تبیان، دستیار زندگی
شاید الان که داری این مطلب را می‌خوانی، نمایش دلخواهت را انتخاب کرده وحتی بلیتش را خریده باشی؛ این یعنی برداشتن اولین قدم‌ برای دیدن تئاتر. اما یک‌لحظه صبر کن! به‌نظرت هیچ نکته‌ای از قلم نیفتاده؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آداب تئاتر دیدن
آداب تئاتر دیدن

شاید الان که داری این مطلب را می‌خوانی، نمایش دلخواهت را انتخاب کرده وحتی بلیتش را خریده باشی؛ این یعنی برداشتن اولین قدم‌ برای دیدن تئاتر. اما یک‌لحظه صبر کن! به‌نظرت هیچ نکته‌ای از قلم نیفتاده؟

تئاتر دیدن هم مثل خیلی از کارها آداب خاص خودش را دارد. اجرای تئاتر (به‌جز موارد استثنایی) تأخیر ندارد و سر وقت شروع می شود؛ پس حتماً باید وقتت را طوری تنظیم کنی که دیر نرسی و حداقل نیم ساعت قبل از شروع نمایش در سالن باشی. از آن‌جا که تئاتر یک هنر زنده است و ورود با تأخیر، تمرکز بازیگران و تماشاگران دیگر را به‌هم می‌زند، از ورود کسانی که دیر رسیده باشند جلوگیری می‌کنند و هیچ عذر و بهانه‌ای هم پذیرفتنی نیست!

خیلی از نمایش‌ها بعد از غروب شروع می‌شوند و وقتی تمام می‌شوند، دیگر شب شده. سعی کن بپرسی نمایشی که برای دیدن انتخاب کرده‌ای، چند دقیقه است و مواظب باش که دیرت نشود تا موجب نگرانی خانواده نشوی و اگر وسط هفته است، صبح روز بعد، خواب نمانی و دیر به مدرسه نرسی!

تماشای تئاتر به‌همراه دوستان یا افراد خانواده لذت بیش‌تری دارد؛ اما در طول اجرای نمایش،‌ باید کاملاً ساکت باشی و هیجانت را با بغل‌دستی‌ها، تقسیم نکنی! این‌طوری به همه‌ی تماشاگران بیش‌تر خوش می‌گذرد و حواس بازیگران هم پرت نمی‌شود.

اگر تلفن همراه دارید، حتماً موقع اجرای نمایش خاموشش کنید. امواج تلفن روی تجهیزات و دستگاه‌های صوتی نمایش تأثیر می‌گذارد و ممکن است در روند اجرای نمایش اختلال ایجاد کند. می‌توانید قبل از آغاز نمایش با خانواده هماهنگ کنید. بعد با خیال راحت، تلفن‌هایتان را خاموش کنید و به پشتی صندلی‌ها، تکیه بدهید تا نمایش شروع شود.

در تمام سالن های تئاتر، همراه‌بردن خوردنی و آشامیدنی ممنوع است؛ پس یا قبل از واردشدن به سالن ته‌بندی کن و یا برنامه‌ریزی کن که بعد از تمام‌شدن نمایش، دلی از عزا درآوری!

ورود کودکان زیر هفت سال -به‌جز برای دیدن نمایش‌های مخصوص کودکان- ممنوع است. پس اگر می‌خواهی خواهر یا برادر کوچک‌ترت را هم با خودت ببری، از قبل تحقیق کن که نمایش مناسب او هم باشد و یک‌وقت دماغ‌سوخته نشوی!

در فصل زمستان خیلی از سالن‌های تئاتر گرم هستند. سعی کن جوری لباس بپوشی که بتوانی قبل از شروع نمایش، متناسب با هوا و دمای سالن، لباست را سبک کنی تا هم در طول نمایش کلافه نشوی و هم یک‌وقت بعدش سرما نخوری که لذت دیدن تئاتر از دماغت دربیاید

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع:همشهری آنلاین

مطالب مرتبط:

یک حس مزاحم

رایانه یا موریانه؟

برای از یاد نبردن

اضطراب را قورت بدهید!

تفریحی برای زندگی ماشینی

راه هایی برای اعتماد به نفس

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.