تبیان، دستیار زندگی
مجید مجیدی كارگردان مطرح سینمای ایران در آستانه‌ی 49 سالگی در تدارك ساخت فیلم جددیش با نام «كشمیر» شد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مجیدی با فرهادی فیلمنامه‌ی «كشمیر» را می‌نویسد

مجید مجیدی

مجید مجیدی كارگردان مطرح سینمای ایران در آستانه‌ی  49 سالگی در تدارك ساخت فیلم جددیش با نام «كشمیر» شد.

این كارگردان كه «آواز گنجشك» را آماده‌ی اكران دارد، این روزها در تدارك ساخت هشتمین ساخته سینمایی براساس طرحی بنام «كشمیر» است كه گفته می‌شود،مجیدی با اصغر فرهادی در حال كاركردن روی طرح این فیلم هستند و بعد از ساخت فیلم فرهادی، سفری را به كشمیر خواهند داشت و سپس با كامل شدن تحقیقات، فیلمنامه آن را خواهند نوشت.

فیلمبرداری این فیلم كه توسط كمپانی در هندوستان تهیه می‌شود، سال آینده در كشمیر انجام خواهد شد.

مجید مجیدی كه متولد 28 فروردین ماه 1338 است، با بازی در فیلم‌های «مرگ دیگری»، «بایكوت»، «تیرباران»، «تا مرز دیدار» وارد عرصه‌ی حرفه‌ی سینما شد. البته پیش از آن بازی و حضور در سینما، سال 57 بود كه وارد دانشكده هنرهای دراماتیك شد و اولین تئاتر پس از انقلاب را در «نهضت حروفیه» در تجلیل از شهید حسین قشقایی به صحنه برد.

در آن مدت مجیدی در تئاتر شهر و چند نمایش دیگر بازی كرد و چند نمایش برای كودكان به صحنه برد.

سرانجام در روزی كه به دلایل مشكلاتی كه برای گروه تئاتری‌شان پیش آمده بود، مقابل مجلس شورای ملی بست نشسته بودند با محسن مخملباف آشنا شد. محسن مخملباف آمده بود گزارشی از تجمع اعتراض‌آمیز آنها بگیرد و آن روز باعث آغاز همكاری مجید مجیدی با مخملباف و ساخت فیلمهای كوتاه در حوزه هنری شد.

این كارگردان فیلم كوتاه 16 میلیمتری «انفجار» را با عنوان اولین محصول تصویری حوزه هنری ساخت و سالها در حوزه بود و در آن سالها در آثار مختلفی همچون

«بایكوت» مخملباف بازی كرد. اما در پایان دهه 1360 بازی را كنار گذاشت و اولین فیلم سینمایی «بدوك» را در سال 70 كارگردانی كرد كه همان سال در بخش مسابقه جشنواره كن پذیرفته شد.

مجید مجیدی

مجیدی جزو بیست و پنج كارگردانی است كه بیشترین تعداد جوایز بین‌المللی را كسب كرده است و در یك آماری كه چند سال گذشته منتشر شد، رتبه دوم را بعد از عباس كیارستمی داشت. همچنین فیلمهای «رنگ‌خدا» و «پدر» او در رتبه‌های اول و دوم در كسب بیشترین جوایز بین‌المللی قرار دارند و همچنین او، به عنوان تنها كارگردان ایرانی است كه توانست با فیلم «بچه‌های آسمان» در سال 1377 برای اولین‌بار به عنوان نماینده‌ی ایران به اسكار، در جمع نامزدهای بهترین اسكار غیر انگلیسی زبان قرار بگیرد.

مجید مجیدی در سال 85 به چین سفر كرد و ساخت فیلم مستندش را با موضوع «شهر پكن میزبان المپیك 2008 » را انجام داد. او محور اصلی فیلم شهر پكن میزبان المپیك را «كودكان چینی» دانست و گفته است:« كودكان مظهر پاكی و صداقت هستند و امیدواریم ساخت این فیلم بتواند به استحكام هرچه بیشتر پیوندهای دوستی و عاطفی میان دو ملت ایران و چین كمك كند.»

به گزارش ایسنا، مجید مجیدی اواخر پاییز 85 در گفت‌و گویی با مخاطبانش در موزه‌هنرهای معاصر تهران گفت: در تلاش هستم، نگاهم به مسائل اجتماعی، نگاه ژورنالیسم و تاریخ مصرف‌دار نباشد. بنابراین در تلاش هستم، وقتی بعد از چند سال به فیلمهای‌ام رجوع می‌شود، موضوع‌اش همچنان قابل طرح باشد.

او در این جلسه در پاسخ به سوالی درباره‌ی عنوان فیلم‌سازان دولتی گفت:‌ به هر حال در فضای فرهنگی كه همیشه پر ازسوء‌تفاهم است، هر چیز و هر كسی را با یك چوبی می‌رانند.

مجیدی تاكید كرد: ما نسلی بودیم كه با انقلاب شروع كردیم و سینما برای ما هدف مقدسی بود و در آن دوران، سینما مهم‌ترین عرصه‌ی بود كه می‌توانستیم با آن گفت‌وگو كنیم و مسائل مهم جهانی را مطرح كنیم.

وی گفت: من با تئاتر شروع كردم ـ در عین حال كه معتقدم، تئاتر جایگاه رفیع خودش را دارد ـ اما سینما خیلی ظرفیتهای بالاتری دارد، به خصوص اینكه آن زمان فرصتی تاریخی فراهم شده بود كه حرفهای ناگفته را مطرح كنیم، همان دوران احساس كردم، ضرورت پرداختن به سینما جدی است. بنابراین با برخی از سینماگران دور هم جمع شدیم و به شكل كارگاهی سینما را دنبال كردیم.

اصغر فرهادی

این كارگردان از همكاری‌اش با مخملباف، ملاقلی‌پور، هنرمند تحت‌عنوان حوزه اندیشه هنر اسلامی در آن سالها یاد كرد و افزود: شاید یكی از دلایل كه این ذهنیت را به عنوان فیلم‌ساز دولتی برای ما بوجود آورد، البته نه در بین مردم بلكه در اذهان خاصی كه می‌خواستند، این نگاه را از بیرون، تعمیم دهند به همین دلایل است.

مجیدی در ادامه‌ی پاسخ به عنوان فیلم‌ساز دولتی گفت: این عنوانها در حالی مطرح می‌شود كه برخی از فیلمهای من با مشكلاتی روبرو شد. مثلا فیلم «بدوك» باعث شد، چهار سال فیلم نسازم و مقامات وزارت ارشاد در آن دوره بر آن فیلم اصلاحاتی وارد كردند.

وی افزود: خدا بیامرزد شهید آوینی را، او كسی بود كه حق بزرگی برگردن من دارد، حمایت افرادی چون او، كه آن زمان مطرح كرد رسالت هنرمند، بازگوكننده دردها وآلام مردم است، باعث شد ما پیگیری كنیم و شرایطی فراهم شد.

مجیدی گفت: «پدر» یك تا دو سال پشت درب‌های بسته بود، به هر حال فیلمی نداشتم، كه دچار مشكل نشده باشد.

وی معتقد است: وقتی «بچه‌های آسمان» ساخته شد، فضایی را به وجود آورد كه خود فیلمها از من دفاع كردند و تاریخ، ماندگاری اثر، این موضوع را نشان می‌دهد. خود فیلم پشتوانه‌ای شد كه مسیر همواره شود.

همچنین در بخشی از این جلسه مجیدی خطاب به جوانان گفت: عجله نكنید.سعی كنید گام به گام حركت كنید تا قطعا در مسیری درستی بی‌افتید، آن مسیر شما را هدایت خواهد كرد.

مجیدی همچنین تاكید كرده بود: وجه تصویر درسینما برای من مهم است واز هر چه دیالوگ كه رو به آشكاری می‌برد، تلاش می‌كنم دور باشم.