیده ی مشابه ، آن را در فضای فیزیکی مقایسه کرد

مردم انتظار دارند مسئولان هر اقدامی که در ذهن دارند را با آنها در میان بگذارند چرا که اگر مشکلی وجود داشته باشد به طور قطع مردم با دولت همراه خواهند بوداما زمانی با بی پاسخی و سردرگمی مواجه می شوند شایعات برجسته شده و اختلافاتی را به وجود می آورد که نه به نفع دولت است و نه مردم.

فرآوری : آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: مشرق نیوز / تابناک