تبیان، دستیار زندگی
اشتباه اکثر مردها در هنگام خشم و عصبانیت این است که در چنین مواقعی کوتاه و مختصر حرف می زنند. این درست برعکس آن کاری است که باید انجام دهند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدیریت هیجانات در دعوای همسران


توجه داشتن به هدفی که از دعوا می خواهید بگیرید، در کنترل خشم موثر است .قطعا شما دعوا نمی کنید تا خودتان را گرفتار قهر و لجبازی یا کدورتهای پنهان کنید پس توهین و تحقیر نکنید و انقدر زیاده روی نکنید...

دعوای همسران

اشتباه اکثر مردها در هنگام خشم و عصبانیت این است که در چنین مواقعی کوتاه و مختصر حرف می زنند. این درست برعکس آن کاری است که باید انجام دهند. چون عصبانی هستند از توضیح دادن امتناع می کنند. اشتباه زنها هم این است که شفاف حرف نمی زنند. زنها در بسیاری از موارد احتیاج به رمز گشایی و کشف شدن دارند. زیرا به خط قرمزهای زیادی که به صورت اکتسابی از محیط خود از کودکی تا بزرگسالی آموخته اند ،پایبندند.

وقتی عصبانی هستید سعی کنید حرف بزنید حرف زدنی سالم، بدون طعنه، کنایه، توهین، تحقیر و قضاوت. و وقتی همسرتان عصبانی است و حرف می زند، گوش کنید. خصیصه ی بعضی افراد که زود دعوا راه می اندازند این است که وقتی کسی با عصبانیت حرف می زند تحمل شنیدن ندارند و خودشان هم عصبانیت نشان می دهند.

اگر به قانون فوق عمل کنید روابط شما و همسرتان از خشم آسیبی نخواهد دید اما حقیقت این است که این شعارهای زیبا هرچند در مرحله ی بیان، آسان جلوه می کنند ،در عمل ،بسیار مشکل و گاهی بعید می نمایند. زیرا کسی که خشمگین است هنگام عصبانیت، به هیچ قانون و قائده ای پایبند نیست مگر اینکه با تمرینات و توجهات فراوان، در کسب اخلاقهای پسندیده، موفقیتهایی پیدا کرده باشد. بنابراین بهترین کار برای کم کردن آسیبهای خشم در روابط زن و شوهر، پیشگیری از ایجاد خشم است.

پیشگیری از خشم

خشم، معمولا به صورت آنی و لحظه ای اتفاق نمی افتد بلکه از کم شروع می شود و اوج می گیرد لذا یکی از بهترین راههای درمان خشم ،کنترل آن در لحظات اولیه است. با کنترل خشم در لحظات اولیه از ایجاد خشمهای شدید و مخرب می توان پیشگیری کرد.بعضی از مردها یاد گرفته اند برای فرار از دعوا و افتادن در گودال خشم در لحظات اولیه ی کلید خوردن خشم، خانه را ترک می کنند. البته ما این رفتار را در صورتی که خود این رفتار باعث رنجش همسر شود ،توصیه نمی کنیم. بهتر است بحث را قبل از جدی شدن به شوخی کشاند. شوخ طبعی و طبع لطیف داشتن در بسیاری از موارد از دعوا جلوگیری می کند.

از دیگر موارد مهم در پیشگیری از خشم این است که یاد بگیریم احساساتمان را قبل از اینکه تبدیل به عاطفه ی سخت و هیجانی خشم شوند برای یکدیگر بیان کنیم. مثلا اگر از سیگار کشیدن همسرمان ناراحتیم قبل از اینکه ناراحتی اوج بگیرد و به خشم تبدیل شود آن را بیان کنیم و در صورتیکه نمی توانیم او را به ترک مجبور کنیم به احتیاط وادار نماییم یعنی از او بخواهیم بیرون از منزل سیگار بکشد. اگر توجه نمی کند و مثلا به سلامت بچه ها اهمیت نمی دهد و بی توجهی او، خشم آفرین می شود و دعوا استارت می خورد در این صورت هدف از دعوا مهم است .باید هدفتان این باشد که توجه او را به نادرست بودن کارش جلب کنید و احساسی ایجاد کنید که در اثر آن به همکاری وادار شود . همین توجه به هدف ،تکلیف شما را در نوع جملات و لحنی که بکار می برید روشن می سازد.

اگر واقعا مایلید که سدی در مقابل خشمتان قرار دهید با خودتان فکر کنید که این عصبانیت کار دستتان می دهد و پشیمانی طولانی به وجود می آورد

توجه به هدف در طول دعوا

توجه داشتن به هدفی که از دعوا می خواهید بگیرید، در کنترل خشم موثر است. قطعا شما دعوا نمی کنید تا خودتان را گرفتار قهر و لجبازی یا کدورتهای پنهان کنید پس توهین و تحقیر نکنید و انقدر زیاده روی نکنید که عوارض دعوا تا مدتها دامانگیرتان شود. همواره اتفاقات خطرناک و البته نادری که گاهی از یک دعوای معمولی هم به وجود می آید را مد نظر داشته باشید و احتیاط را فراموش نکنید، اگر واقعا مایلید که سدی در مقابل خشمتان قرار دهید با خودتان فکر کنید که این عصبانیت کار دستتان می دهد و پشیمانی طولانی به وجود می آورد.

فرافکنی نکنید

هنگام خشم توجه داشته باشید که در خشم و عصبانیت تمرکز حواستان کم می شود. و به جای اینکه از مطلب اصلی حرف بزنید مرتبا دچار فرا فکنی خواهید شد. به همین جهت احتمال دعوا کردن افزایش پیدا می کند.

دعوای همسران

مثلا از شغل همسرتان راضی نیستید بی جهت آن را ربط می دهید به خانواده اش و یک بحث دیگر راه می اندازید که هیچ تاثیر مثبتی ندارد.باید توجه داشته باشید که هدفتان چیست. فعلا از بحثهای دیگر بپرهیزید و احساس بد خودتان را با مرور کردن عوامل ناراحت کننده ی دیگر تقویت نکنید و روی موضوع فعلی تمرکز کنید.

با ابراز وجود از ایجاد خشمهای مخرب جلوگیری کنید

اگر می خواهید ملاحظه ی حالتان بشود ،مرموز رفتار نکنید. آدمهای ساکت که خودشان را به خوبی بروز نمی دهند ،معمولا از سوی دیگران مراعات نمی شوند و مجبور به بیشتر تحمل کردن هستند لذا تا وقتی که به مرز انفجار نرسیده اند،تحمل می کنند . به همین خاطر خشم اینها خطرناکتر است .اگر خودتان جزء این افراد هستید یاد بگیرید با توضیح دادن خودتان را بروز دهید. اگر همسرتان چنین خلق و خویی دارد باید با او آرام رفتار کنید و به او فرصت و جرات ابراز وجود بدهید. در دعوا کردن با اینجور افراد نباید چنان هیجان ایجاد کرد که به سکوت و لجبازی پناه ببرند.

انسیه نوش آبادی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

احساس خشم می کنم

عصبانی نباش!

عصبانی شدن کمکی به من نمی کند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.