تبیان، دستیار زندگی
برخی نمایندگان، تشکیل کمیسیون زن و خانواده را در مجلس برای تدوین قوانینی جهت حل مشکلات زنان ضروری می دانند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جای خالی فوانینی برای حل مشکلات زنان و خانواده


برخی نمایندگان، تشکیل کمیسیون زن و خانواده را در مجلس برای تدوین قوانینی جهت حل مشکلات زنان ضروری می دانند

زن بودن هنوز هم نیازهای خاص خودش را دارد، چه وقتی زن در قالب خانواده دیده می‌شود و چه وقتی اسمش در لوایح و طرح‌ها و قوانین می‌آید. وقتی رایزنی‌ها برای تشكیل كمیسیون زن و خانواده در مجلس آغاز شد نیز همین نیازهای خاص بود كه موافقان را پای كار نگه داشت و نیاز زنان برای قانونگذاری تخصصی را بهترین توجیه برای پای كار ایستادن قلمداد كرد.

زنان

كمیسیون زن و خانواده البته هنوز به ثمر ننشسته تا عواید آن شامل حال زنان شود، چرا كه اكثر قریب به اتفاق زنان مجلس آن را تشكیلاتی غیرضروری می‌دانند، ولی اگر این كمیسیون تشكیل می‌شد و در مقابلش موضعگیری نمی‌شد حتما می‌توانست با قدرتی مشابه كمیسیون‌های مردانه مجلس كه اغلب حرفشان را به كرسی می‌نشانند دستاوردهای قانونی قابل توجهی برای زنان داشته باشد.

بیشتر مخالفان تشكیل این كمیسیون از این بابت در صف مخالفان ایستاده‌اند كه معتقدند حالا كه فراكسیونی تخصصی برای زنان (فراكسیون زنان) در مجلس وجود دارد چرا باید تشكیلاتی موازی ایجاد كرد و زنان مجلس را محدود و مقید به حضور آن كرد. البته این زنان مخالف در حالی این‌گونه استدلال می‌كنند كه خروجی عملكرد فراكسیون زنان مجلس تا به حال آن‌گونه كه مورد نیاز زنان كشور است نبوده تا آنجا كه در طول سال 90 آنچه از این فراكسیون دیده شده بررسی راهكارهای مشاركت زنان در جهاد اقتصادی (به مناسبت نامگذاری امسال به نام سال جهاد اقتصادی)، بررسی بسته اجرایی برنامه جامع تعالی امور زنان و خانواده (با محوریت عفاف و حجاب، تحكیم بنیان خانواده، ارتقای سلامت زنان و تعمیق باورهای دینی)، بحث روی قانون گسترش فرهنگ عفاف و ساماندهی مد و لباس بوده است كه البته چند موضعگیری نسبت به تجاوز به حقوق زنان در كشورهای همسایه را فهرست باید به این فهرست اضافه كرد.

بیشتر مخالفان تشكیل این كمیسیون از این بابت در صف مخالفان ایستاده‌اند كه معتقدند حالا كه فراكسیونی تخصصی برای زنان (فراكسیون زنان) در مجلس وجود دارد چرا باید تشكیلاتی موازی ایجاد كرد و زنان مجلس را محدود و مقید به حضور آن كرد

این در حالی است كه زنان جامعه علاوه بر چنین نیازهایی چشم‌انتظار مساعدت‌های قانونی و تصویب قوانینی برای تسهیل امور اجتماعی و خانوادگی‌شان هستند، یعنی همان توقعاتی كه به گفته موافقان، رسیدن به آنها با تشكیل كمیسیون زن و خانواده در مجلس بهتر محقق می‌شود.

نگاه تخصصی به مشكلات

كمیسیون زن و خانواده هنوز متولد نشده، مشكلات زیادی دارد به طوری كه زهره الهیان تنها نماینده زن در مجلس است كه هم از تشكیل آن با خبر است و هم به پیامدهای مثبتش امیدوار. این عضو فراكسیون زنان مجلس كه از ارائه قریب‌الوقوع طرح تشكیل این كمیسیون به هیات رئیسه مجلس خبر می‌دهد در گفت و گویش با فارس، روی این مساله دست می‌گذارد كه چون حوزه زنان و خانواده نیازمند قانونگذاری تخصصی است، پس باید كمیسیونی ویژه برای آن وجود داشته باشد تا لوایحی حیاتی چون لایحه بحث‌برانگیز حمایت از خانواده به جای بررسی در كمیسیون قضایی در كمیسیون ویژه زنان بررسی شود.

مجلس

منطقی نیست، شدنی نیست

زهره الهیان البته در این اظهارنظر تنهاست چون حتی رئیس فراكسیون زنان مجلس نیز با او هم عقیده نیست. طیبه صفایی هم این‌گونه می‌گوید كه چون زنان دارای مشكلات متعددی همچون مسائل اقتصادی، بیمه‌ای و فرهنگی هستند، باید هر كدام از مشكلاتشان در كمیسیون‌های مربوط كه در مجلس نیز وجود دارد، بررسی شود.

وی بر این باور است كه اگر تنها یك كمیسیون به حوزه زنان اختصاص داده شود، تمام نمایندگان زن مجلس مجبورند فقط در آن كمیسیون شركت كنند كه این مساله هم سبب محدود شدن زنان مجلس می‌شود و هم عاملی برای شانه خالی كردن سایر كمیسیون‌ها از توجه به امور زنان و خانواده.

اما در شرایطی كه لاله افتخاری، عضو دیگر فراكسیون زنان مجلس تشكیل این كمیسیون را نشدنی و حتی محال می‌داند، فاطمه آلیا نیز این كار را اقدامی اشتباه تلقی می‌كند. آن‌طور كه این نماینده زن مجلس می‌گوید این طرح در مجلس هشتم هم مطرح بوده، اما به باور او زنان مجلس باید بتوانند در تمام كمیسیون‌های تخصصی حاضر شوند، چرا كه بخش مهمی از مسائل زنان و خانواده به كمیسیون‌هایی چون فرهنگی و اجتماعی برمی‌گردد و محدود كردن آنها در یك كمیسیون، پیشرفت كارها به نفع زنان را كند می‌كند.

زهره الهیان البته در این اظهارنظر تنهاست چون حتی رئیس فراكسیون زنان مجلس نیز با او هم عقیده نیست. طیبه صفایی هم این‌گونه می‌گوید كه چون زنان دارای مشكلات متعددی همچون مسائل اقتصادی، بیمه‌ای و فرهنگی هستند، باید هر كدام از مشكلاتشان در كمیسیون‌های مربوط كه در مجلس نیز وجود دارد، بررسی شود

بی‌شك تشكیل یك كمیسیون جدید در مجلس نیازمند طی مراحل قانونی است و وقتی مخالفان آن پرتعدادتر از مخالفانش هستند، مراحل قانونی تشكیل آن نیز یا بسیار آهسته پیش می‌رود یا به طور كلی منتفی می‌شود، اما به هر حال چه كمیسیونی به نام زنان تشكیل شود و چه این كار به تعویق بیفتد، نیاز زنان به قوانین درست، بجا و حمایتگر هیچ‌گاه منتفی نخواهد شد، چرا كه تا كنون هر مشكلی برای زنان پیش آمده از ناحیه قوانینی بوده كه كمترین حمایت را از آنها داشته است.

این در حالی است كه زنان نماینده مجلس نیز خودشان نیازمند تشكیلاتی قوی‌تر و كارآمدتر از فراكسیون فعلی هستند، زیرا فقط در این صورت است كه زنان نماینده در هر كمیسیونی كه عضو باشند، می‌توانند خواسته‌هایشان به نفع زنان را پیش ببرند و همپای مردان مجلس در قانونگذاری نقش داشته باشند.

بخش حقوق تبیان


منبع : جام جم