تبیان، دستیار زندگی
ازدواج به عنوان یکی از بزرگترین مسئولیت هایی که افراد در طول زندگیشان بر عهده می گیرند، نیازمند برخی مقدمات (خارجی و داخلی) است تا به موفقیت و پیروزی دست یابد. این مقدمات چه هستند؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه وقت واقعا آماده ازدواج هستید؟


ازدواج به عنوان یکی از بزرگترین مسئولیت هایی که افراد در طول زندگیشان بر عهده می گیرند، نیازمند برخی مقدمات (خارجی و داخلی) است تا به موفقیت و پیروزی دست یابد. این مقدمات چه هستند؟

ازدواج، آمادگی ازدواج

- مقدمات خارجی: به مجموعه لوازم و امور خارجی و محیطی گفته می شود که در ازدواج تاثیر بسیاری دارند چون خانواده، مسائل اقتصادی و...

- مقدمات داخلی: به مجموعه امور و مهارت هایی گفته می شود که یا به صورت خود به خود و یا با تلاش و کوشش فرد در وی ایجاد شده و او را قادر می سازند تا به ازدواجی موفق دست یابد چون بلوغ جسمی و جنسی، رشد فرهنگی، عقلی، اجتماعی و ...

براساس این تعریف تنها رسیدن به بلوغ جسمی و جنسی نمی تواند مجوزی برای ازدواج افراد محسوب شود، بلکه در ادامه آن و برای برپایی خانواده ای پایدار وجود برخی رشدها در طرفین (دختر و پسر) نیز لازم و ضروری است. یکی از مهمترین این رشدها، رشد اجتماعی فرد است.

شالوده مهارت های اجتماعی در دوران نوجوانی، با برقراری روابط، پذیرفتن مسئولیت در خانواده، مدرسه و گروه، انتخاب مشاغل پاره وقت و ... پی ریزی می شود. در صورتی که نوجوان بتواند این مهارتها را در خود رشد دهد، در جوانی قادر است مسئولیت گروه بسیار مهمی چون خانواده جدید را برعهده بگیرد.

دختر و پسر جوانی که هر کدام در شرایط خاص خانوادگی با فرهنگ ها، منش ها، شخصیت ها، روش های تربیتی و... مختلفی رشد یافته اند حال باید تلاش کنند که با وجود تمام این تفاوت ها به یک پدیده واحد تبدیل شوند

رشد اجتماعی چیست؟

منظور از رشد اجتماعی این است که فرد در عین حال که خودش می باشد، در کنار دیگران، با مسالمت و سازگاری زندگی کند. زندگی پر از فراز و نشیب و پستی و بلندی هاست و آنچه که می تواند این ناهماهنگی های زندگی را برطرف کرده و به هماهنگی تبدیل کند قدرت سازگاری فرد است.

افراد تنها می توانند در سایه رسیدن به بلوغ اجتماعی به قدرت سازگاری با محیط و اطرافیان دست یابند. به بیان دیگر شخصی که از لحاظ اجتماعی رشد کرده، روابط اجتماعی را بهتر درک می کند و می داند که چگونه باید با اطرافیان به خصوص همسر و خانواده سازش نماید.

با توجه به این مطالب اهمیت و ضرورت وجود رشد اجتماعی در افراد برای داشتن ازدواجی موفق کاملاً مشخص می شود. دختر و پسر جوانی که هر کدام در شرایط خاص خانوادگی با فرهنگ ها، منش ها، شخصیت ها، روش های تربیتی و... مختلفی رشد یافته اند حال باید تلاش کنند که با وجود تمام این تفاوت ها به یک پدیده واحد تبدیل شوند. در حالی که اگر فردی  به رشد اجتماعی نرسیده باشد بدون شک نمی تواند خود را با ویژگی ها، روش ها، خواسته ها و تفکرات فرد مقابل وفق و سازگاری دهد.

نشانه های بلوغ اجتماعی

- تقویت احساس تعهد، مسئولیت پذیری و مشارکت اجتماعی

- اصلاح رفتار و اعتلای شخصیت اجتماعی

- تبعیت از نهادهای اجتماعی، پذیرش ارزشها و هنجارهای اجتماعی

- رفتارهای تثبیت شده و دارای مقبولیت عام در سطح جامعه

- احساس مسئولیت نسبت به سرنوشت مردم، تصمیم گیری ها و اقدامات ملی درجامعه

- پذیرش مسئولیت های اجتماعی و وظیفه شناسی

- داشتن سازگاری با کسانی که متفاوت با فرد می باشند.

- داشتن ظاهری آراسته و مرتب

- داشتن دوستانی صمیمی و مناسب

- رفتار موافق و درست با دیگران

اکرم اشرفی نژاد

بخش کلوب ازدواج تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.