تبیان، دستیار زندگی
اما و اگرهای تغییر ریاست 29 ساله دانشگاه آزاد اسلامی چند ماهی است که در رسانه های مختلف مطرح می شد و سرانجام چندی پیش فرهاد دانشجو به عنوان رئیس جدید انتخاب شد، اما امضای حکم او از سوی رئیس هیئت امنا خود تبدیل به داستان تازه ای شده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سپیده آماده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داستان هزار و یک شب ریاست


اما و اگرهای تغییر ریاست 29 ساله دانشگاه آزاد اسلامی چند ماهی است که در رسانه های مختلف مطرح می شد و سرانجام چندی پیش فرهاد دانشجو به عنوان رئیس جدید انتخاب شد، اما امضای حکم او از سوی رئیس هیئت امنا خود تبدیل به داستان تازه ای شده است.


زارع دانشگاه آزاد جاسبی

به گزارش «تبیان»، دانشگاه آزاد اسلامی مجموعه‌ای از دانشگاه‌های غیر دولتی در ایران و چند شهر خارج ازایران است که کار خود را در 10 مرداد 1361 آغاز کرد. دو سال پس از انقلاب فرهنگی در اردیبهشت 1361 به پیشنهاد آیت الله هاشمی رفسنجانی و با حمایت امام خمینی (ره) دانشگاه آزاد اسلامی تاسیس شد و حاج سید احمد خمینی و آیت الله هاشمی رفسنجانی عضو هیأت امنای این دانشگاه شدند. چهار ماه بعد آیت الله هاشمی به عنوان رئیس شورای موقت دانشگاه طی حکمی، عبدالله جاسبی را به ریاست موقت دانشگاه منصوب نمود و پس از آن هیات موسس دانشگاه جاسبی را به سمت ریاست دانشگاه منصوب کرد. سرانجام اولین آزمون ورودی دانشگاه در اسفند 61 با شرکت 32 هزار داوطلب در شاهرود، اهواز، تبریز، تهران، رشت، زاهدان، کرمان، مشهد و یزد برگزار شد و حدود 3 هزار نفر در رشته‌های راه و ساختمان، برق، مکانیک، فیزیک، ریاضی، شیمی، صنایع فلزی، نساجی و حسابداری پذیرفته شدند.

رئیس 29 ساله

ریاست دانشگاه آزاد از بدو تاسیس آن تا ماه گذشته بر عهده عبدالله جاسبی بود. رئیس هیأت مؤسس دانشگاه هاشمی رفسنجانی و اعضای هیأت مؤسس علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، عبدالله جاسبی، عبدالکریم موسوی اردبیلی، حسن حبیبی، علی‌اکبر ولایتی، محسن قمی، حمید میرزاده و حسن خمینی بوده اند و مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی توسط ریاست عالیه آن انجام می‌شود.

از ابتدای سال جاری بود که زمزمه هایی مبنی بر تغییر رئیس جدید به گوش رسید و قرار شد جلسه هیئت امنا و با برنامه انتخاب رئیس جدید برگزار شود. اما برگزاری این جلسه هر بار به بهانه های به تاخیر می افتاد تا اینکه بالاخره قرار شد که اولین جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد ساعت 16 روز چهارشنبه 30 آذر برگزار و در آن رئیس جدید این دانشگاه معرفی شود.

در تاریخ 27 دی ماه نیز اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس جدید دانشگاه را تایید کردند تا کار به امضای حکم توسط رئیس هیئت امنای دانشگاه برسد. اما از آن روز زمزمه های ممتد مبنی بر اینکه رئیس هیئت امنا تمایلی برای امضای حکم جدید ندارد، مطرح شد

در این میان عده‌ای برای انتصاب این مقام و جایگزینی جاسبی مطرح شده‌اند اما جلسه روز 30 آذر در حالی به کار خود پایان داد که رئیس جدید باز هم مشخص نشده بود. باز هم خبرها و حرف و حدیث ها ادامه پیدا کرد و عده ای باز بر تغییر رئیس دانشگاه آزاد اصرار داشتند که از آن می توان اعضای دولتی هیئت امنا و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد. وزیر علوم هم در این رابطه گفته بود که  در دومین جلسه هیئت امنا که 21 دی برگزار می شود حتی اگر10 تا 15 ساعت هم طول بکشد، رئیس جدید مشخص می شود. سرانجام پس از اما واگرها فراوان در دومین جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد که روز چهارشنبه 21 دی بدون حضور ایت الله هاشمی رئیس هیئت امنا که به نشانه اعتراض در جلسه شرکت نکرده بود برگزار شد و فرهاد دانشجو با رای اعضای دولتی هیئت امنا به عنوان رئیس پیشنهادی دانشگاه آزاد انتخاب شد.

جاسبی

پس از آن و در تاریخ 27 دی ماه نیز اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس جدید دانشگاه را تایید کردند تا کار به امضای حکم توسط رئیس هیئت امنای دانشگاه برسد. اما از آن روز زمزمه های ممتد مبنی بر اینکه رئیس هیئت امنا تمایلی برای امضای حکم جدید ندارد، مطرح شد.

ضرب‌الاجل شورای عالی انقلاب فرهنگی برای هاشمی رفسنجانی

پس از تاخیر امضای حکم جدید از سوی رئیس هیئت امنا، قرار شد شورای عالی انقلاب فرهنگی، ضرب‌الاجلی برای رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد به منظور ابلاغ حکم ریاست فرهاد دانشجو بر این دانشگاه در جلسه 11 بهمن تعیین کند و حاصل این جلسه آن شد که  کمیته‌ای 5 نفره از اعضای شورا با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رایزنی کنند. پس از ان چند تن از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور پیدا کرده و در خصوص امضای حکم رئیس جدید دانشگاه آزاد با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی جلسه‌ای برگزار کردند اما نتوانستند آیت الله هاشمی را راضی به امضای حکمی کنند که به آن اعتقاد نداشت. مدتی بعد شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اینکه ریاست دانشگاه آزاد به دانشجو برسد روش جدیدی را اتخاذ کرد و با افزودن تبصره‌ای به اساسنامه جدید دانشگاه آزاد مقرر کرد که در صورت عدم ابلاغ حکم دانشجو از سوی رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد، این حکم از سوی رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شود.

چند تن از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور پیدا کرده و در خصوص امضای حکم رئیس جدید دانشگاه آزاد با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی جلسه‌ای برگزار کردند اما نتوانستند آیت الله هاشمی را راضی به امضای حکمی کنند که به آن اعتقاد نداشت

در نهایت جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد و بدون اصلاح اساسنامه مقرر شد تا یک هیئت 5 نفره متشکل از علی‌اکبر ولایتی ، حجت‌اسلام محسن قمی ، غلامعلی حدادعادل ، حجت‌الاسلام محمد محمدیان و محمدرضا به دیدار آیت الله هاشمی بروند. اما آنها هم نتوانستند رئیس هیئت امنا را ازنظر خود باز گردانند.

بالاخره روز یکشنبه 23 بهمن ماه اعضای منتخب شورای عالی انقلاب فرهنگی با آیت الله هاشمی برای امضای حکم رییس جدید دانشگاه ازاد بدون نتیجه خاصی پایان یافت در این جلسه ضمن ارائه گزارش شورا و بحث و تبادل نظر درباره ریاست جدید دانشگاه آزاد راهکارهایی مطرح شد مه مورد تفاهم مشترک طرفین قرار گرفت .در عین حال به گفته میرزاده دبیر هیئت موسس و هضو هیئت امنای دانشگاه مقرر شد جلسه بعدی برای بررسی امضای حکم دانشجو به زودی تشکیل شود .

البته باید در نظر گرفت که جاسبی در مقام ریاست دانشگاه آزاد تا به امروز برنامه های موثر و کارهای قابل توجهی انجام داده است اما دانشجو با اکثریت آرا رای آورده است اما عده ای روش رای گیری را مناسب ندانسته و عده شبهاتی درباره توانایی دانشجو در به دوش کشیدن بار سنگین ریاست این دانشگاه وجود دارد. اما آنچه مهم به نظر می رسد این است که شورای عالی انقلاب ریاست دانشجو را ابلاغ کرده و همه منتظر به انجام رسیدن و شروع فصل جدید مدیریتی این دانشگاه می باشند.

کیانا نیکفام 

بخش اجتماعی  تبیان