تبیان، دستیار زندگی
«مثنوی معنوی، کمدی الهی، منِ او، تالار پذیرایی پایتخت، خاطرات شازده حمام، نام من سرخ، بیلی باتگیت و ...» بخشی از پیشنهادهای نوروزی نویسندگان و منتقدان مطرح کشور بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیشنهاد ویژه چهره‌های ادبی برای مطالعه کتاب + جدول


«مثنوی معنوی، کمدی الهی، منِ او، تالار پذیرایی پایتخت، خاطرات شازده حمام، نام من سرخ، بیلی باتگیت و ...» بخشی از پیشنهادهای نوروزی نویسندگان و منتقدان مطرح کشور بود.


مطالعه در عید

در کشور ما علاقمندی به مطالعه کتاب در وضعیت مناسبی قرار ندارد و سرانه مطالعه بیشتر به کتاب‌های درسی اختصاص می‌یابد و به همین علت تیراژ کتاب‌ها در سطح بسیار پایین و حتی در حد هزار نسخه برای هر عنوان است که همین تعداد هم پس از مدت زمان طولانی به فروش می رسد از این رو ضرورت توجه به ارتقای وضعیت کتابخوانی در بین مردم روز به روز بیشتر احساس می شود.

مطالعه در نوروز یکی از بهترین، کم‌هزینه‌ترین و پرثمرترین تفریحاتی است که می‌تواند لذت کسب آگاهی‌های متنوع تاریخی، ادبی، پزشکی و...در روزهایی که با رستاخیز طبیعت همراه شده، میهمان دل های بهاری شما کند. خبرآنلاین در همین زمینه و برای انس بیشتر مردم با کتاب، پیشنهاد نویسندگان، پژوهشگران، منتقدان ادبی و شاعران مطرح کشور برای مطالعه در نوروز را در قالب گفت‌وگوهایی متنوع هر روز منتشر کرد که جدول زیر جمع بندی این گفت‌وگوهاست.

ردیف

پیشنهاد دهنده

پیشنهاد مطالعه

دلایل پیشنهاد

1

اسماعیل آذر

کتب تاریخی

هم سطح اطلاعات خوانندگان را بالا می‌برند و هم با مطالعه این آثار با عبرت‌های تاریخی، جنایات پادشاهان خودسر و خیره رای آشنا می‌شویم.

2

بلقیس سلیمانی

رمان «بیلی باتگیت»

این رمان تنها مجموعه‌ای از رویدادهای گانگستری هیجان‌انگیز سرهم بندی نشده نیست و تصورات ذهنی راوی با بهره‌گیری از پرداخت به جزییاتی که بیانشان در بسیاری از رمان‌های مشابه غیر ممکن می‌نماید، دنیای تردیدهای نوجوانی باهوش را به تصویر می‌کشد. تمام ظرفیت‌های یک رمان سرگرم کننده را داراست.

3

فاطمه راکعی

شعر و رمان‌های زنان نویسنده

معتقدم در زمینه رمان‌ها و شعرهای تازه منتشرشده، تحول بزرگی را شاهد هستیم مخصوصا از خانم های نویسنده و شاعر، رمان ها و شعرهای خوبی در چند سال اخیر منتشر شده است.

4

فیروز زنوزی جلالی

کمدی الهی دانته، جنگ و صلح و جنگ آخرالزمان

در کمدی الهی شاعر توانسته محصول اندیشه‌ها و تفکرات و جهان بینی خود را که به پختگی تمام رسیده بود، نظم داده و همه آنها را در ظرف بزرگی بگنجاند.

5

داود غفارزادگان

رمان «نام من سرخ»

این اثر یک رمان جالب برای جوانان ایرانی است. داستان یک نویسنده ای در کشور همسایه، آذربایجان است که با کشور ما مشترکات فرهنگی زیادی دارند. نویسنده از شیوه های روایت شرقی به ویژه ایرانی و آموزه ای از شیوه های غرب استفاده کرده که بسیار جذاب است و موضوعاتی که مطرح می کند نیز موضوعات عام انسانی است.

6

احد ده بزرگی

کتاب شاعرانی چون نظامی، سعدی، حافظ و مولانا

همه آثار نظامی و البته «لیلی و مجنون» پر است از داستان‌های شیوا و شیرین و مسائل اخلاقی. البته برای آنها که اهل فلسفه و عرفان هستند مثنوی معنوی مولانا بسیار خوب است.

7

احمد شاکری

رمان «تالار پذیرایی پایتخت»

نویسنده کتاب از قشر کارگر بوده و این رمان از آن جهت حائز اهمیت است که قهرمان داستان، یک روستایی و کارگر است.

8

رضا امیرخانی

«خاطرات شازده حمام»

این کتاب به دلیل روایت صادقانه و صحیح از دوره کودکی و نوجوانی یک شهروند یزدی بسیار قابل استفاده است. ضمن اینکه «خاطرات شازده حمام» مخاطب خاصی ندارد یعنی از نوجوان تا بزرگسال به راحتی می‌توانند از این اثر ارزشمند استفاده کنند چرا که کتاب سرشار از تجربه های ناب و عبرت‌آموز برای زندگی است.

9

سعید بیابانکی

رمان «من او»

داستان زندگی فردی به نام علی فتاح است و شروع آن به نوجوانی وی باز می‌گردد که با روایتی جذاب همزمان با حکومت دوره پهلوی اول و کشف حجاب است.

10

جعفر ابراهیمی

کتاب «فسوس الحکم ابن عربی»

کتاب در مورد عرفان و آفرینش انسان و کرامات انسانی است که در صورت مطالعه می تواند تاثیر زیادی بر جوانان بگذارد.

11

حسین اسرافیلی

اشعار فاخر چون نظامی و شاعران معاصر

در حوزه شعر آثار گذشتگانی چون نظامی را باید در ایام فراغت مرور کرد و در کنار آثار  فاخر قدیمی می توان در ایام نوروز به مطالعه آثاری از شاعران مطرح معاصر نیز پرداخت.

12

محمود حکیمی

کتب تاریخی

مطالعه تاریخ موجب شناخت بهتر زندگی می شود. تاریخ دربرداننده تجربه های تاریخی انسان های بسیاری است که ما باید از آن تجربه ها آگاه شویم. مطالعه تاریخ موجب آشنایی با زندگی انسان های نیک و بد می شود.

13

علی موذنی

کتاب «معراج پدیده ای شگفت انگیز»

این گونه مطالب پیرامون فرهنگ دینی می توانند خوانندگان را برای مطالعه بیشتر پیرامون فرهنگ غنی اسلامی مجاب کنند.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: خبرآنلاین