تبیان، دستیار زندگی
سه شنبه پیش، گوگل در وبلاگ رسمی کروم خبر از عرضه نسخه آزمایشی این مرورگر برای سیستم‌عامل اندروید را داد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هر آنچه که باید درباره مرورگر کروم اندروید بدانید


سه شنبه پیش، گوگل در وبلاگ رسمی کروم خبر از عرضه نسخه آزمایشی این مرورگر برای سیستم‌عامل اندروید را داد. این مرورگر که در حال حاضر تنها برای برخی از کاربران نسخه 4 اندروید در دسترس است، مانند نسخه دسکتاپ کروم، سرعت و سادگی مناسبی را به همراه دارد.

سال 2008 بود که مرورگر جدیدی به نام کروم خود را به کاربران دنیای کامپیوتر و اینترنت معرفی کرد . مرورگری که در ابتدا فقط و فقط آن را در حد یک تبلیغ برای گوگل میدانستند و زیاد جدی گرفته نمیشد . اما اکنون پس از گذشت دو الی سه سال از فعالیت خود ، با قدرت و سرعت هرچه تمام تر رقبای خود را یکی پس از دیگری پشت سر میگذارد تا جایی که اکنون فقط اینترنت اکسپلورر را بالاتر از خود میبیند که البته همه ی کاربران دلیل صدر جدول بودن اینترنت اکسپلورر را میدانند و آن هم چیزی نیست جز پیشفرض بودن این مرورگر در سیستم عامل های ویندوز شرکت مایکروسافت . از دلایل محبوبیت کروم میتوان به سرعت بسیار بالا در بارگذاری صفحات وب ، امنیت بالا ، رابط کاربری بسیار ساده و در عین حال زیبا ، رفع نقایص و اشکالات نرم افزاری در بازه های زمانی بسیار کوتاه و موارد دیگر اشاره کرد .

هر آنچه که باید درباره مرورگر کروم اندروید بدانید

اما از این بحث ها که بگذریم ، شاید خیلی از کاربران مرورگر کروم علاقه داشتند تا این مرورگر را در دنیای موبایل نیز تجربه کنند . پس از گذشت سه سال از انتشار کروم برای سیستم عامل های کامپیوتر ، اکنون گوگل از مرورگر خود برای سیستم عامل آندروید نیز رونمایی کرد . مرورگری که احتمال میرود بتواند در دنیای موبایل نیز موفقیت های بزرگی کسب کند . آقای “ساندرا پیچای”‌ یکی از مدیران گوگل در تاریخ 7 فوریه سال 2012 این خبر را به صورت رسمی در بلاگ گوگل موبایل منتشر کرد که در ادامه به موارد اشاره شده در این بلاگ مروری خواهیم داشت .

مرورگر کروم آندرویدی شامل برخی از ویژگی های نسخه رومیزی است که عبارتند از:

** مرور همزمان چندین صفحه

** وب گردی به صورت ناشناس

** همگام سازی سایت های علامتگذاری شده

این نسخه قادر است کلیه صفحه های باز در مرورگر رومیزی کاربر را شناخته و در نسخه موبایل آنها را بگشاید

آندروید نسخه 4.0 پیش نیاز این نسخه از مرورگر کروم است. یعنی فعلا تنها می توان آن را بر روی گوشی های سامسونگ گالاکسی نکسوس و نکسوس اس، موتورولا زووم و اسوس ترانسفورمر پرایم نصب نمود. برای دریافت این مرورگر کافی است به آندروید مارکت گوگل مراجعه نمایید.

کروم آندرویدی قادر است تا صفحات علامتگذاری شده در مرورگر رومیزی را در پوشه مخصوصی قرار دهد تا بتوان به راحتی به آنها دسترسی داشت.

یکی دیگر از ویژگی های کروم اندرویدی مربوط به صفحات مرور شده کاربر در رایانه رومیزی است.  مرورگر گوگلی موبایل همچنین قادر است با استفاده از قابلیت  سینک کردن (همگامسازی)،صفحات بازدید شده را با توجه به اطلاعات حاصل از تاریخچه جستجو و مرور صفحات، پیش بینی و پیشنهاد مناسب را برای راحتی کاربر ارائه کند. مثلا در گوشی خود وبسایتی را بوکمارک میکنید . همان لحظه این بوکمارک در فضای ابری گوگل که به شما اختصاص یافته است قرار میگیرد . اگر لپ تاپ شما روشن بوده و به اینترنت متصل باشد این بوکمارک بلافاصله در مرورگر کروم که روی لپ تاپ شما نصب است نیز ایجاد خواهد شد . البته قابلیت همگام سازی اطلاعات تنها به بوکمارک ها محدود نمیشود و موارد دیگری مثل پیشنهاد آدرس ها ، مشاهده تب های باز در سایر دستگاهای متصل به حساب شما نیز وجود دارد .

برای اینکه سرعت بارگذاری صفحات بیشتر باشد گوگل روش هایی را در مرورگر خود پیاده سازی کرده است . هنگامی که شما یک آدرس را در آدرس بار یا همان Omnibox وارد کرده و یا کلمه ای را جستجو میکنید ، نتایجی به شما نشان داده خواهند شد . این نتایج به صورت پس زمینه بارگذاری میشوند تا اگر شما یکی از آنها را انتخاب کردید ، مقداری از عملیات بارگذاری قبلا انجام شده باشد . پس هنگامی که آیتم مورد نظر را خود را انتخاب کردید ، وبسایت مورد نظر با سرعت بیشتر و ملموس تری بارگذاری خواهد شد .

هر آنچه که باید درباره مرورگر کروم اندروید بدانید

از نظر طراحی نیز کروم به خوبی میتواند خود را با صفحات نسبتا کوچک موبایل و صفحات بزرگ تبلت ها وفق دهد . در واقع اندازه تب ها نیز بر اساس صفحه نمایش تعیین میشود . تصویر زیر نمایی از مرورگر کروم روی یک تبلت آندرویدی است .

از دیگر توانایی های مرورگر کروم مخصوص سیستم عامل آندروید می توان به بهره هرچه بهتر از سخت افزار و مرور روان تر صفحات وب اشاره کرد. همچنین این مرورگر دارای برخی خصوصیات پیشرفته HTML5 همچون Web Workers است که به برنامه های تحت وب اجازه می دهد به صورت آنی خود را بروزرسانی نمایند.

ضمنا این مرورگر مخصوص اندروید، قادر است با استفاده از هوش مصنوعی و حدس اینکه چه لینک هایی مد نظر شماست، برخی صفحات را قبل از وارد نمودن آدرس کامل آنها، بارگذاری کند، درست همانند کاری که کروم رومیزی انجام می دهد. البته نباید از یاد برد برای صرفه جویی در هزینه های تبادل اطلاعات در اینترنت همراه، این خصوصیت تنها زمان استفاده از اینترنت بی سیم Wi-Fi فعال خواهد بود.

برگ برنده مرورگر کروم نسخه اندروید

جالب اینجاست که مرورگر آندرویدی برگ برنده ای دارد که نه تنها در نمونه رومیزی ندیده ایم بلکه سایر رقبا فاقد آن هستند. کروم قادر است زمانی که کاربر در فضایی آکنده از لینک ها سیر می نماید، چند تصویر از لینک ها را بزرگنمایی کرده و انتخاب لینک صحیح را برای کاربر ساده کند.

البته نسخه فعلی مرورگر مخصوص آندروید نه تنها از فلش پشتیبانی نکرده، که فاقد قابلیت کلیدی استفاده از افزونه ها نیز می باشد. اما خوشبختانه زیر ساخت آن به گونه ای طراحی شده که بتواند در آینده این مهم را نیز برآورده نماید.

چرا این برنامه را تنها می توان بر روی نسخه 4.0 آندروید نصب نمود؟

پاسخ ساده و قانع کننده است؛ با توجه به اینکه کروم آندرویدی از API هایی بهره می برد که در نسخه های قبلی آندروید نمی توان آنها را یافت مسلماً نمی توانیم آن را در نسخه های قبلی نصب کنیم.

ویژگی دیگر مرورگر آندرویدی مرور زبانه ای (باز کردن صفحات در Tab های مختلف) است. بدین ترتیب که کروم زبانه های مجزایی را برای هر صفحه در نظر گرفته و آن را به صورت کلی نمایش نمی دهد. یعنی رویکردی را در پیش گرفته که سایر رقبا هنوز نتوانسته اند به آن برسند. بدین ترتیب کاربر قادر خواهد بود تا سریعاً بین زبانه ها حرکت نموده و به صفحه دلخواه برود.

هر آنچه که باید درباره مرورگر کروم اندروید بدانید

یکی از مواردی که این روزها بسیار حیاتی و مهم است و عدم وجودش در هر مرورگری میتواند یک نقطه ضعف به حساب بیاید ، مسائل و قابلیت های مربوط به حریم خصوصی میباشد . به عنوان مثال اگر نتوانید به صورت خصوصی به وبگردی بپردازید ، ممکن است حریم خصوصی شما توسط دیگر افرادی که به گوشی و یا تبلت شما دسترسی دارند نقض شود . گوگل در نسخه موبایلی کروم نیز قابلیت مرور وب به صورت ناشناس یا همان Incognito mode را قرار داده است . در صورتی که با استفاده از این قابلیت به مرور وب بپردازید ، هیچ ردپایی از شما به جا نخواهد ماند . برای فعال کردن قابلیت مرور وب به صورت ناشناس نیز تنها کافیست روی آیکون Menu ضربه زده و از گزینه Settings ، گزینه Privacy را انتخاب کنید.

فرآوری: فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از

Zoomit, gooyait, weblogina