تبیان، دستیار زندگی
بر اساس قطعنامه پایانی سیزدهمین اجلاس مجمع عمومی "کامستک" ایران متولی تاسیس شبکه نانوفناوری و شبکه دانشگاههای مجازی جهان اسلام و شبکه همکاری و کانون پارک های علمی فناوری کشورهای اسلامی شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایران متولی تاسیس شبکه نانوفناوری دانشگاههای جهان اسلام شد

بر اساس قطعنامه پایانی سیزدهمین اجلاس مجمع عمومی "کامستک" ایران متولی تاسیس شبکه نانوفناوری و شبکه دانشگاههای مجازی جهان اسلام و شبکه همکاری و کانون پارک های علمی فناوری کشورهای اسلامی شد.

کامستک

سیزدهمین اجلاس مجمع عمومی کمیته دائمی همکاری های علمی فناوری سازمان کنفرانس اسلامی با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان از 13 تا 15 فروردین ماه در اسلام آباد پاکستان برگزار شد. محمد مهدی زاهدی، در حاشیه این اجلاس با وزرای علوم کشورهای مختلف دیدار کرد.

وزیر علوم در این دیدارها با تاکید بر اهمیت" کامستک" در توسعه علم و فناوری در جهان اسلام، بر آمادگی وزارت علوم برای گسترش همکاری ها با این کشورها در عرصه های مختلف علمی، آموزشی و فناوری تاکید کرد.

زاهدی در دیدار با وزیر علوم پاکستان، با اشاره به فعال کردن کارگروه های مشترک علمی فناوری و ایجاد این کارگروه ها عنوان کرد: امید است که بتوان بازدیدهای متقابل و مسافرت های تحقیقاتی مطالعاتی برای اساتید دو کشور ایران و پاکستان شکل داد.

زاهدی در دیدار با وزیر علوم و فناوری سنگال نیز بر توسعه روابط علمی فناوری بین دو کشور تاکید کرد و گفت: وزارت علوم برای بهره برداری مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری شیراز در سنگال و انتقال تجربیات مربوطه و همچنین تاسیس کمیته مشترک علم و فناوری دو کشور و امضای توافقنامه به طرف سنگالی پس از ارائه طرح پیشنهادی در این رابطه آمادگی دارد.

در روز پایانی این مجمع، قطعنامه پایانی مجمع عمومی تصویب شد که در آن بیشتر پیشنهادهای ایران گنجانده شده بود.

در این قطعنامه، اجازه تاسیس شبکه نانوفناوری کشورهای اسلامی به ایران داده شد چراکه ایران در حال حاضر نخستین کشور در این زمینه در بین کشورهای اسلامی بوده و رتبه 25  را در بین کشورهای دنیا داراست.

همچنین ایران به عنوان میزبان تاسیس شبکه دانشگاه های جهان اسلام نیز شناخته شده که این مساله در راستای تلاش صورت گرفته برای مجازی کردن دانشگاه ها در ایران و همچنین ایجاد دانشگاه پیام نور به عنوان یک دانشگاه ملی مجاز ی با بیش از 800 هزار دانشجو تحقق یافت.

در قطعنامه مجمع عنوان شده است که شبکه همکاری پارک های علمی فناوری در جهان اسلام نیز در ایران تاسیس شود، چراکه در حال حاضر 50 مرکز رشد و بیش از 18 پارک فناوری در ایران ایجاد شده و 5 پارک دیگر نیز در حال تاسیس است که این تعداد در بین کشورها ی اسلامی کم نظیر است و باعث شده است که اجازه تاسیس کانون پارک های فناوری در جهان اسلام از سوی "کامستک" به ایران داده شود.

همچنین به دلیل فعالیت های علم و فناوری قابل  توجه در سالهای گذشته و رشد چشمگیر حوزه های علمی، ایران در سه سال اخیر از نظر روند رشد، رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

با توجه به فعالیت های گسترده در تجهیز و گسترش مراکز تحقیقاتی و پژوهشی و آموزشی، ایران به عنوان عضو اصلی کمیته اجرایی "کامستک" انتخاب شد و بر این اساس 8 ماه دیگر میزبان کمیته اجرایی کشورهای اسلامی خواهد بود.

به پیشنهاد جمهوری اسلامی و تشکیل این مجمع، کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی حق دارند از انرژی صلح آمیز هسته ای استفاده کرده و برای گسترش تحقیقات و توسعه در این حوزه تلاش کنند.

در این مجمع همچنین جایزه فیزیک سال "کامستک" به دکتر محمد مهدی شیخ جباری، فیزیکدان جوان پژوهشگاه دانش های بنیادی اعطا شد.

منبع: پیک سنجش