تبیان، دستیار زندگی
هارمین جشنواره ی سراسری فرهنگی ، هنری ، پژوهشی "طریق جاوید" نمایشگاه چهارمین جشنواره سراسری فرهنگی ، هنری ، پژوهشی "طریق جاوید" –  یادواره حضرت امام خمینی (ره) از سوم تا بیست و یکم اسفند ماه سال جاری...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمایشگاه چهارمین جشنواره ی سراسری فرهنگی ، هنری ، پژوهشی "طریق جاوید"

نمایشگاه چهارمین جشنواره سراسری فرهنگی ، هنری ، پژوهشی "طریق جاوید" –  یادواره حضرت امام خمینی (ره) از سوم تا بیست و یکم اسفند ماه سال جاری در باشگاه دانشگاه تهران ( واقع در خیابان 16 آذر ) ، برپا می شود.

برگزار کنندگان جشنواره ، هدف خود را از برپایی نمایشگاه ، چنین اعلام کرده اند: تعمیق ، تبیین و ترویج اندیشه حضرت امام (ره) با کمک گرفتن از مقوله های هنر و پژوهش.

زیرا بهترین کار این است که ابتدا تحقیق و پژوهش پیرامون اندیشه های ایشان صورت گیرد و بعد با ابزار هنر ، به ترویج آن پرداخته شود.

این جشنواره ، که برگزار کنندگان آن مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره) ، سازمان جهاد دانشگاهی و معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران هستند ، شامل بخش های: همایش و مسابقه بزرگ خوشنویسان ایران ، مسابقه سراسری شعر ، مسابقه عکس ، مسابقه نقاشی و نگارگری ، معرفی کتاب برتر و مسابقه بزرگ مقاله نویسی است.

همایش و مسابقه بزرگ خوشنویسان ایران ، زیر نظر انجمن خوشنویسان ایران برگزار می شود و برگزیدگان این مسابقه از سوی انجمن یاد شده ارتقای رتبه خواهند یافت.

مشخصات آثار مربوط به این بخش به این شرح است:

خط نستعلیق : یک اثر چلیپا از اشعار حضرت امام خمینی (ره) با قلم 4 - 1/5 میلی متر با مرکب مشکی ، یک صفحه کتابت شعر از اشعار حضرت امام خمینی (ره) ، یک صفحه کتابت از پیامها ، وصیت نامه یا مکتوبات حضرت امام خمینی (ره) ، یک اثر اختیاری با موضوعات مرتبط با قیام امام حسین (ع) و عاشورا ، یک اثر اختیاری با محوریت موضوع شورا و خرد ورزی و دو اثر اختیاری با موضوع انتخابی توسط خوشنویس ، که در آنها حتی المقدور از قلم جلی هم استفاده شده است.

خط شکسته: ویژگی های شرکت در این خط همانند مشخصات قید شده در خط نستعلیق می باشد و تعداد آثار نیز مطابق خط نستعلیق است.

خط ثلث: یک مطلب به شکل دایره یا بیضی با قلم حداقل 7 میلی متر و حداکثر 15 میلی متر (موضوع به انتخاب خوشنویس) ، یک اثر اختیاری ( این مطلب می باید از احادیث کتاب چهل حدیث حضرت امام خمینی انتخاب گردد) ، یک اثر اختیاری با موضوعات مرتبط با قیام امام حسین (ع) و عاشورا و کتابت آیه شریفه 38 سوره شورا " والذین استجابوا لربهم و اقاموا الصلاة و أمرهم شوری بینهم و مما رزقناهم ینفقون" با محوریت وامرهم شورا بینهم (مشورت در میان خودشان) و آیه شریفه 159 سوره آل عمران (فبما رحمة ...  یحب المتوکلین) با محوریتو شاورهم فی الامر (با ایشان در کار مشورت کن).

خط نسخ: ویژگیهای شرکت در این خط همانند مشخصات قید شده در خط ثلث است و تعداد آثار نیز مطابق خط ثلث می باشد.

نقاشی – خط : دو اثر از اشعار یا جملات حضرت امام خمینی (ره) ، یک اثر اختیاری با موضوعات مرتبط با قیام امام حسین (ع) و عاشورا و یک اثر اختیاری با محوریت موضوع شورا و خرد ورزی ، دو اثر به انتخاب خوشنویس (قطع کارابعادی بین حداقل 50 سانتی متر و حداکثر 5/1 متر دارد ، در این خط لازم است ساده گرایی در رنگ لحاظ شود و انتخاب قلم و جنس تابلو آزاد است).

اسامی هیات داوران این بخش عبارت است از:

خط نستعلیق: استاد غلام حسین امیرخانی ، استاد کیخسرو خروش ، استاد عباس اخوین ، استاد محمد سلحشور ، استاد علی شیرازی و استاد صداقت جباری.

خط نسخ و ثلث: استاد مرتضی نجومی ، استاد عبدالصمد صمدی ، استاد محمد حسینی موحد و استاد رضا بنی رضی.

خط شکسته نستعلیق: استاد یدالله کابلی خوانساری ، استاد محمد حسین عطارچیان ، استاد محمد حیدری و استاد مجتبی ملک زاده.

خط کاربردی (خط – نقاشی): استاد جلیل رسولی و استاد نصرالله افجه ای.

مسابقه در خط نستعلیق و شکسته ، در دو رده آزاد و دانشجویی برگزار می گردد و در سایر خطها مشترک خواهد بود.

جوایز در نظر گرفته شده به شرح زیر می باشد:

در خط نستعلیق رده آزاد ، به نفر اول تا دوازدهم از ده تا یک سکه بهار آزادی (جمعاً 41 سکه) اهدا خواهد شد.

در خط نستعلیق رده دانشجویی به نفر اول تا دهم از هشت تا یک سکه بهار آزادی (جمعاً 30 سکه) اهدا خواهد شد.

در خط شکسته رده دانشجویی به نفر اول تا ششم از شش تا یک سکه بهار آزادی (جمعاً 18سکه) اهدا خواهد شد.

در خط ثلث به نفر اول تا ششم از ده تا یک سکه بهار آزادی (جمعاً 28 سکه) اهدا خواهد شد.

در خط نسخ به نفر اول تا ششم از ده تا یک سکه بهار آزادی (جمعاً 28 سکه) اهدا خواهد شد.

در نقاشی - خط هم به نفر اول تا ششم از ده تا یک سکه بهار آزادی (جمعاً 28 سکه) اهدا خواهد شد.

هم چنین به آثار راه یافته به نمایشگاه از سوی هیات داوران دیپلم افتخار اهدا می گردد.

مسابقه سراسری شعر نیز زیر نظر شورای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر گزار می گردد.

هیات داوران بخش مسابقه شعر عبارتند از:

عباس براتی پور ، محمد شاهرخی ، مشفق کاشانی و یاور همدانی

اشعار درباره  یکی از موضوعات زیر سروده شده اند:

در رثا یا پیرامون آراء و اندیشه های حضرت امام خمینی ، انقلاب اسلامی ، مقاومت ملت فلسطین ، ظهور مصلح موعود و عاشورا.

این مسابقه در سه رده آزاد ، دانشجویی و دانش آموزی برگزار می گردد.

در رده آزاد به نفر اول چهار سکه ، نفر دوم سه سکه ، نفرات سوم و چهارم دو سکه و نفرات بعد تا نفر هفتم هر کدام یک سکه بهار آزادی اهدا خواهد شد.

در رده دانشجویی به نفر اول چهار سکه ، نفر دوم سه سکه ، نفرات سوم و چهارم دو سکه و نفرات بعد تا نفر هفتم هر کدام یک سکه بهار آزادی اهدا خواهد شد.

به نفرات اول و دوم رده دانش آموزی نیز دو سکه و نفرات بعدی تا نفر هفتم هر کدام یک سکه بهار آزادی اهدا خواهد شد.

در این بخش به مجموعه برگزیدگان ، جمعاً 36 سکه بهار آزادی اهدا خواهد شد و آثار برگزیده در همایش ویژه ای در اسفند ماه 1381 در دانشگاه تهران ارائه خواهند گردید.

همچنین مسابقه عکس نیز ، زیر نظر و با داوری اساتید دانشکده هنرهای زیبا برگزار می شود.

موضوعات بخش عکاسی عبارتند از:

آزادی ، فقر و غنا ، تضاد و عاشورا ؛ این بخش مسابقه در دو رده  آزاد و دانشجویی برگزار می گردد. اندازه عکس ها حداقل 25×20 و حداکثر 30×30 سانتی متر تعیین شده است.

به نفر اول رده آزاد 7 سکه ، نفر دوم 5 سکه ، نفر سوم 4 سکه ، نفر چهارم 3 سکه ، نفر پنجم 2 سکه ، نفر ششم 2 سکه و نفرات بعدی تا نفر دهم هر کدام یک سکه بهار آزادی اهدا خواهد شد.

به نفر اول رده دانشجویی 5 سکه ، نفر دوم 4 سکه ، نفر سوم 3 سکه ، نفر چهارم 2 سکه و نفرات بعدی تا نفر دهم هر کدام یک سکه بهار آزادی اهدا خواهد شد.

به هر عکس که به نمایشگاه راه یابد نیز مبلغ یکصد و پنجاه هزار ریال اهدا می گردد. در این بخش به مجموعه برگزیدگان جمعاً 47 سکه بهار آزادی اهدا خواهد شد.

مسابقه نقاشی و نگارگری نیز ، زیر نظر و با داوری اساتید ارجمند دانشکده هنرهای زیبا برگزار می شود.

موضوعات بخش نقاشی و نگارگری با الهام از:

قیام خونین امام حسین (ع) ، شخصیت و اندیشه های امام راحل (ره) ، انقلاب اسلامی و آرمانهای آن و آزادی و آزادگی برگزار می شود.

در این بخش به کلیه آثار پذیرفته شده در نمایشگاه که اسفند ماه 1381 در دانشگاه تهران برگزار می شود ، گواهی شرکت ، اهدا خواهد شد. به مجموع حائزان رتبه های اول تا هفتم نیز جمعاً 24 سکه بهار آزادی اهدا می شود. ضمن آنکه به نفر اول 7 سکه ، نفر دوم 5 سکه ، نفر سوم 4 سکه ، نفر چهارم 3 سکه ، نفرات پنجم و و ششم 2 سکه و نفر هفتم یک سکه بهار آزادی به همراه دیپلم افتخار اهدا خواهد شد.

در بخش معرفی کتاب برتر نیز کلیه کسانی که تاکنون کتابی پیرامون تحقیق و پژوهش در اندیشه های حضرت امام خمینی (ره) یا انقلاب اسلامی از سال 1378 تا 1381 تالیف یا ترجمه کرده اند ، شرکت خواهند داشت .

به هر یک از نویسندگان کتب برتر ، از هفت تا یک سکه بهار آزادی اهدا خواهد شد. در این بخش ، به مجموع برگزیدگان جمعاً 24 سکه بهار آزادی اهدا خواهد شد.

به ناشرانی هم که کتاب آنها برگزیده شده است ، دیپلم افتخار و جایزه ویژه اهدا خواهد شد. شرکت در این مسابقه برای کلیه اساتید ، دانشجویان و دانشگاهیان ، آزاد می باشد .

اما بخش معرفی پایان نامه ی برتر ، ویژه دانشجویان و فارغ التحصیلان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا می باشد.

کلیه کسانی که پایان نامه آنها با مضمون تحقیق و پژوهش درباره آرا و اندیشه های حضرت امام خمینی (ره) یا انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی اتخاذ شده و به پایان رسیده است ، در این مسابقه شرکت دارند.

تمامی پایان نامه ها در چهارمین جشنواره سراسری "طریق جاوید" معرفی و به آنها دیپلم افتخار اهدا خواهد شد. با توجه به نظر هیات داوران از بین کلیه پایان نامه هایی که از سال 1378 تا مهر ماه 1381 ارائه شده باشند ، به هفت پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد از پنج تا یک سکه بهار آزادی و به هفت پایان نامه دکترا از هفت تا یک سکه بهار آزادی اهدا خواهد شد.

در این بخش به مجموع برگزیدگان جمعاً 42 سکه بهار آزادی اهدا می شود. ضمن آن که پایان نامه های برتر توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره) منتشر خواهد شد.

مسابقه بزرگ مقاله نویسی نیز ویژه دانشجویان دانشگاههای دولتی و آزاد ، با الهام از نیاز ما به امام (ره) با این موضوعات برگزار می گردد : ظلم ستیزی ، نظریه حکومت دینی ، عدالت اجتماعی ، قانون گرایی ، روشنفکری دینی ، روحانیت متحجر ، مقتضیات زمان ، اسلام مترقی ، آزادی عقیده و بیان ، تساهل و تسامح ، رفاه طلبی حاکمان ، حاکمیت مردم ، آسیب شناسی انقلاب اسلامی ، انقلاب جهانی موعود و جنبش های آزادی بخش جهان.

در این مسابقه به چهارده مقاله ی برتر مجموعاً 20 سکه بهار آزادی اهدا خواهد شد.

به نفر اول 4 سکه ، نفر دوم 3 سکه ، نفر سوم 2 سکه و به نفرات بعدی تا نفر چهاردهم یک سکه بهار آزادی اهدا می شود. هم چنین مقالات برگزیده طی مراسم ویژه ای در اسفند ماه 81 در دانشگاه تهران ارائه خواهد شد. گفتنی است: مراسم معرفی برگزیدگان این جشنواره ، 12 اسفند ماه سال جاری با حضور حجة الاسلام "سید حسن خمینی" در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار خواهد شد. گفتنی است "وحید قبادی" دبیر اجرایی و "دکتر مسعود حبیبی" از دست اندرکاران این جشنواره هستند.