تبیان، دستیار زندگی
در مورد کتاب و کتاب خوانی و جایگاه اون در زندگی طلبه مطلبی بس روشن و واضح وجود دارد که ضرورتی برای بحث در مورد آن نمی بینم. اما در مورد وضعیت موجود کتابخانه های ما ان قلت زیاد است !
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طلبه در پی کتاب

کتاب
در مورد کتاب و کتاب خوانی و جایگاه اون در زندگی طلبه مطلبی بس روشن و واضح وجود دارد که ضرورتی برای بحث در مورد آن نمی بینم. اما در مورد وضعیت موجود کتابخانه های ما ان قلت زیاد است !

امام صادق(علیه السلام)فرمود:

بنویس و علم خود را در میان هم مذهبانت پخش کن و اگر مردی کتابهایت را به پسرانت ارث بده، زمان بی نظمی برسد که جز با کتابهای خود آسوده خاطر نشوند.

اصول کافی باب روایت کتب وحدیث 11

در مورد کتاب و کتاب خوانی و جایگاه اون در زندگی طلبه مطلبی بس روشن و واضح وجود دارد که ضرورتی برای بحث در مورد آن نمی بینم.

اما در مورد وضعیت موجود کتابخانه های ما ان قلت زیاد است !

مثلا در مدرسه ی علمیه ای که قریب به هزار طلبه روزانه در آن رفت و آمد می کنند  قطعا با توجه به جایگاه علمی مدرسه باید در آن شاهد کتابخانه مجللی باشیم که طلبه ها برای هر موضوعی که خواستند بتوانند به راحتی کتاب مورد نیاز خود را جستجو و مورد مطالعه قرار دهند اما متاسفانه غیر از اینکه کتابخانه مدرسه ما واقع در یک زیر زمین است تقریبا نود  درصد کتاب های موجود در آن چاپ ده، پانزده سال گذشته است !

آیا نیاز طلبه ی امروز با کتابهای چاپ ده سال پیش مرتفع می شود؟

آیا یک طلبه ی فاضل ومحقق با تتبع در کتابهای ده های گذشته می تواند نیاز امروز جامعه را مرتفع سازد؟

خیلی از اوقات طلاب ما مجبور هستند برای استفاده از یک کتاب، آواره ی کتاب خانه های تاریخی موجود در سطح شهر شوند که متاسفانه آرشیو کتابخانه های ما بخاطر قدمتی که دارند معمولا کتاب های چاپ جدید را نداشته وآنها را تنها در ویترین کتاب فروشی ها می توان یافت که با وضع معیشتی طلاب، اکثرا توان تهیه آن را نداشته و بناچار تحقیق یا مقاله خود را از داشتن مطالب آن محروم میسازند !

 آیا جای خالی یک کتابخانه که بتواند بستر مناسبی را برای محققین ما ایجاد کند احساس نمی شود؟

چند درصد از کتابخانه های ما می توانند نیاز امروز علاقه مندان به علم و دانش را تامین نمایند؟

البته مناسب نبودن فضای کتابخانه ها و نداشتن سالن مطالعه مناسب نیز خود دردی است!

امروزه که ما سعی می کنیم فرهنگ کتاب و کتابخوانی را در بین نوجوانان خود نهادینه کنیم؛ فکر میکنید با این وضع تا چه مقدار می توان یک نوجوان را باکتابخانه ها دوست کرد؟

یکی از مقاطع سنی حساس و قابل بهره برداری مطلوب، دوران نوجوانی است که آموخته های او در این زمان نقش بسیار مهمی در تربیت و تشکیل شخصیت او دارد و اگر بخواهیم این فرهنگ را در بین فرزندان خود رشد دهیم باید فکری اساسی برای مساله کتاب در کشور خود نماییم.

خیلی خوب است که هر خانواده یک کتابخانه کوچک در منزل داشته باشد و کتاب هایی که مورد نیاز فرزندان وخانواده است را در آن تهیه کرده و در زمان های مناسب با هدیه دادن این کتاب ها به فرزندانشان میل به کتاب خوانی را در آنها افزایش داده و در راستای تشکیل ساختار ذهنی و شخصیتی درست آنها گامی بزرگ بردارند.

اما در مورد کتابخانه ها ما می توانیم گاهی وقتها با هدیه دادن کتابهایی که آنها را مطالعه کرده ایم به بهتر شدن وضع موجود کمک زیادی بکنیم، اکثر کتابهای موجود در کتابخانه های شخصی ما پس از یکبار مطالعه بدون استفاده در قفسه ها خاک می خورند در حالی که مشتاقان زیادی برای خواندن این کتابها وجود دارد که بخاطر مشکلاتی از همین دست از مطالعه آنها محروم اند.

خیلی از نذرهایی که ما می کنیم می تواند برای خرید کتاب و هدیه دادن آن به کتابخانه ها باشد اگر واقعا این فرهنگ در بین افراد یک جامعه شکل بگیرد می تواند کمک شایانی به مساله کتاب در کشور نماید .

 چقدر خوب میشد اگر خیرین در راستای تجهیز کتابخانه ها قدمی بر می داشتند البته زحمتهای زیادی این عزیزان در راستای ساخت کتابخانه های متعدد کشیده اند ولی جا داشت هزینه ی ساخت یک کتابخانه جدید را صرف تجهیز کردن سایر کتابخانه های موجود کرد تا دوستداران به علم بیش از پیش بتوانند از آنها بهره برده و در راستای سربلندی و اعتلای علمی کشورقدم هایی را بردارند .

« در همین راستا مقام معظم رهبری در دیداری که با وزیر فرهنگ و آموزش عالی کشور در سال 76داشتند در مورد اهمیت تجهیز کتابخانه ها فرمودند: وجود و ورود کتابهای تازه در کتابخانه ها ، به منزله ی آبی گوارا و دلنشین است که حیات و پویایی آنها را تامین و تضمین می کند و عطش تشنگان دانش و بینش را نیز فرو می نشاند.

هرگاه به کتابخانه ای امکانات لازم و ضروری همچون بودجه، نیرو، کتابهای تازه، اسناد، وسایل سمعی و بصری، رایانه و ... نرسد، آن کتابخانه کارایی خود را از دست می دهد؛ قدرت جذب اعضای تازه را نمی یابد و توان نگاهداری اعضا و مراجعان قبلیش نیز کاهش می یابد.

بنابراین، همواره باید کتاب خوانها را به ویژه از لحاظ کتاب تقویت و تجهیز کرد؛ به من گزارش دادند که بعضی از دانشگاهها ، از بعد از انقلاب تا حالا ، تقریبا هیچ کتابی برای آن تهیه نشده است! این واقعا غصه ی خیلی بزرگی است که دانشجو و استاد می خواهند مطالعه و استفاده بکنند ، ولی کتاب نیست .»

امروزه نویسندگان ما برای اینکه بتوانند در کار خود موفق باشند بناچار باید کتابخانه های شخصی غنی داشته باشند، یکی از عزیزان زحمتکش در این راه توصیه ای که به ما داشت این بود که من یک سوم درآمد نویسندگی خود را صرف خرید کتاب می کنم شما هم اگر بخواهید در این راه موفق باشید چاره ای جز این ندارید؛ متاسفانه در کتابخانه های شخصی این عزیزان کتاب های مفید زیادی هست که می تواند حلال بسیاری از دردهای محققین ما باشد ولی افسوس که این کتابها در کتابخانه های سطح شهر موجود نیست.

 ناگفته نماند که بسیاری از آنها به علت مشقت هایی که در حمل و جابجایی کتابها دارند،به گمان خود زیاد به خرید کتاب مبادرت نمی کنند!

و چه عالی میشد اگر هر کس در خانه ی خود کتابخانه ی مجهزی داشت که نیازهای او را برآورده می ساخت ! ولی این آرزو به ظاهر دور از عقل به نظر می رسد! چرا که مقدار زیادی از این مشکلات را می توان با وجود کتابخانه های مناسب حل نمود! پس چه بهتر است که بابکارگیری همین راه های ساده هر یک به سهم خود در این مسیر قدمی برداریم .


منابع:

1.اصول کافی جلد اول

2.کتاب و کتابخوانی در آینه رهنمودهای مقام معظم رهبری

تهیه و تولید : مجید ملکی -  سید مهدی موسوی ، گروه حوزه علمیه تبیان