تبیان، دستیار زندگی
تهران 1500 نخستین انیمیشن سینمایی ایران را به رقم ضعف های موجود در آن، می توان اثری در خور توجه و گامی بلند در این گونه سینمایی قلمداد كرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

الگو ی سینمای انمیشن ایرانی


'تهران 1500' نخستین انیمیشن سینمایی ایران را به رقم ضعف های موجود در آن، می توان اثری در خور توجه و گامی بلند در این گونه سینمایی قلمداد كرد.


تهران 1500

هر چند انیمیشن سینمایی 'تهران 1500' را می توان گامی رو به جلو برای سینمای ایران دانست، اما تلاش های كارگردان و دست اندركاران این اثر در نهایت پس از چهار سال به بار ننشسته است.

بهرام عظیمی كه مخاطبان، او را با شخصیت های محبوب 'سیا ساكتی' می شناسد، این بار دست به كار بزرگی زده و به معنای حقیقی كلمه اثری سینمایی در قالب انیمیشن تولید كرده است.

استفاده از چهره بازیگران مطرح سینما از جمله مهران مدیری، بهرام رادان، هدیه تهرانی، محمدرضا شریفی نیا، حسام نواب صفوی و حبیب رضایی در نهایت موجب شده این اثر برای مخاطبان از جذابیت های ویژه ای برخوردار باشد.

فیلمساز تلاش كرده در عین خلق فضاهای فانتزی، برخی سنت ها و برخی عادات رفتاری را از یاد نبرده و از این شرایط، فضایی كمیك خلق كند.

فضای جدید خلق شده برای تهران در آستانه سال 1500، با توجه به بضاعت سینمای ایران قابل تامل است؛ هرچند كه برخی از این بخش ها ناخودآگاه بیننده را به یاد آثار سینمایی و انیمیشن های غیر وطنی با موضوع سفر به آینده می اندازد.

خلق شخصیت ها در این انیمیشن اتفاقی نو در عرصه سینمای ایران است و عینیت چهره انیمیشنی بازیگران مطرح با شخصیت ها را باید از نقاط قوت این اثر دانست.

فضای جدید خلق شده برای تهران در آستانه سال 1500، با توجه به بضاعت سینمای ایران قابل تامل است؛ هرچند كه برخی از این بخش ها ناخودآگاه بیننده را به یاد آثار سینمایی و انیمیشن های غیر وطنی با موضوع سفر به آینده می اندازد.

عظیمی تلاش كرده در این اثر روایتی طنز از عشق یك راننده تاكسی به یك دختر پولدار را به تصویر بكشد و در این راه با استفاده از كلیشه های رایج، روایتی نه چندان نو را برای مخاطب بیان می كند.

همچنین داستان این اثر كمی دیر آغاز شده و فیلمساز تا دقیقه 30 به درستی در مسیر داستان اصلی قرار نمی گیرد.

تهران 1500

در عین حال برخی گفت وگوها بر روی برخی شخصیت ها به درستی نمی نشیند به عنوان نمونه صحبت های شخصیت حبیب رضایی است، اما در دیگر شخصیت ها اینگونه نیست.

همچنین استفاده از ظاهر یك نواخت برای ربات ها در این اثر نیز كمی به عنصر جذابیت در آن آسیب رسانده و در مقابل شخصیت 'رباته' به عنوان رباتی خدمتگزار برای مخاطب قابل توجه است.

به هر حال انیمیشن 'تهران 1500' اثری قابل توجه در سینمای ایران محسوب می شود اما به نظر می رسد پیش از تولید چنین آثاری، با دقت بیشتر روی فیلمنامه می توان علاوه بر جذابیت های بصری، در نهایت به اثری با بنیان های محكم روایی و جذابیت های بصری رسید.

فیلم انیمیشن 'تهران 1500' به كارگردانی بهرام عظیمی شنبه در سالن همایش های برج میلاد به نمایش در آمد.

در این اثر هدیه تهرانی، بهرام رادان، محمدرضا شریفی نیا، حبیب رضایی، مهران مدیری و گوهر خیر اندیش در قالب شخصیت های انیمیشن ایفای نقش می كنند.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:ایرنا